Side 1 av 1
Få trurbotrykksmåler i en LTT
Lagt inn: 30 des 2004, 02:07
av Henrik N380
Skulle gjerne vite hva jeg trenger av deler og ting for å få montert turbotrykks måleren i en 9-5. Trenger et nytt panel med måler, men hva mer? Må jo gå noen ledninger og sensorer til no turbo greier

, er det WG den sitter på??

(Correct me if I am wrong!)

Lagt inn: 30 des 2004, 06:44
av Johnny
Opprinnelig ble ladetrykksmålerene koplet til vacumet på motoren med en slange. Om de har funnet en mer sofistikert måte å gjøre det på i dag, vet jeg ikke. Kanskje ladetrykkmåleren er el.styrt og at det finnes en vacumstyrt sensor som sender et el.signal til den? Uansett om det er tilfelle eller ei, så vil jeg tro at med en tradisjonell ladetrykksmåler vil du kunne se hva turboen lader, ved å kople den til innsuget eller noe.
Mvh
Johnny
måler
Lagt inn: 30 des 2004, 07:32
av Petter 900 T
Johnny skrev:Opprinnelig ble ladetrykksmålerene koplet til vacumet på motoren med en slange. Om de har funnet en mer sofistikert måte å gjøre det på i dag, vet jeg ikke. Kanskje ladetrykkmåleren er el.styrt og at det finnes en vacumstyrt sensor som sender et el.signal til den? Uansett om det er tilfelle eller ei, så vil jeg tro at med en tradisjonell ladetrykksmåler vil du kunne se hva turboen lader, ved å kople den til innsuget eller noe.
Mvh
Johnny
Det har ikke skjedd noe på den fronten nei, vakum/trykk måles på "gamlemåten".
Kjøp måler på Speedparts, plasseres valgfritt i kupeen. Enkelt og bra!
Petter
Re: måler
Lagt inn: 30 des 2004, 10:40
av Tor N12
Petter 900 T skrev:
Det har ikke skjedd noe på den fronten nei, vakum/trykk måles på "gamlemåten".
Kjøp måler på Speedparts, plasseres valgfritt i kupeen. Enkelt og bra!
Petter
Den orginale måleren på 9-5 er elektronisk... Men man kan selvfølglelig ettermontere en vanlig vacum-måler, den er sansynligvis mere korrekt.
Lagt inn: 30 des 2004, 21:38
av Petter_N261
Jeg har også akkurat kjøpt en sånn måler, og vil gjerne ha det inn med teskje:
Nøyaktig hvor skal T-stykket som følger med settes inn på min 1983 T8?
Lagt inn: 30 des 2004, 21:46
av Hjelle, N6
Petter_T8 skrev:Jeg har også akkurat kjøpt en sånn måler, og vil gjerne ha det inn med teskje:
Nøyaktig hvor skal T-stykket som følger med settes inn på min 1983 T8?
Når eg tek ei midlertidig montering på turbobilane her heime splittar eg den slangen som går inn i kupeen. Men for ei meir permanent montasje kanskje det greiaste er å sette T-stykket før den orginale turbotrykksmålaren, altså inne i dashbordet.
Lagt inn: 30 des 2004, 22:44
av Petter_N261
Men for ei meir permanent montasje kanskje det greiaste er å sette T-stykket før den orginale turbotrykksmålaren, altså inne i dashbordet.
Tenkte ikke på at det var vakum der, men det er temmelig innlysende når man får det servert sånn

Lagt inn: 31 des 2004, 10:05
av john n04
I 9-5 vil den ettermonterte måleren vise forskjellige trykk, fordi Motorsystemet beregner et gitt effektuttak uansett vær/temperaturforhold. Da den ene dagen kan ladetrykket være f.eks.1 bar og en annen dag 1,2 bar. Det er da ikke noe feil med motoren, men bare motorsystemet som kompenserer. Dette gjelder alle biler med Trionic 7.