Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)(Løst!)
Moderator: Moderatorer
- Sabby
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 06 apr 2008, 10:09
- Medlemsnummer: n1504
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t
- Sted: Trondheim
Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)(Løst!)
Hei! Har nettop kjøpt ny bil! Saab 9-5 2.0 turbo sedan! Hatt den en uke ca! Merker etterhvert at girboksen girer litt treigt, spesielt mellom 2 og 3 gir! Tenkte at jeg burde få sjekka at nivået på girboksen i går kveld! ( 5 trinns automat) Kjørte bilen ca en halv times tur. Parkerte! Satte den i drive 15 sek, deretter revers i 15 sekunder og så i park! Sprang ut og dro ut peilestaven på automaten! Pooff! Spruten står i trynet på meg og resten av motorommet!! Skynder meg å få på plass peilestaven og får slått av motoren! Ok..må bare prøve en gang til! Pooff! Samme skjer en gang til!! Svarte helv.. og diverse trønderske kraftutrykk!! Javel, ikke noe jeg kan gjøre noe med så seint på Lørdagskvelden! Ok, litt nærmere sjekk i dag! Når motoren ikke er i gang, er oljenivået midt på peilestaven. Starter opp motoren (kald) og nivået synker til toppen av plastikken nederst på peilestaven! Tar ett kvarters kjøretur og peiler igjenn! Poof!! Oljen tyter ut av peilehullet! legger meg ned og sjekker litt under girboksen! Viser seg at slangene til oljekjølern sitter løst og er ikke skikkelig fastskrudde! Oljen er forøvrig rød/brun og lukter brent!! Så til spørsmålet! Hva i alle dager er nå dette for noe!? Har tidligere eier "byttet" olje selv og fylt aaalt for mye olje??? Problemer med tett oljekjøler? Problemer med trykkventil i kassen? Feil oljetype? Klør egentlig etter å feilsøke selv, men siden bilen er kjøpt av bilforhandler skal jeg reklamere i morrgen tidlig!! Burde vel heller ikke kjøre før dette er utbedret!? Så da er det vel Viking eller Falk som gjelder!
Sist redigert av Sabby den 02 jun 2013, 00:02, redigert 1 gang totalt.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Navn: Per Arne Ralle
- Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
- Sted: Bø
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Hmm, var ute å sjekka på min nå... ikke noe overtrykk der...
Ta en prat med selger å be de utbedre feilen... Bare pass på, den kassa SKAL ha org saab 3309 olje, Mobil 3309 eller Statoil Dextron III revJ....
Ta en prat med selger å be de utbedre feilen... Bare pass på, den kassa SKAL ha org saab 3309 olje, Mobil 3309 eller Statoil Dextron III revJ....
Per Arne Ralle
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
N369
"My drinking team has a racing problem"
05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Hva slags sær spesifikasjon er "Statoil Dexron III rev. J?
Gå for JWS3309 og ikke noe annet.
Gå for JWS3309 og ikke noe annet.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Sjekk luftingen på toppen av kassen. Kan virke som om noen har skrudd litt og fått slangen i klem. Da skjer dette du forklarer med olje fontene.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Sabby
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 06 apr 2008, 10:09
- Medlemsnummer: n1504
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Er den luftinga godt synlig eller? Noen som har bilder etc!? Kikka etter lufteslange men så ikke noen slange som stikker opp fra kassen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Ligger ca under batteriet.har ikke bilde men skal ikke være vanakelig og finne. Litt tykk svart slange. Skal ligge opp langs sikringsboksen og ned på baksiden med bremsekraftforsterkeren.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
...og lufteslangen skal være åpen i enden, skal ikke kobles til noe. Høres ut som den er tett, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Sabby
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 06 apr 2008, 10:09
- Medlemsnummer: n1504
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Oppdatering! Forhandler kom å hentet bilen på Mandagen! Fikk tilbake bilen i dag! Årsaken var at noen hadde tredd lufteslangen fast på noe som liknet en nippel, under bremsvæskebeholderen/bremsekraftforsterkeren! Ergo så var utluftinga tett! Ifølge selgeren så skal det være etterfylt olje og nivået er som det skal være! Skal få sjekka nivået selv, senere i kveld!
- Sabby
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 53
- Registrert: 06 apr 2008, 10:09
- Medlemsnummer: n1504
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)
Da var oljenivået slik det skal være! Får håpe at kassen ikke tok skade av dette nå da!
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)(Løst!)
Jeg har en 2004 modell SAAB som jeg tenkte at jeg skulle få skiftet automatolje på hos merkeverksted.
Merkeverkstedet hevder bastant at jeg skal ha Dextron 3 men jeg får det ikke til å stemme. Det er fortsatt SAAB 3309 som er en sytetisk olje som skal brukes på en 2004 modell?
Ser alle inkludert Biltema selger olje som tilfredsstiller JWS3309 så hvis jeg bytter oljen selv kan jeg da kjøpe hvilken som helst olje med riktig spec eller er det enkelte anbefalt merker/typer?
Merkeverkstedet hevder bastant at jeg skal ha Dextron 3 men jeg får det ikke til å stemme. Det er fortsatt SAAB 3309 som er en sytetisk olje som skal brukes på en 2004 modell?
Ser alle inkludert Biltema selger olje som tilfredsstiller JWS3309 så hvis jeg bytter oljen selv kan jeg da kjøpe hvilken som helst olje med riktig spec eller er det enkelte anbefalt merker/typer?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)(Løst!)
DXIII på en 2004 modell er FEIL.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan