Reg.kjede og balansekjede
Moderator: Moderatorer
Reg.kjede og balansekjede
Heisann.
Kjøpte en saab 93 2.0 T 2000 mod for 4 uker siden.
Er knallfornøyd med bilen.
Men; Tok den med på Speedparts her om dagen for å ta ut oljesilen for rens. Da jeg kom kjørende inn til speedparts hørte gutta at reg.kjede lagde ulyd og sa dette matte byttes sammens med balansekjede.
Dette var det en pris på 20.000 kr på. Bilen har gått 225.000. De sa også at denne ulyden ikke har dukket opp med det første, men at den har vart en god stund.
Mitt spm er da. Har jeg noen rettigheter her? Bilen er kjøpt hos forhandler som også driver eget verksted. Er dette en feil selger burde vært oppmerksom på og fortalt meg om? I annonsen og møte fortalte han at bilen var I tipp topp stand. Litt kjedelig for meg nå å måtte ut med 20.000 kr for en rep nå når jeg ga 34.000 + innbyttebil for saaben. Er det normalt å bytte reg.kejde etter en viss kjørelengde?
Bilen var også kjøpt uten garanti, men jeg har vel kanskje nå å gå på under kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven?
MvH
Dag Christer
Kjøpte en saab 93 2.0 T 2000 mod for 4 uker siden.
Er knallfornøyd med bilen.
Men; Tok den med på Speedparts her om dagen for å ta ut oljesilen for rens. Da jeg kom kjørende inn til speedparts hørte gutta at reg.kjede lagde ulyd og sa dette matte byttes sammens med balansekjede.
Dette var det en pris på 20.000 kr på. Bilen har gått 225.000. De sa også at denne ulyden ikke har dukket opp med det første, men at den har vart en god stund.
Mitt spm er da. Har jeg noen rettigheter her? Bilen er kjøpt hos forhandler som også driver eget verksted. Er dette en feil selger burde vært oppmerksom på og fortalt meg om? I annonsen og møte fortalte han at bilen var I tipp topp stand. Litt kjedelig for meg nå å måtte ut med 20.000 kr for en rep nå når jeg ga 34.000 + innbyttebil for saaben. Er det normalt å bytte reg.kejde etter en viss kjørelengde?
Bilen var også kjøpt uten garanti, men jeg har vel kanskje nå å gå på under kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven?
MvH
Dag Christer
- odin1899
- 0.7 bar
- Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
- Sted: Lier
Re: Reg.kjede og balansekjede
Har du en kjøpskontrakt? Hvis du har brukt standard NAF kontrakt så står det noe om registerreim(kjede) ble byttet eller ikke. Etter min mening så er det ikke rart at den må byttes etter 200k, det er ikke en feil men vanlig slitasjedel. Ble bilen solgt under premisse at alle offisielle service intervaller ble følgt?
Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)
Har kjøpskontrakt ja, men ikke utarbeidet av NAF.
Muntlig sagt at det var komplett servicehefte. Men mtp at han driver et verksted og skiftet bærearmer på bilen før salg, og at mekaniker og selger har kjørt bilen samt hørt motorlyden uttalige ganger før salg så burde de kanskje fanget opp dette? De på speedparts hørte det med en gang jeg kom kjørende inn på plassen.
Muntlig sagt at det var komplett servicehefte. Men mtp at han driver et verksted og skiftet bærearmer på bilen før salg, og at mekaniker og selger har kjørt bilen samt hørt motorlyden uttalige ganger før salg så burde de kanskje fanget opp dette? De på speedparts hørte det med en gang jeg kom kjørende inn på plassen.
- odin1899
- 0.7 bar
2000? Det er nok en B2x4/T5 ikke sant? Kanskje 200K er litt tidlig. Jeg kjører en 9000 met 300K hvor kjeden er hørbart ved kald start og. Kjørte en annen 9000 med 330K før denne og da var det ikke noe lyd hva som helst (og heller ikke kjede byttet så vidt jeg vet).
Men det høres slik ut at selgeren har vært litt naughty. Det hjelper at det er en bedrift, loven gir deg litt mer rettigheter enn ved kjøp av en privatperson tror jeg.
Men det høres slik ut at selgeren har vært litt naughty. Det hjelper at det er en bedrift, loven gir deg litt mer rettigheter enn ved kjøp av en privatperson tror jeg.
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Selvom bilen er solgt i den tilstand som forevist fritar ikke dette selger helt for ansvar. Ulyd i registerkjede er ganske distinkt og det bør være en mulighet å undersøke om selger har tilbakeholdt informasjon, noe som kan gjøre ham ansvarlig eller delvis ansvarlig uavhengi av ordlyden i kontrakten. Få en skriftlig uttalelse av et verksted eller f.eks NAF og gå til selger med påstand om retting subsidiert prisavslag. Om du ikke får gjennomslag er Forbrukerrådet neste. Lykke til.
odin1899 skrev:2000? Det er nok en B2x4/T5 ikke sant? Kanskje 200K er litt tidlig. Jeg kjører en 9000 met 300K hvor kjeden er hørbart ved kald start og. Kjørte en annen 9000 med 330K før denne og da var det ikke noe lyd hva som helst (og heller ikke kjede byttet så vidt jeg vet).
Vet ikke om det er B2x4/T5. Vet hvertfall at motoren er T7 da den har svart tennkasett. Men selger skal ringe meg I morgen (faktisk eieren av butikken) da han har vært på ferie. Så får vi se hva vi kommer frem til. Skal presse han litt med at jeg har 5 års reklamasjonsrett, og at 3 uavhengige verksteder mener det same om reg.kjede. Var innom Motorforum og et lokalt verksted etter besøket hos Speedparts, og alle sa det samme.
- odin1899
- 0.7 bar
Men en kjøper har nok plikt å vurdere bilen også etter min personlig mening.
Har sjekket på 9000 T5 service schedules men da er kjeden ikke en vanlig byttedel
Har sjekket på 9000 T5 service schedules men da er kjeden ikke en vanlig byttedel
Takker for svar så langt. Synes det er alright med et slikt forum som kommer med hjelpende informasjon til en førstegangs saabeier 
Håper dette løser seg, for bortsett fra dette har selger vært eksemplarisk, og bilen er jeg veldig fornøyd med. Men var et lite spark I magen da gutta på speedparts sa at reg.kjede må byttes, og at det koster 20.000kr. Dyrt for en student.

