Side 1 av 6

9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 19:02
av Wolfcry
I det siste har bilen min begynt å "lugge" under kjøring. En helt lett nykking som er bare litt over såvidt merkbar, men nok til å være irriterende.
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 19:11
av Tomten
Wolfcry skrev:I det siste har bilen min begynt å "lugge" under kjøring. En helt lett nykking som er bare litt over såvidt merkbar, men nok til å være irriterende.
Under akselrasjon virker det som om effekten kommer en smule ujevnt og under kjøring i konstant fart oppstår alså denne "luggingen". Plugger og luftfilter ble byttet i fjor høst og olje og oljefilter ble byttet for under 1000 km siden. Hva kan dette skyldes?
Er ingen mekaniker, men vi hadde nøyaktig slike symtomer på en Ford. Pluggledningene var problemet da.
Samme forøvrig på en Peugeot 205 som var innom, da var den ene hetta nesten av..

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 19:40
av Wolfcry
tomten skrev:
Er ingen mekaniker, men vi hadde nøyaktig slike symtomer på en Ford. Pluggledningene var problemet da.
Samme forøvrig på en Peugeot 205 som var innom, da var den ene hetta nesten av..
Akkurat det er det nok ikke på denne ettersom den ikke har pluggledninger. :)

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 20:36
av Paradigm N558
Nei du får sjekke alle vakumslanger til å begynne med.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 20:43
av Wolfcry
Paradigm N558 skrev:Nei du får sjekke alle vakumslanger til å begynne med.
Om du finner noen som ikke ser tett ut, eller leirer av, bytt disse.
Etter bytte, ta sikringen til ECUen og la den få adaptere seg på nytt.
Ok, takk! Får teste det først. :)

Fins det noe oversikt over hvor man finner alle vacuumslangene?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 20:44
av Paradigm N558
Under panseret :lol:
Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de ;)

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 20:57
av Wolfcry
Paradigm N558 skrev:Under panseret :lol:
Er ikke så mange. Er vel under 1 meter sum sumarium på din bil.
Og alle ligger på toppen i motorrommet. Så du kan ikke unngå å se de ;)
Hehe. :P
Gikk ut og tok et kjapt overblikk og fant fort det som kan være synderen. En ganske tynn vakuumslange (mellom innsprøytningen og toppdekselet) var rett og slett nesten helt avslitt like ved der den går inn på innsprøytningen. Får dra og skaffe ny på tirsdag og håpe det fikser det. :)

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å resette ECUen annet enn å ta ut sikringen og sette den inn igjen?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 19 mai 2013, 23:24
av Paradigm N558
Nei. Vent 10 sekunder før du setter sikringen i igjen.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 21 mai 2013, 15:36
av Wolfcry
Da er det prøvd, men feilen er der fortsatt.

Byttet slangene og prøvde først å ta ut sikringene til ECUen for å nullstille den. Da det ikke virket koblet jeg rett og slett fra ECUen en stund for å se om det ville hjelpe, men det utgjorde ingen forskjell...

Hva er det neste jeg må sjekke?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 21 mai 2013, 22:10
av Wolfcry
Ingen?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 21 mai 2013, 22:17
av Ingvar N629
Ta ut pluggene og se på dem, så ser du om de indikerer normal forbrenning og om det er forskjell på dem.

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 22 mai 2013, 08:59
av Wolfcry
Ingvar N629 skrev:Ta ut pluggene og se på dem, så ser du om de indikerer normal forbrenning og om det er forskjell på dem.
Pluggene ser normale ut. Ingen spesiell forskjell mellom dem heller.

*Edit* Kikket i Haynes-boka og der står det "om tennstiftens isolatorfot er ren og hvit og uten avleiringer tyder det på for mager brenselblanding eller overoppheting".
De er ganske hvite og rene så kan dette ha noe å si?

Kikket også her: http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo ... aqread.asp og mine plugger ligner mest på det øverste bildet med unntak av at isolatorene er renere i utseende (ikke så "grove" som på bildet - uten avleiringer?).

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 22 mai 2013, 21:52
av Wolfcry
Ingen som har vært borti dette?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 23 mai 2013, 17:11
av Wolfcry
Er jeg virkelig den eneste som har vært borti dette problemet?

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Lagt inn: 23 mai 2013, 19:02
av TiaZzz
Jeg hadde lugging ved pådrag. Det fikset et nytt bensinfilter.