Side 1 av 1
					
				Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 15 sep 2013, 15:51
				av StianG
				Hei 

  Skal prøve meg på noe saab skruing for første gang, og trenger litt hjelp med en saab 99 8v motor.
Etter en "liten overrus" har jeg en knekt ventiljusterings shims som videre har ødelagt kambrygga 
 
 
Har noen en lur måte å henge opp kamdrevet når jeg skifter shims og kambrygge?
eller må jeg av med registerkjede og time dette opp på nytt? 
Regner med at hvis jeg bare skrur den av blir den dratt ned av strammeren?
Og kan noe fortelle meg hva ventil klaringa skal være på en slik motor?
 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 15 sep 2013, 22:00
				av 99Turbo
				H eller B motor?
			 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 16 sep 2013, 16:33
				av StianG
				Hvordan ser eg forskjell?
			 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 16 sep 2013, 16:37
				av eiluN506
				H motor har alu toppdeksel, mens B motor har ståldeksel
			 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 16 sep 2013, 18:52
				av StianG
				Da må det være en B motor
			 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 16 sep 2013, 21:30
				av Atzz
				B-motor:
 
H-motor:
 
Legg merke til forskjellig plassering av fordeler.
 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 16 sep 2013, 22:27
				av StianG
				Aha, da er det en B motor
			 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 17 sep 2013, 00:44
				av 99Turbo
				Når det er B-motor er det veldig enkelt på de jeg har skrudd på, det er en brakett bak drevet som en av boltene som fester drevet passer i. Du løsner en av boltene og skrur gjennom brakketen og inn i senter på drevet og løsner drevet. Enkelt og rett og slett genialt når motoren sitter den veien. Jeg har skrudd 76-80 så det er jo en mulighet far at denne braketten ikke er på eldre, men jeg tviler ettersom denne braketten fantes på Triumph motorene også  

 Om du ser mellom kamdrevet og toppen på bildet så ser du braketten. Bildet er fra en Triumph motor  

 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 17 sep 2013, 11:42
				av jensabo
				Det er nok så enkelt ja. Husk å sette motoren i TDC først (0 på svinghjulet) da står merket på kamen opp. da er du sikker på at det blir riktig når du monterer sammen igjen.
Ventilklaringen skal være:
Inlet (0.15-0.30 mm)
Exhaust (0.35-0.50 mm)
Turbo (0.40-0.50 mm)
Adjustment tolerance zone:
Inlet (0.20-0.25 mm)
Exhaust (0.40-0.45 mm)
Turbo (0.45-0.50
PM meg gjerne mailadr din så skal jeg sende verkstedhåndboken for b-motor.
			 
			
					
				Re: Kam((brygge) og ventiljustering på saab 99
				Lagt inn: 17 sep 2013, 17:10
				av StianG
				Se der ja, genial den brakketten.
Takk for alle svar 
