Spørsmål ang. EVAP ventiler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 27 mar 2013, 20:19

Kom over denne her: http://www.saab-tuners.com/en/how-tos/

Ser ut som det kan være en smart oppgradering. Ikke særlig dyrt heller. Noen som har handlet dette kittet (Eller liggnende?) Er vel lurt å bytte ut hele greia når man først er i gang? Bytte fra orginalslange fra spjeldhus til Magnetventil med en ny i silikon? :)


Kan jeg sjekke EVAP systemet ved å plugge den øverste slangen til magnetventilen? Eller er jeg nødt til å skjære ut de gamle enveisventilene for å sjekke dem?

Noen som har erfaringer de vil dele? :D
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Eirik N396 » 27 mar 2013, 20:46

Jeg har ikke prøvd, men kunne tenkt meg å prøve disse selv :)

Ikke noe å si på prisen, og en kan jo håpe levetida er bedre enn de originale også.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2013, 22:18

Koble fra i enden av slangen ved hhv magnetventil (T-korset) og spjeldhusets bakside, og blås. Skal være tett når du blåser i begge ender.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 27 mar 2013, 22:59

Ingvar N629 skrev:Koble fra i enden av slangen ved hhv magnetventil (T-korset) og spjeldhusets bakside, og blås. Skal være tett når du blåser i begge ender.
Takk. Skal prøve det imorgen :-)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 28 mar 2013, 12:39

Har fått sjekket begge ventilene og de fungerer. Men den ene ventilen som går til spjeldhus går feil vei. :? Altså jeg kan blåse gjennom slangen, men ikke suge.

Edit: Ventilen var rett vei (pil mot spjeldhus) Men nå har den låst seg i lukket posisjon. Kan verken blåse eller suge på slangen. Kan jeg trygt bruke bilen selv om denne ventilen er defekt? :?: Skal prøve å få tak i en ny fort.

Er den som er øverst på bildet:
Bilde
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av saab2012 » 28 mar 2013, 22:28

Evap ventilene finnes også i handelen som komplett sett-m/slanger

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 29 mar 2013, 16:37

saab2012 skrev:Evap ventilene finnes også i handelen som komplett sett-m/slanger
Hvor?
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Kristian N2215 » 29 mar 2013, 16:40

Saab_9-5 skrev:
saab2012 skrev:Evap ventilene finnes også i handelen som komplett sett-m/slanger
Hvor?
Hos saab, men koster skjorta :(
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2013, 18:54

Man får jo kjøpt enveisventiler i aluminium som er for drivstoff, hos f eks Romnes. Kjøp med 8 mm nippel, la de gamle defekte ventilene sitte og skjøt inn ny på enden av slangen med f eks 8mm bensinslange. Tar 2 minutter, enklere blir det ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 29 mar 2013, 19:02

Jeg må uansett fjerne ventilen som går mot spjeldhus da den har låst seg. Så er vel like greit å bytte ut alt mens en er i gang :)

Men, går det greit å bruke bilen selv om ventilen har låst seg? Den andre fungerer fint. (Mot magnetventil)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mar 2013, 19:05

Ja det går greit, men er du nå sikker på at den har låst seg? Aldri vært borti at det har skjedd, sikker på at det ikke bare er litt mer trykk som skal til?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 29 mar 2013, 19:10

Ingvar N629 skrev:Ja det går greit, men er du nå sikker på at den har låst seg? Aldri vært borti at det har skjedd, sikker på at det ikke bare er litt mer trykk som skal til?

Er litt merkelig ja. Spesielt at pila peikte mot spjeldhus og jeg kunne blåse gjennom den men ikke motsatt.
Blåste ganske hardt, men kan jo finne frem kompressoren en dag ;)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 13 mai 2013, 19:17

Fikk montert de nye EVAP ventilene med slange idag. Var ganske greit å bytte. :) Rask leveranse også. Anbefales.
(hadde bestilt SORT farge, men var kun blå de hadde på lager) ;)

Bilde
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mai 2013, 20:02

Du har ikke akkurat gjort det på enkleste måten da, men nå er det iallfall i orden :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab_9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 26 okt 2012, 19:50
Navn: Remy
Bil: 9-5 2.0T
Sted: Rogaland

Re: Spørsmål ang. EVAP ventiler

Legg inn av Saab_9-5 » 13 mai 2013, 20:49

Fulgte bare instruksjonen fra produsent ;)
- Saab 9-5 2.0T SE 2000 Mod.

Svar