Problemer med automatkasse på Saab 9-5 (05mod)(Løst!)
Lagt inn: 26 mai 2013, 18:52
				
				Hei! Har nettop kjøpt ny bil! Saab 9-5 2.0 turbo sedan! Hatt den en uke ca! Merker etterhvert at girboksen girer litt treigt, spesielt mellom 2 og 3 gir! Tenkte at jeg burde få sjekka at nivået på girboksen i går kveld! ( 5 trinns automat) Kjørte bilen ca en halv times tur. Parkerte! Satte den i drive 15 sek, deretter revers i 15 sekunder og så i park! Sprang ut  og dro ut peilestaven på automaten! Pooff! Spruten står i trynet på meg og resten av motorommet!! Skynder meg å få på plass peilestaven og får slått av motoren! Ok..må bare prøve en gang til! Pooff! Samme skjer en gang til!! Svarte helv.. og diverse trønderske kraftutrykk!! Javel, ikke noe jeg kan gjøre noe med så seint på Lørdagskvelden!   Ok, litt nærmere sjekk i dag! Når motoren ikke er i gang,  er oljenivået midt på peilestaven. Starter opp motoren (kald) og nivået synker til  toppen av plastikken nederst på peilestaven! Tar ett kvarters kjøretur og peiler igjenn! Poof!! Oljen tyter ut av peilehullet! legger meg ned og sjekker litt under girboksen! Viser seg at slangene til oljekjølern sitter løst og er ikke skikkelig fastskrudde! Oljen er forøvrig  rød/brun og lukter brent!! Så til spørsmålet! Hva i alle dager er nå dette for noe!? Har tidligere eier "byttet" olje selv og  fylt aaalt for mye olje??? Problemer med tett oljekjøler? Problemer med trykkventil i kassen? Feil oljetype? Klør egentlig etter å feilsøke selv, men siden bilen er kjøpt av bilforhandler skal jeg reklamere i morrgen tidlig!!  Burde vel heller ikke kjøre før dette er utbedret!? Så da er det vel Viking eller Falk som gjelder!
  Ok, litt nærmere sjekk i dag! Når motoren ikke er i gang,  er oljenivået midt på peilestaven. Starter opp motoren (kald) og nivået synker til  toppen av plastikken nederst på peilestaven! Tar ett kvarters kjøretur og peiler igjenn! Poof!! Oljen tyter ut av peilehullet! legger meg ned og sjekker litt under girboksen! Viser seg at slangene til oljekjølern sitter løst og er ikke skikkelig fastskrudde! Oljen er forøvrig  rød/brun og lukter brent!! Så til spørsmålet! Hva i alle dager er nå dette for noe!? Har tidligere eier "byttet" olje selv og  fylt aaalt for mye olje??? Problemer med tett oljekjøler? Problemer med trykkventil i kassen? Feil oljetype? Klør egentlig etter å feilsøke selv, men siden bilen er kjøpt av bilforhandler skal jeg reklamere i morrgen tidlig!!  Burde vel heller ikke kjøre før dette er utbedret!? Så da er det vel Viking eller Falk som gjelder! 
			 Ok, litt nærmere sjekk i dag! Når motoren ikke er i gang,  er oljenivået midt på peilestaven. Starter opp motoren (kald) og nivået synker til  toppen av plastikken nederst på peilestaven! Tar ett kvarters kjøretur og peiler igjenn! Poof!! Oljen tyter ut av peilehullet! legger meg ned og sjekker litt under girboksen! Viser seg at slangene til oljekjølern sitter løst og er ikke skikkelig fastskrudde! Oljen er forøvrig  rød/brun og lukter brent!! Så til spørsmålet! Hva i alle dager er nå dette for noe!? Har tidligere eier "byttet" olje selv og  fylt aaalt for mye olje??? Problemer med tett oljekjøler? Problemer med trykkventil i kassen? Feil oljetype? Klør egentlig etter å feilsøke selv, men siden bilen er kjøpt av bilforhandler skal jeg reklamere i morrgen tidlig!!  Burde vel heller ikke kjøre før dette er utbedret!? Så da er det vel Viking eller Falk som gjelder!
  Ok, litt nærmere sjekk i dag! Når motoren ikke er i gang,  er oljenivået midt på peilestaven. Starter opp motoren (kald) og nivået synker til  toppen av plastikken nederst på peilestaven! Tar ett kvarters kjøretur og peiler igjenn! Poof!! Oljen tyter ut av peilehullet! legger meg ned og sjekker litt under girboksen! Viser seg at slangene til oljekjølern sitter løst og er ikke skikkelig fastskrudde! Oljen er forøvrig  rød/brun og lukter brent!! Så til spørsmålet! Hva i alle dager er nå dette for noe!? Har tidligere eier "byttet" olje selv og  fylt aaalt for mye olje??? Problemer med tett oljekjøler? Problemer med trykkventil i kassen? Feil oljetype? Klør egentlig etter å feilsøke selv, men siden bilen er kjøpt av bilforhandler skal jeg reklamere i morrgen tidlig!!  Burde vel heller ikke kjøre før dette er utbedret!? Så da er det vel Viking eller Falk som gjelder! 

 Får håpe at kassen ikke tok skade av dette nå da!
 Får håpe at kassen ikke tok skade av dette nå da!  