Overhale Eberspächer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Overhale Eberspächer

Legg inn av dieselhakke » 09 feb 2013, 14:38

Varmeren min begynner å bli nedsota og ineffektiv, og overhaling er på sin plass.
Jeg har vel en noenlunde deleliste, og overhalingen av selve varmeren er grei, men lurer på tilgjengeligheten til varmeren - kommer man til ovenfra, eller er det best å få bilen på bukk og ta den ut nedenfra?

Erfaringer fra folk med NG9-3 som har gjort dette, mottas med takk :)

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Overhale Eberspächer

Legg inn av Kristian N2215 » 09 feb 2013, 15:28

Har aldri vært borti NG9-3, men i følge WIS så skal den løftes ut fra oversiden. Man må likevel under for å løsne vannslanger, dieseltilførsel og eksos ser det ut som. Tips: Kjøp den sånne klemmer som du kan klemme igjen vannslangene med, så slipper du at hele kjølesystemet tømmes ;)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

bstein N1705
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 01 mar 2009, 20:31

Re: Overhale Eberspächer

Legg inn av bstein N1705 » 23 feb 2013, 21:11

Den er et sant H****** å få ut.

-koble varmeren fra (standard Saab plugg ja...)
-ta av vannslanger, husk hvem som går hvor,
-ta av lufttilførsel
-ta av eksos (sitter godt ja)

Det som nå står igjen er dieseltilførselen. Det er en kobling som krever spesialverkøy på undersiden av varmeren. (to haker som må presses inn). Du ser iallefall ingenting fra oversiden så min knakk av. Jeg løste det ved å tre ny slange inn der den knakk og kobla inn på varmeren.

Uansett, nå har du kobla fra alt, har massevis av skrubbsår på hendene, vondt i ryggen og brukt opp hele ordforrådet ditt av banneord. Varmeren er festa med ein gjennomgående skrue som er midt på den. Finn fra 8mm pipe og skru ut. Du han nå løfte varmeren ut ovenfra men det er ufattelig trangt, men det går når du holder litt ledninger og slanger bort.

Jeg angra på at jeg ikke hyrte inn et verksted når jeg dreiv på, for det er så ufattelig trangt å få ut varmeren.

Frode77
Innlegg: 24
Registrert: 12 nov 2011, 00:33

Re: Overhale Eberspächer

Legg inn av Frode77 » 01 mar 2013, 00:56

Det var eit godt svar når eg no skal til med dette. :worship:

dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Re: Overhale Eberspächer

Legg inn av dieselhakke » 05 mar 2013, 02:07

Takker for god hjelp. Jeg har ikke sinnelag til å holde på og plages slik, så det blir vel verkstedjobb...

Knutws
Innlegg: 10
Registrert: 22 jan 2013, 16:55

Re: Overhale Eberspächer

Legg inn av Knutws » 15 mar 2013, 21:29

Tok en flaske dyserens på diesel tanken. Nå starter og går den. Før starta den bare etter den hadde blitt varm av motoren.

Svar