Motorstopp 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Motorstopp 9000

Legg inn av kknutsen » 07 aug 2013, 22:07

Hei

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne tråden, men føler den passer greit inn her!

Bilen er type Saab 9000 CS 2,3 -93 mod!

Igår så var jeg ute og kjørte, ingenting unormalt skjedde, plutselig så daua motoren, veldig typisk "tok ut nøkkelen" dauing!
Dro bilen inn til sides og begynte å se, men alt av lys så normalt ut, utenom at "check engine lyset" hadde begynt å blinke med 3 blink, liten pause, så 3 blink igjen.
Jeg åpna panseret, og så ingenting, og så fort for meg at det var entene tenning eller bensin.

Jeg sjekket bensinpumpa, den pumpa fint, ingen unormalheter her.

Jeg ringte derfor en saab-kompis, og han konkluderte med at dette var tennkassetten (coilkassetten) (type rød)

Det merkelige var at etter bilen var blitt kald igjen, så startet den fint og jeg kunne kjøre igjen, så daua den, så plutselig kunne den kjøre igjen, den levde helt sitt eget liv.

Vi fikk tak i en ny tennkassett i dag, heiv den i og kjørte som bare det, og regnte med at problemet var løst.


Etter ett par timer, så skulle jeg ut og kjøre igjen, da daua den en gang til, men fikk fort start på den igjen, men da funka plutselig ikke vindusheisene (Kontrollen i midten)
Og prøvde en gang til, men daua igjen.... nå ble den taua på jobb, så der står den!

jeg kan gå ut og starte bilen, uten problemer, eneste jeg la merke til er at det lukta litt svidd fra relê boksene under panseret!
Alt av sikringer er også intakt.


Er litt desperat her, og håper det er godt nok forklart, problemet mitt er at jeg er helt idiotisk dårlig med elektronikk.


Takk for alle positive svar!
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Motorstopp 9000

Legg inn av kknutsen » 07 aug 2013, 22:22

Dumt av meg å ikke snoke litt før jeg skreiv her, men dette ser ut som ett klassisk eksempel på gåen veivakselgiver?
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Svar