Side 1 av 1

Ettermontering av servo på 85 Saab90

Lagt inn: 29 des 2004, 15:17
av Morten N106
Endelig har faderen tatt til vettet og byttet ut sin "konebil", en Kadett 1,3 med en visstnok (har ikke sett den ...) strøken 85 modell 90.

Det er imidlertid ikke servo på denne, og siden det faktisk skjer at mamma kjører konebilen innimellom tror jeg hun får litt angst til sommeren igjen av å ratte en Saab uten servo :)

Hvor mye pes på en skala fra A til B er det å få på plass noe servo i denne?

Lagt inn: 29 des 2004, 15:40
av Kristian N70
B!

Vanskelig å få tak i servostaget siden det er 99 front, ikke mange av de med servo ute å går.
De finnes nok, men OBS!: Mange er slitne og lekker!

En kompis gjorde dette og måtte bytte 3 ganger før han fant en som var nogenlunde ok.

Går å bygge om slik Børre har gjort men det er jo endel jobb da...

Lagt inn: 03 jan 2005, 15:30
av Børre N17
På en skala fra A til B vil jeg legge det på ca F.... :? Uansett må motor og kasse ut, pluss en del karrosseri ombygg.. og900 servostag er å foretrekke, og faktisk like "enkelt" som 99Gle stag...

Lagt inn: 04 jan 2005, 09:24
av Morten N106
Da overleverer jeg nyheten til gammer'n om at sommerdekkene bør bli 145/70-15 Barum regum :D

Lagt inn: 04 jan 2005, 13:43
av Trond N47
Kjørte 185/65x15 på min 79 mod 900 GL. Det var helt greit uten servo og med 13" sportsratt. Ble litt tung på rattet med blankslitte 215/50TRX390, men med nye 200/60TRX390 var den lett på rattet igjen. Utvekslingen på rattet er mye lavere uten servo.

Lagt inn: 04 jan 2005, 13:48
av Surbotaab N369
Trond N47 skrev:Kjørte 185/65x15 på min 79 mod 900 GL. Det var helt greit uten servo og med 13" sportsratt. Ble litt tung på rattet med blankslitte 215/50TRX390, men med nye 200/60TRX390 var den lett på rattet igjen. Utvekslingen på rattet er mye lavere uten servo.
men derimot er ikke BC-saaben min lett på rattet med pirelli asg 206\60-15 og sveisa sperre.... hehe.... (kansje ikke så rart...)

Lagt inn: 05 jan 2005, 10:29
av Trond N47
99 og 900 uten servo er ikke tunge på rattet pga lavere rattutveksling. Med 185/65 dekk er det ikke noe problem. Det ble litt tungt med blankslitte 210/55 x 390 (TRX), men med nye dekk (200/60) var den lett på rattet igjen. Lurte faktisk dama til å tro at jeg hadde montert servo etter dekkbyttet :lol:

Lagt inn: 05 jan 2005, 10:41
av Hjelle, N6
Altså, om du brukar standard dim, 165/60-15, burde ikkje dette vere noko stort problem. Hadde slike feite sålar på 900c-en, den hadde naturligvis ikkje servo. Du får gi mora di det sleggetipset å la bilen sige litt medan ho svingar, so er detta keine problem.