Side 1 av 1
lesjøfors-fjærer til og900
Lagt inn: 08 des 2004, 14:28
av oddi N108
Hei, ringte akkurat til Rodin & Co AS for å få godkjenningspapirer til senkesettet mitt, da det ifølge lesjøfors er disse som sender disse rundt. Fyren jeg prata med sa at det ikke fantes tuv-papirer til disse fjærene, og at lesjøfors kun hadde godkjente senkefjærer til saab 9-5. Er dette bullshit, eller hva? de hadde papirer fra den svenske bilprovningen eller hva det heter, men altså ikke tuv. han sa også at det lå papirer i esken, men jeg har kjøpt fra speedparts, og der lå det ingen godkjenningspapirer. hva F*** gjør jeg da når bilen skal godkjennes? monterer de gamle fjærene? (som jeg tilfeldigvis har solgt. haha) bør kanskje finne noen vanlige og900-fjærer og sette på ifm. pkk-godkjenning? men jeg trodde ærlig talt at disse fjærene var godkjent, har jo sett andre folk har fått de godkjent på sine biler. Fyren fra rodin og co sa også at lesjøfors driver og får godkjent det meste, men at det tar så laaaang tid gjennom tuv-papirmøllesystemet..
mvh oddi
Lagt inn: 08 des 2004, 14:32
av Jørgen N237
Kan jo høre med speedparts?? Hørte noe om at det var TUV, men at denne gikk ut 1/2004.. Høre med Rune N35 .. Han hadde sin på eu nå.. Ligger også en tråd på forumet et sted,...
*EDIT* Rune har skrevet noe om det i denne tråden:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3876
Lagt inn: 08 des 2004, 14:37
av Rune N35
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3876
Tiden vil vise om de er medgjørlige på Kongsvinger eller Jessheim..
Har også vurdert et par andre utveier, men de velger jeg å ikke skrive om her...hehe
Lagt inn: 08 des 2004, 15:08
av Øyvind
Går det ikke ann å lakkere fjærene sorte, sprute på litt tectyl og rulle dem lit i grusen før man monterer ? Da er det vel ingen som ser forskjell ?? Så hvis du får kommentar om at bilen ser lav ut så bare si: " sier du det ?? kanskje fjærene begynner å bli slappe, må vel kjøpe nye snart !)"
Lagt inn: 08 des 2004, 15:09
av Henrik N380
Lagt inn: 08 des 2004, 15:13
av Gjest
Det å lakkere fjørene vil nok i mange tilfeller fungere, synes det er tull de skal henge seg opp dette her, da vi faktisk holder de gamle bilene våre i bra stand. De gamle demperne å fjørene som kanskje har hengt med både 2 og -300 000 km kan være direkte farlige i visse situasjoner.
Lagt inn: 08 des 2004, 16:24
av alex_ander3@hotmail.com
Øyvind skrev:Går det ikke ann å lakkere fjærene sorte, sprute på litt tectyl og rulle dem lit i grusen før man monterer ? Da er det vel ingen som ser forskjell ?? Så hvis du får kommentar om at bilen ser lav ut så bare si: " sier du det ?? kanskje fjærene begynner å bli slappe, må vel kjøpe nye snart !)"
selvfølgelig.. saaben min har vært igjennom 2 eu kontroller på forskjellige steder, når de begynner å lure på at den er senket, tok jeg bare fram det papiret som jeg fikk fra speedparts (tuv). dette godtok de hver gang.
Lagt inn: 08 des 2004, 16:28
av Rune N35
Han godtok det med min også, men jeg fikk beskjed om at det måtte stå i vognkortet. Dette var visst no nye (ikke veldig gamle ihvertfall)regler..noen som veit?
Lagt inn: 08 des 2004, 16:56
av Ottar N398
dette med at senkefjører må stå i vognkortet var nytt sist nyttår! har en kamerat som ble stoppa 4 nyttårsdag sist år av stavanger biltilsyn eller hva det nå heter og han la ut om at det var nye regler og at det måtte inn til godkjenning osv. slike ting kommer visst litt sent til østlandet!

Lagt inn: 08 des 2004, 18:45
av Børre N17
Som det sies er ikke Lesöfors til og900 TÜV godkjente, det sto stort EJ TÜV på eska på mine når jeg fikk de. Derimot fulgte det med et papir fra Bilprovningen.
Det finnes på sida mi her:
http://home.bredband.no/brrmid/saab/Kvalitetsintyg.pdf
Har fått kopi av et TÜV sertifikat for bedriften Lesjöfors som finnes her:
http://home.bredband.no/brrmid/saab/Tuvsertifikat.pdf
Erfaringsmessig gjennom jobben (jobber en del med kvalitetssikring) ser en del sertifiseringsbedrifter seg "blinde" når du flasher opp fancy dokumenter som egentlig er nada verdt...
Det er jo bare å prøve om man skulle komme ut for problemet, DA har man jo ikke noe å tape på det...
