Bytte turbo
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Bytte turbo
Skal ha bil inn for bytte av register og vannpumpe, har bestillt ny genuine turbo fra pfs til ca 3500 pluss moms...er den grei å bytte selv? Må det justeres noe grunnladetrykk når du bytter ut turbo?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Bytte turbo
Bil?
Skriv også gjerne meir utfyllande i emnefeltet, ellers risikerar vi at alle emner til slutt vert like her... (dagens peikefinger)
Skriv også gjerne meir utfyllande i emnefeltet, ellers risikerar vi at alle emner til slutt vert like her... (dagens peikefinger)
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
9-5 2001 modell b205...jo får bli flinkere
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Bytte turbo
Grei å bytte selv, bare en holder hodet kaldt, og ikke prøver seg på små snarveier. Står om turbobytting i flere tråder her, mener jeg. Du finner sikkert mye info om du søker. Men det viktigste er vel å få olje i lageret FØR du setter turboen i bilen. Samt å passe på at returen er åpen, dvs. renset for eventuell kokset olje, og at det ikke er knekk på den. Har byttet et par turboer, og det verste er å komme til på den nederste mutteren på downpipen.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Må jeg få testet, justert ladetrykk etter turbobytte? Eller er dette noe som ordner seg selv?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bytte turbo
Det vil nok være lurt å måle grunnladetrykket (GLT) etter turbobyttet. Men jeg leste i annen tråd at at du monterte 3"DP i dag, og da bør du uansett sjekke/justerer GLTglenn72 skrev:Må jeg få testet, justert ladetrykk etter turbobytte? Eller er dette noe som ordner seg selv?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Ja montert annen dp og anlegg, da får jeg vente på turbo og montere denne før jeg bestiller time fornå få sjekket glt...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte turbo
Bestille time for å sjekke GLT? Nei det sjekker du sjøl.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Gjerne det, men hvordan?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Har bestillt turbo, finner ut att den som står på lekker...blir gjørme på utsida av den...så virker som den lekker både olje og vann....kan ikke se noen lekasjer fra rørene så må vel være pakning på turbo som er gåen...men ingen oljerøyk av bil...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Bytte turbo
Skulle ikke du bytte til B235R motor da, som du skrev i PM til meg?. Hvorfor legge så mye energi i den nåværende B205.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Jo var planen, men fått ett veldig ok tilbud på å få byttet register, så det blir nok til att jeg beholder 205 da....hadde jeg bare hatt mot selv til å gå løs på ett motorbytte alene...men føler meg ikke kompetent til det...så ny turbo, registersett, vannpumpe er bestillt til motor jeg har...
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Og det meste bunner i att jeg hadde ett budsjett på ca30 000..og da har det blitt kun motor inkl bytte av denne..nå har jeg montert downpipe m cat,catbackanlegg,skal montere bilstein b6 til helga..så går resten til å shine motor litt....
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 354
- Registrert: 16 des 2012, 16:21
- Medlemsnummer: 2549
- Navn: Glenn
- Bil: 9-5 estate 02, saab 9000cs 93
- Sted: Balsfjord
Re: Bytte turbo
Girkassa var og på tapeten pga ulyd i den, men ett oljebytte gjorde susen...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Bytte turbo
Hett tips, bruk "endre" funksjonen på postene dine dersom du legger til noe nytt, så slipper det å bli 3 poster etter hverandre
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05