Håper dette løser seg, for bortsett fra dette har selger vært eksemplarisk, og bilen er jeg veldig fornøyd med. Men var et lite spark I magen da gutta på speedparts sa at reg.kjede må byttes, og at det koster 20.000kr. Dyrt for en student.
odin1899 skrev:Men en kjøper har nok plikt å vurdere bilen også etter min personlig mening.
Bilen var jeg og så på 2 ganger samt tok den med på NAF test hvor de fant at venstre bærekule og bakre bremserør matte byttes. Dette gjorde selger.
De nevnte ingenting om motor og dets reg.kjede. Var en ung mekaniker som tok testen, og motoren var avslått under hele testen.
- odin1899
- 0.7 bar
Hæh? NAF gjør en kjøptest uten å slå på motoren?
Kan alltid vurdere en ferietur til Sverige/Tyskland og kombinere det med å få det gjort litt billigere enn her
.

Kan alltid vurdere en ferietur til Sverige/Tyskland og kombinere det med å få det gjort litt billigere enn her

Han tok en 10 min kjøretur før den ble løftet på bukk. Jeg vet ikke hvordan de utfører testene sine, så jeg gikk utifra at det var slik de gjorde det.odin1899 skrev:Hæh? NAF gjør en kjøpstest uten å slå på motoren?![]()
Kan alltid vurdere en ferietur til Sverige/Tyskland og kombinere de med å få det gjort litt billigere enn her.
Fått tilbud av et verksted I Årjeng på bytte av reg.kjede + balansekjede. bytte veivhusventilasjon til vers 6, rense oljesil samt bytte turbo til 26.000 kr.
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Du har ikke 5 års reklamasjonsrett på brukte ting, men kjøpsloven gjelder og den setter faktisk STORE begrensninger på kjøpers undersøkelses plikt og tilsvarende krav til selgers opplysningsplikt. Slitedeler aksepteres generellt ikke som reklamasjon, men registerkjedet er ikke en slitedel så en sak har du utvilsomt. Ha is i magen, ta saken med selger og vær klar over at selger har rett til å rette feil, dermed kan du risikere å tape penger på å få reperasjonen utført ved et annet verksted før saken er avgjort. At NAF ikke oppdaget en slik feil sier vel det meste om mekanikeren deres............ Men det er jo også nesten rart at du selv ikke har reagert på lyden, det er jo en lyd som de fleste hører at ikke hører hjemme i en motor. No offense
Selvfølgelig velger vi jo å stole på de som mann tror har grei på det da, og da er det forbannet irriterende når de ikke er 100% 

