9000 som kubber i kryss!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

9000 som kubber i kryss!

Legg inn av 9000 Geir N371 » 15 des 2004, 13:58

Hallo! Håper på å få noen tips før jeg skal ut i garasjen... :wink:

Har en 9000 som kubber av og til. En feil som kommer og går. (Kan vare en dag eller to, og så virke bra igjen.)

Det som skjer:
-Bilen dauer/kubber når jeg trykker inn clutchen i kryss, eller når jeg bruker litt tid på å gire ned. Det er litt kjipt å misse bremse- og styreservo f.eks. midt i en rundkjøring. :roll:
- Går greit på tomgang men har av og til et lite dropp i turtallet, men henter seg inn igjen.
- Det har lyst "check engine" en del. Har fått vite fra Saab at dette er feilmeldinger fra lambdasonden.

Har tenkt på vakumlekasje og tomgangsregulator...

Tips tas imot med takk.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 15 des 2004, 14:10

Tomgangsregulator, og vakumlekasje er ikke dårlig ide.
Men Check engine trenger ikke være lamdasonden, det kan være en del andre ting også. Men har de feilsøkt på den er det vel det.
Er det lenge siden du skiftet bensinfilter ? Det kan være at det er tett.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 15 des 2004, 15:13

Øyvind skrev:Tomgangsregulator, og vakumlekasje er ikke dårlig ide.
Men Check engine trenger ikke være lamdasonden, det kan være en del andre ting også. Men har de feilsøkt på den er det vel det.
Er det lenge siden du skiftet bensinfilter ? Det kan være at det er tett.
Bekreftet at det er feil fra lambdasonde på Saab verksted ja.
Byttet vel bensinfilteret for 50-60k siden kanskje. Kan det være det da?

Sitter tomgangsregulatoren vanskelig til? Under innsuget til motoren? Er ikke så dreven mekaniker... Lærer litt om bil hver gang min streiker. Hadde litt av et prosjekt med registerkjeden med diverse i fjord påske. Men det gikk til slutt. Er student, så verksted er ikke det jeg har penger til å sette den inn på. Har med enn nok med bensin og deler... :razz:
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 15 des 2004, 16:36

Tomgangsregulatoren sitter oppå innsuget, så den er lett tiljengelig.
Det er den dingsen med to slanger in på og kontakt i " rompa".
Enkel test for å sjeke om den fungerer er følgende: Sett bilen i 1. gir og rull fremover uten å gi gass. Trå så forsiktig på bremsen uten å gi gass, nå skal motoren gi på mer kraft uten at den kveles. Gjør den dette er den i orden, hvis ikke er den konk.
Intervallen for bensinfilterskifte tror jeg er 100k hvis jeg ikke husker feil.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 des 2004, 10:04

Bensinfilter byttes hver 180 000 km. Har hørt at rengjøring av tomgangsregulatoren er en god investering.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar