Gasser topplokk og i topplokk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Gasser topplokk og i topplokk

Legg inn av Ottar N398 » 27 des 2004, 01:53

Er gasser topplokket og injeksjos topplokket likt? trenger desperat hjelp til å finne ut det litt kjapt! vet at de ser helt like ut men er "festene" til fordeleren o.s.v. på samme plass?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 27 des 2004, 09:36

Hvis I toppen også er en 8V så er det bolt on.. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 27 des 2004, 10:18

hmm... det skal ikke være noen forskjell på I og gasser topp verken på 16V og 8V... eneste som er forskjell er korttoppen fra nyere saaber

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 27 des 2004, 12:16

ralle skrev:hmm... det skal ikke være noen forskjell på I og gasser topp verken på 16V og 8V... eneste som er forskjell er korttoppen fra nyere saaber
Ja toppen passer, men da må du bytte "vangene"/endestykkene på blokka også, da de ikke er like på 8 og 16V pga annet kamkjede..

Korttoppen går også på, men da må det lages et dekk-lokk i kamkjede enden pga at blokka er fysisk lengre enn korttoppen.. (94->)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 27 des 2004, 18:04

Børre N17 skrev:
ralle skrev:hmm... det skal ikke være noen forskjell på I og gasser topp verken på 16V og 8V... eneste som er forskjell er korttoppen fra nyere saaber
Ja toppen passer, men da må du bytte "vangene"/endestykkene på blokka også, da de ikke er like på 8 og 16V pga annet kamkjede..

Korttoppen går også på, men da må det lages et dekk-lokk i kamkjede enden pga at blokka er fysisk lengre enn korttoppen.. (94->)
du må ikke bytte endestykket hvis du skal bygge om fra 8V til 16V..... derimot du bytte "sleidene" til registerkjede OG drevet til registerkjedet som sitter på veivtappen.... hvis ikke så blir det nok ikke den mest drift-sikre motoren du har hatt.... hadde vel fått starta såvidt før kjedet hadde ryke eller no... :?

Svar