99Turbo skrev:Du har ikke 5 års reklamasjonsrett på brukte ting, men kjøpsloven gjelder og den setter faktisk STORE begrensninger på kjøpers undersøkelses plikt og tilsvarende krav til selgers opplysningsplikt. Slitedeler aksepteres generellt ikke som reklamasjon, men registerkjedet er ikke en slitedel så en sak har du utvilsomt. Ha is i magen, ta saken med selger og vær klar over at selger har rett til å rette feil, dermed kan du risikere å tape penger på å få reperasjonen utført ved et annet verksted før saken er avgjort. At NAF ikke oppdaget en slik feil sier vel det meste om mekanikeren deres............ Men det er jo også nesten rart at du selv ikke har reagert på lyden, det er jo en lyd som de fleste hører at ikke hører hjemme i en motor. No offenseSelvfølgelig velger vi jo å stole på de som mann tror har grei på det da, og da er det forbannet irriterende når de ikke er 100%
Sitat fra forbrukerkjøpsloven: "Har du kjøpt bruktbil av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og du har reklamasjonsrett i fem år - fra du kjøpt bilen (ikke fra den var ny)."
Hørte jo at det var litt svak klikking og kanskje litt rasling ved kaldstart. Men tenkte bare at det var normalt. men vi får se

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
20 000 for å bytte register??? Drøyeste prisen jeg har hørt om noen gang. På en 9-3 så gjøres jo denne jobben med motor i bil, og delene koster 2000 kr. 12-15000 vil jeg si bør være en normal verkstedpris for dette. Hør med Saab City hva de skal ha.
Når det gjelder selgers ansvar, så er dette noe de har visst om, eller burde ha visst om, de to likestilles i lovverket. Selger har da opplysningsplikt, og skulle ha informert deg om dette. For å dokumentere at registeret er slitt, så skru ut kjedestrammeren og mål den, registerkjedet skal byttes når strammeren er 15 mm ute. Har du skikkelig raklelyd, så tipper jeg den er en god del lenger. Med en skriftlig uttalelse fra et Saabverksted med måling av strammer, så har du god dokumentasjon. Kommer du ingen vei med selger direkte, så kontakt forliksrådet i første omgang.
http://www.forliksrådet.com/kontakt-for ... -oslo.html
http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30
Når det gjelder selgers ansvar, så er dette noe de har visst om, eller burde ha visst om, de to likestilles i lovverket. Selger har da opplysningsplikt, og skulle ha informert deg om dette. For å dokumentere at registeret er slitt, så skru ut kjedestrammeren og mål den, registerkjedet skal byttes når strammeren er 15 mm ute. Har du skikkelig raklelyd, så tipper jeg den er en god del lenger. Med en skriftlig uttalelse fra et Saabverksted med måling av strammer, så har du god dokumentasjon. Kommer du ingen vei med selger direkte, så kontakt forliksrådet i første omgang.
http://www.forliksrådet.com/kontakt-for ... -oslo.html
http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Jeg har raskt lest igjennom Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven), og jeg vil gjerne at du viser den paragrafen der det faktisk står det du siterer. Jeg kan ikke finne noe sted i lovverket at det står skrevet så spesifikt det du skriver.dagcr skrev:99Turbo skrev:Du har ikke 5 års reklamasjonsrett på brukte ting, men kjøpsloven gjelder og den setter faktisk STORE begrensninger på kjøpers undersøkelses plikt og tilsvarende krav til selgers opplysningsplikt. Slitedeler aksepteres generellt ikke som reklamasjon, men registerkjedet er ikke en slitedel så en sak har du utvilsomt. Ha is i magen, ta saken med selger og vær klar over at selger har rett til å rette feil, dermed kan du risikere å tape penger på å få reperasjonen utført ved et annet verksted før saken er avgjort. At NAF ikke oppdaget en slik feil sier vel det meste om mekanikeren deres............ Men det er jo også nesten rart at du selv ikke har reagert på lyden, det er jo en lyd som de fleste hører at ikke hører hjemme i en motor. No offenseSelvfølgelig velger vi jo å stole på de som mann tror har grei på det da, og da er det forbannet irriterende når de ikke er 100%
Sitat fra forbrukerkjøpsloven: "Har du kjøpt bruktbil av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og du har reklamasjonsrett i fem år - fra du kjøpt bilen (ikke fra den var ny)."
Hørte jo at det var litt svak klikking og kanskje litt rasling ved kaldstart. Men tenkte bare at det var normalt. men vi får seVi kommer nok til en løsning forhåentligvis. Hvis ikke, blir det å klage inn for forbrukerkjøpsloven slik at det blir en tvistsak. Da blir det hvertfall en løsning.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil