Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
opptun
- Innlegg: 9
- Registrert: 07 okt 2012, 11:30
Legg inn
av opptun » 10 jun 2013, 23:50
Fikk noen tips om at det kunne være veivhus ventilasjone tett sil i bunnpanna eller turboen. Nå har jeg byttet turbo montert ny veivhus vent og renset bunnpanna, men det hjalp ikke en dritt

.
Er det noen som har no gode råd? Kan det være topp pakningen? Bilen starter lett, men drar seg ikke selv. Problemet kom under kjøring.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 11 jun 2013, 00:28
Koksede stempelringer, så du får trykk i bunndelen.. Søk på oil-sludge så finner du mye info

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 jun 2013, 11:21
opptun skrev:Bilen starter lett, men drar seg ikke selv. Problemet kom under kjøring.
Mål kompresjonen. Kan være som Tor sier at det er stemplelringene som er kokset fast i sporene på stemlene, eller om du har markant dårligere komp på en sylinder, sprekk i stempel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
opptun
- Innlegg: 9
- Registrert: 07 okt 2012, 11:30
Legg inn
av opptun » 13 jun 2013, 07:45
Da har jeg målt kompresjone, og det viser seg at det ikke er kompresjon på sylinder 1 og 4 men bra på di to andre. Tyder vel på at det kan være stempel fjører da, eller er det mulig at to stempler sprekker samtidigt? Må det tas ut å byttes fjører vist dem har satt seg?
Takker for gode svar så langt.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 13 jun 2013, 08:10
Har du ikke komp i det hele tatt? Da tror jeg du skal slite med å ha motoren i gang? Ta en leakdown test heller, da får du mer nøyaktig måling.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 jun 2013, 11:04
Synes nå ikke det høres ut til å være så mye tvil om at her er det gjennomslag. Om det er ringer eller stempel som er defekt finner du ut av når dette rives, stemplene må ut uansett. Da tar du selvsagt ut alle fire. Husk honing av sylinderløpene med honingsBØRSTE ved montering av nye ringer, ellers vil den bruke olje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
opptun
- Innlegg: 9
- Registrert: 07 okt 2012, 11:30
Legg inn
av opptun » 13 jun 2013, 11:34
Har ingen komp nei. Hva vill det si å ta en leakdown? Like greit å bare bytte motoren kansje. Blir fort dyrt å overhale den som sitter der å.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 jun 2013, 11:57
Ved en leakdowntest settes trykk på hver sylinder med lukkede ventiler, og så ser men hvor stor lekkasjen er og hvor det lekker.
Dersom det trekker godt i oljepåfyllingsrøret så er det ingen tvil om at lekkasjen går ned i veivhuset.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan