Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Legg inn av cmx2k » 22 apr 2013, 14:05

Vurderer jo som sagt en NG 9-3 siden disse begynner og få ganske så fine priser om dagen..
Tenker mest på en 1.8T/2.0T men ser det er jo noen 2.2TID også til salgs med mye utstyr og fine priser..

Dette er jo samme motor som i Opel, men har ikke noen kjennskap til disse, hvordan er disse?
Har hørt noe snakk i dårlige dieselpumper, gjelder dette 2,0 eller 2,2, eller begge?
Det er jo ikke rare effekten i disse, er vel ganske slappe motorer tenker jeg da?

Aldri hatt dieselbil før, kun bensin turboer fra Audi og Opel i min karriere, litt usikker på og kansje prøve og gå denne veien. :)

En ting til er jo at jeg ser jo at det er noen 9-5 med 3.0 V6 TDI til salgs også med manuell gir (som jeg absolutt foretrekker) hvordan er disse?
Mye trøbbel med disse?

Takker for noe info.

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Legg inn av untouch4ble N1021 » 22 apr 2013, 20:21

Gå for bensin. :) Nå vet jeg ikke så mye om 2,2 men 1,9 har en del problemer med EGR/partikkelfilteret. I tillegg har jeg lest historier der kamreim ryker ganske tidlig...
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Saab 9-5 3.0 Tid
Innlegg: 2
Registrert: 22 apr 2013, 21:59

Re: Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Legg inn av Saab 9-5 3.0 Tid » 22 apr 2013, 22:17

2.2 tid er vel den mest holdbare motoren. 125Hk ekke allverden men den kan jo lett chippes.
3.0 Tid`n er litt mere heftig, men skal du ha den må du passe på at den har vært imellom en overhaling. Da sylinderforingene på disse motorene har en tendens til å synke. Fikk sjøl erfare det ifjor, og det kan fort bli kostbart! Betalte vel rundt 50.000 sek. Så vidt jeg forsto så var det kun city bil i Bollnas som hadde spesialisert seg på dette problemet.
En chippa 2.2 går nok ikke dårlig den heller. Og med ett forbruk på 06-07l. på mila, så kan man ikke klage.

Saab 9-5 3.0 Tid
Innlegg: 2
Registrert: 22 apr 2013, 21:59

Re: Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Legg inn av Saab 9-5 3.0 Tid » 22 apr 2013, 22:19

2.2 Tid har forresten kjede istedenfor kamreim.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 22 apr 2013, 22:55

untouch4ble N1021 skrev:Gå for bensin. :) Nå vet jeg ikke så mye om 2,2 men 1,9 har en del problemer med EGR/partikkelfilteret. I tillegg har jeg lest historier der kamreim ryker ganske tidlig...
Historier ja, er vel ikke så mangen tilfeller? Er jo jammen en del "historier" om bensinmotorene og :D


Om du ikke småkjører mye, følger serviceintervaller tror jeg 1,9TID er en bra motor. Min 1,9TID har gått snart 130.000 km helt uten noe tull :)
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

svein79
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 14 sep 2011, 19:44

Re: Saab diesel, hvordan er disse motorene?

Legg inn av svein79 » 03 mai 2013, 21:43

1,9tid er en super motor, har en 9-5 -08, gått 265 000 km, med blandet kjøring. Ingen problem med partikkelfilter. Men har vært skiftet virvelspjeld på ca 200 000 km. En BSR programvare, og litt forte` rens en gang i året holder motoren åpen og frisk. (PDF cleaner, Diesel air intake cleaner)
2008 Saab 9-5 Sport Combi 1,9 TID
1982 Saab 99 GL

Svar