Side 1 av 1

Tregstartet 2006 Saab 9-3 1.9TDI

Lagt inn: 29 jun 2013, 22:55
av bstein N1705
Har en 2006 Saab 9-3 2.9 TDI som har blitt relativt treigstartet når den er kald. Må typisk kjinne i 10 til 20 sekunder for å få fyr på den. Når bilen er blitt varm så er det uproblematisk å få start på den.

Hva tror menigheten? Glødeplugger?

Re: Tregstartet 2006 Saab 9-3 1.9TDI

Lagt inn: 29 jun 2013, 23:09
av Hjelle, N6
Sjølvsagt er glødepluggar å sjekke, ellers kan du kjenne på batteripolskoa om dei vert varme. Monge som er plaga med dårlig kontakt i dei originale polskoa.

Re: Tregstartet 2006 Saab 9-3 1.9TDI

Lagt inn: 29 jun 2013, 23:23
av bstein N1705
Okai, blir polskoa varme under gange eller under start?

Åssen er det med disse glødepluggene, kan en måle de? Hvilken motstand skal de være innenfor?

Re: Tregstartet 2006 Saab 9-3 1.9TDI

Lagt inn: 05 aug 2013, 22:06
av bstein N1705
Okai,

Har ikke hatt tid til å se på bilen enda, men nå har jeg bladd i kvitteringene fra forrige eier.

Den har nå gått 160 000. Forrige eier byttet glødeplugger på 150 000 og dynamo på 125 000. Finner at starteren visstnok skal være en svakhet på disse bilene. Jeg skal vest neste parkering parkere i nedoverbakke og prøve den på giret for å se om den starter enklere da.

Re: Tregstartet 2006 Saab 9-3 1.9TDI

Lagt inn: 06 aug 2013, 08:05
av matrox N522
bstein N1705 skrev:Okai, blir polskoa varme under gange eller under start?
Om batteripolene ikke er byttet, så bør du sjekke opp dette. Det er ved start hovedproblemet er, da det blir skikkelig varmegang grunnet dårlig kontakt i de originale skoene. Bare å klipp de av, og sett på nye.
Faren min og jeg gjorde dette på bilen hans, og der ble starteren en helt annen!

-Eskil-

Re: Tregstartet 2006 Saab 9-3 1.9TDI

Lagt inn: 10 aug 2013, 20:10
av bstein N1705
hm, tok på minuspolen og den var relativt varm, akkurat slik at jeg klarte å holde på den.

Hvor for å en kjøpt batteripoler, det er jo flere kabler som går inn på samme polen så antar at det er best å bruke orginalvare, eller?