Kveles på tomgang - Kald motor
Moderator: Moderatorer
Kveles på tomgang - Kald motor
Hei, har nylig gått til innkjøp av en 99 9-5 2l. automat
Når motoren er kald og skal startes så dør den med en gang. Har ingen problemer med å få start på den, men må holde gassen slik at den ikke dauer. Det ordner seg ved å gi den gass i ca 30 sek, evt kjøre ett stykke så er den helt fin. Er motoren litt varm starter den på veldig lavt turtall, men kveles ikke, og en liten dytt i pedalen så er den stabil og fin.
Hva er det som feiler den?
Takker for alle svar
Når motoren er kald og skal startes så dør den med en gang. Har ingen problemer med å få start på den, men må holde gassen slik at den ikke dauer. Det ordner seg ved å gi den gass i ca 30 sek, evt kjøre ett stykke så er den helt fin. Er motoren litt varm starter den på veldig lavt turtall, men kveles ikke, og en liten dytt i pedalen så er den stabil og fin.
Hva er det som feiler den?
Takker for alle svar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Sjekk for falskluftlekkasje (trykksett), sjekk luftmassemåler, rengjør spjeldhus. I den rekkefølgen. Er iallfall de vanligste feilene som kan gi slike problemer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Jeg ville begynt med å sjekke om gasspjellet står i limp-home modus.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Visst den hadde vært i Limp Home modus hadde jeg ikke følt det når jeg kjører?
Dette er min første saab så litt mer detaljert beskrivelse av hvordan jeg sjekker dette hadde vært flotters! .
Dette er min første saab så litt mer detaljert beskrivelse av hvordan jeg sjekker dette hadde vært flotters! .
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Søk på youtube8-)
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Den sto i limp mode ja! Tusen takk for tipset, supert forum dette. Fikse det med guiden fra youtube.
En annen ting nå da
Etter motoren er ca varm, begynner den ofte å justere turtallet opp og ned ganske hyppig, som kan så gå over til å gå jevnt, men ikke alltid. Kjenner også "vugging" under kjøring ved jevnt turtall, den mister kraft og henter seg opp igjen om og om igjen.
En annen ting nå da
Etter motoren er ca varm, begynner den ofte å justere turtallet opp og ned ganske hyppig, som kan så gå over til å gå jevnt, men ikke alltid. Kjenner også "vugging" under kjøring ved jevnt turtall, den mister kraft og henter seg opp igjen om og om igjen.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Se svaret til Ingvar.
Also: Er bilen trimmet?
Sjekk og evt. bytt tennplugger. Bruk NGK-plugger.
Prøvebytt tennkassett med en kompis som også har Saab. 9-3 eller 9-5. Svart tennkassett i allfall.
Also: Er bilen trimmet?
Sjekk og evt. bytt tennplugger. Bruk NGK-plugger.
Prøvebytt tennkassett med en kompis som også har Saab. 9-3 eller 9-5. Svart tennkassett i allfall.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Har akkurat samme problem, er en 93 2001 2.0t B205, så på en youtube video men får ikke stilt tilbake det svarte tannhjulet. noen som har et tips?
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Løfter denne, siden jeg har nøyaktig samme problem. Det svarte tannhjulet står bom fast. Har akkurat samme biltype, 2001 9-3, 2.0t.alskau93 skrev:Har akkurat samme problem, er en 93 2001 2.0t B205, så på en youtube video men får ikke stilt tilbake det svarte tannhjulet. noen som har et tips?
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Du må vippe ut enden på fjæra, som låser hjulet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Takk. Jeg skal gjøre et nytt forsøk når sola dukker opp igjen.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Kveles på tomgang - Kald motor
Jo, jeg fikk gjort prosedyren, men det gikk ikke lange stunden før den slo inn igjen, så det er nok noe snusk på gang. Fikk lest av noen feilkoder tidligere (har ikke kodeleser selv), blant annet fikk jeg P0100, hvilket er luftmassemåleren etter hva jeg skjønner. Eventuelt skjønner jeg at det kan være greit å bytte vakuumslanger - aner ikke om dette har vært gjort noen gang. Slår P0100 inn ved lekkasje?
Er det kun 4mm slanger jeg trenger? Finnes det eventuelt noe slags "pakkeløsning" med slangene jeg trenger i ferdige lengder
Er det kun 4mm slanger jeg trenger? Finnes det eventuelt noe slags "pakkeløsning" med slangene jeg trenger i ferdige lengder
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May