Side 1 av 1
Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 16 mai 2013, 21:09
av glenn72
nå er jeg lettere overgitt, hadde bilen en02 9-5 reg i des 01 på verksted for å bytte olje på automat i dag...nå ser jeg på faktura att han har fyllt dex3 på kassa..bilen girer fint osv..men denne kassa skal vel ha 3309 olje..vil det havarere kassa og ta på turen nordover 160mil på denne olja?
Re: automatgearolje..
Lagt inn: 16 mai 2013, 21:35
av Ingvar N629
Det er vel ikke å anbefale, for å si det slik!
Re: automatgearolje..
Lagt inn: 16 mai 2013, 23:36
av totakt
Ikke ta noen sjanser, girkassa er for dyr til det. Er det en 02 modell med 5 trinn, SKAL den ha JWS 3309. Her må det en ordentlig flush til. All olje må byttes ut av kasse og kjøler. Da går det med minimum 8 liter ny olje, helst mer.
Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 00:03
av glenn72
Har vært på verksted idag og de har fyllt dexron3 på kassa 5trinns automat..pga pinse får jeg ikke gjort noe med dette av de før over helga..var ment å starte på hjemtur nordover før den tid..er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå frem trinn for trinn for å få bytta dexron til 3309 olja som skal være å kassa?særdeles taknemmelig for om noen gidder ta seg tid å forklare dette for meg....
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 00:05
av glenn72
Eller finnes det noen i buskerudområdet som kan hjelpe meg?
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 00:09
av Ingvar N629
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 00:16
av glenn72
Skal returslangen fra kjøler kobles til trykksiden på gearkasse? Og oljen renne ut fra trykkside på kjøler?altså sett forfra høyre slange koples fra kjøler kobles til venstre hull på gearkasse?motor skal gå når jeg har koblet det slik?
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 00:29
av totakt
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 18:47
av glenn72
Har vært i sverige idag på saab og fått en GM olje som de brukte ved skift på disse kassene..er jeg nødt til å løsne begge rørene?vil jegikkefå tømt oljekjøler om jegkun løsner retur (høyre sett forfra) og kjører ut en literavgangen?hva er hensikt med å kjøre olja gal veigjennom kjøler?
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 17 mai 2013, 23:48
av totakt
Om du bare løsner retur fra kjøler, får du ikke backflushet kjøler. Spiller neppe noen stor rolle, men det er veldig enkelt å flytte retur kjøler til trykkside fra kasse.
Tror det sitter en sil i kassa, men denne kan ikke byttes. Med denne metoden, blir den heller ikke backflushet. Har ikke hørt om noen som har gjort det, eller hatt problemer med det.
Det skal gå greit å kjøre ut 2 liter i slengen også, går litt fortere da. Greit å ha en medhjelper til å starte og stoppe motoren, så kan du holde styr på olja.
Når du peiler, skal o-ringen på topp av oljepinnen ikke være på, det er faktisk en forskjell. Motor skal være i gang, og du legger inn R og D i 5 sekund. Peiler du olja kald, er det liten vits i å helle i mer olje enn til min. på pinnen. Du risikerer bare å måtte tappe av igjen når du peiler olja varm. Husk at bilen må stå ca. vannrett.
Om du bare løsner retur fra kjøler og gjør som du har planlagt, bør det være godt nok. Så får heller andre rette meg, eller være uenig.
Skikkelig uflaks du har hatt da. Håper du får det greit til.
Re: Prosedyre for flush av automat,HJELP!!
Lagt inn: 18 mai 2013, 23:36
av glenn72
Har bytta olja nå, brukte 9 liter. Så nå skal det vel være greit...