Side 1 av 1

HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 02 des 2013, 16:59
av stigern
Hei. Har startproblemer med min saab 9-3 tdi. Den drar på starteren men vil ikke tenne. Problemet oppstår samme om den er varm eller kald (ikke noe problem å rulle den igang). Noen få ganger startet den på første draget (veldig sjeldent). Har hatt den på verksted og de har testet egr ventil, diseltrykk, byttet veivakselsensor, prøvd annen tenningslås, testet gløding, nytt batteri osv. De har vel egentlig testet det meste. Noen som har opplevd det samme og har noen tips?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 02 des 2013, 17:12
av Ove N
Lest av feilkoder?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 02 des 2013, 17:21
av Hjelle, N6
Og kabelskoa til batteripolane vert ikkje varme når du prøvar starte?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 02 des 2013, 18:30
av saab9000aero
Registerreim hjulet som har knekket kilen på veiven. Få sjekket innstillingen på registeret du. Tror det hjelper

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 02 des 2013, 21:55
av stigern
Takk for svar. Men register er sjekket og det finnes ingen feilkoder. Har ikke sjekket det med batteripolene om de blir varme. Hva kan det tyde på eventuelt?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 02 des 2013, 22:13
av Hjelle, N6
stigern skrev:Takk for svar. Men register er sjekket og det finnes ingen feilkoder. Har ikke sjekket det med batteripolene om de blir varme. Hva kan det tyde på eventuelt?
Feilen "saab900aero" nemner er en mekanisk feil, og set ikkje nødvendigvis feilkoder... ;)
Om batteripolskoa er varme tyder det på dårlig kontakt mellom polskoa og kablane, med det resultat at du ikkje får nok straum for starte bilen.

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 03 des 2013, 03:14
av stigern
okai. Men som sakt register er sjekket, og virker som om den før nok av strøm. Det kan ikke være starteren som ikke går med nok omdreininger da? Så får jeg nesten altid når jeg prøver å starte en feilikode i displayet (vatten i brensel). Noen som har noe forslag?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 03 des 2013, 13:41
av Hjelle, N6
Om du får den feilkoden må du drenere dieselfilteret.

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 03 des 2013, 14:29
av saab9000aero
Helst burde nok filteret vært byttet hvis det har Vært vann i det. Koster ikke så mye.

Når registeret ble kontrollert. Hadde du da av nedre hjul på veiven da?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 03 des 2013, 16:55
av stigern
Diselfilteret ble byttet i sommer, var egentlig etter det problemene oppsto. Anngående nedre hjul på veiven, vet ikke om den er blitt gjort noe med, har hatt den på Saab verksted i Larvik så er litt usikker. Jeg skrur ikke selv og har ikke sånn veldig peiling. Kan du forklare det med nedre hjul på veiven? Hvorfor skulle den eventult vært tatt av osv?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 05 des 2013, 16:53
av stigern
Noen som har noen forslag?

Re: HJELP!! Startproblemer 9-3 disel 05

Lagt inn: 06 des 2013, 10:54
av vaernes N1256
Jeg føler med deg! Hadde lignende problem med min 2008 for noen måneder siden, og da hadde registerreima hoppa over noen tenner angivelig pga fremmedlegeme som hadde kommet seg inn. Det ble en titusing i arbeid på saab verksted samt et par hundre kr i deler. Men hos meg så var det visst feilkoder.

Men har du hatt bilen på saab verksted etter at det ble full stopp?

Har du hørt at man kan la tenningen stå på i 30 sekunder en to tre ganger før man prøver å starte? Tror dette var for å lufte drivstøfftilførselen. Det skal komme hvining fra dieselpumpa. Hvis du får feilkode om vann i dieselen så bør du vel gjøre noe med dette? Det skader nok ikke å ha i litt "diesel rens" av noe slag.

Leste litt grundigere hva du skrev nå, du får jo bilen til å trille i gang. Da kan det være starteren som ikke drar godt nok, enten pga dårlig strøm (dårlig kontakt eller dårlige kabler) eller dårlig starter. Når du har fått motoren i gang kan du med voltmeter teste spenning ved dynamo og på batteriet og hvis det er stor forskjell, vil det hjelpe å legge til ekstra kabler for jording og strøm.