Avlesning/logging via pc

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Avlesning/logging via pc

Legg inn av sabbus-N252 » 13 des 2004, 23:50

jeg lurer fælt på om denne er kompatibel med min saab 900 94?

http://www.obddiagnostics.com/index.html

Noen som vet? eller om andre "pc" styrte måleinstrumenter?

I og med at jeg har pc i bilen, hadde det var fantastisk med et displatymed info...
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 des 2004, 00:42

Så länge det inte är en 1994 cabriolett, så är den kompatibel med din bil!

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 14 des 2004, 07:07

okai? noen som kan mere om slik type avlesing? takk for svar foresten...
8)
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 14 des 2004, 09:43

Ka nikke så mye om det, men dette produktet har jeg sett anbefalt på forum rundtomkring. Ikke spesielt for SAAB men for WAG biler

http://www.autotap.com/articles/OBDII_P ... uture.html
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 14 des 2004, 16:20

Se der ja! Jeg har visst det der utstyret jeg. Bakdelen er at du BARE kan få ut motordata, og slette feilkoder relaterte til motoren. Ikke noe gøy til ABS, SRS, TCS og de der tingene. De ligger på en slags CAN bus som GM har brukt lenge(husker ikke navnet), og da er verktøyet Tech2 :x
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 14 des 2004, 16:50

Hvilken bil har du prøvd det på ? Og hvilket program har du kjørt ?
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 14 des 2004, 18:54

Aha john...så det er blitt brukt to "busser" eller kataloger til div komponentene... tror jeg forstår... si fra visst du har en ettermiddag til overs da...trenger en visning/test før jeg går til innkjøp selv av utstyret... så da kommer jeg ut til flekken island en dag det passer!?
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 15 des 2004, 16:50

Øyvind skrev:Hvilken bil har du prøvd det på ? Og hvilket program har du kjørt ?
Jeg har prøvd det på min egen bil. 900 SET -94.
Har prøvd med forskjellige programmer, obd2logger, Wobd, obd2master, Digimot, og en del andre gratis programmer. Alle fungerer men med forskjellige hastigheter.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 15 des 2004, 17:00

Interesant !
Men hvor får man tak i kabel til en slik jobb. Hvis programmer er gratis, og bærbar PC har jeg jo, men kabel er ikke bare å stikke innom Elkjøp og skaffe. Regner med at den kobles på comporten.
Hadde vert morro å prøvd, serlig hvis programmene leser av motorverdier mens man kjører.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 15 des 2004, 19:54

Alle verdiene kan leses ut når du kjører. Begrensningen ligger i kommunikasjons protokollen som heter ISO 9141-2 og gir 3,1 verdi pr sekund. En slik kabel koster fra ca.7-800,- til 1500,- Kommer an på hvor man kjøper den og om man bygger den selv. Jeg kjøpte den her:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalo ... 1_86_90_72
Gikk 1uke på å få den levert.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 des 2004, 20:39

Flyttar denne til SAAB Turbo-forum, då dette absolutt er interesant lesing.
Om det er fleire som har erfaringar, kom gjerne med dei!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 16 des 2004, 11:03

Øyvind skrev:
Hadde vert morro å prøvd, serlig hvis programmene leser av motorverdier mens man kjører.
Da må du kjøpe deg ny bil Øyvind.... :) OBDII-kontakten kom først i 96 på 9000.... :-x
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 17 des 2004, 09:09

Joda klar over det :-x
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar