I forbindelse med et motorbytte hadde jeg tenkt å overhale girkassen i min 2002 Saab 9-3. Har bestilt et rep kit fra Skandix men ser at Speedparts selger en komplett girkasse for omtrent dobbelst pris av hva rep kittet koster. Da jeg vil få en relativt travel helg med motorbyttet er det litt fristende å kjøpe ny girkasse for å spare tid (kjøper i tillegg et lettvektssvinghjul og monterer det hele før jeg begynner å skru på den gamle bilen).
I beskrivelsen av girkassen som speedparts selger står det at kassen er til en B204i og at den passer i modeller fra 90 og nyere. mener å ha lest at Saab har identiske girkasser fra 98 og en god del fremover. Noen som vet om dette stemmer?
Er denne girkassen ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/lager ... 12362.html ) identisk med den som nå sitter i min bil? Noen fordeler ved å overhale den gamle (er rep kittet forbedret ift original)?
9-3 girkasse fra Speedparts
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: 9-3 girkasse fra Speedparts
Uten at jeg kjenner innmaten i kassene godt så tviler jeg sterkt på at den er identisk fra 130 til 230 hk, det er vel forskjell på utvekslingen. Den du linker til er til en 130 hk uten turbo (204i), men den er vel lik på 150 hk. 185 hk har annen utveksling, så er det 205, neste er 230 og tilslutt 2,2 diesel. Lykke til med skruingen. Kom forresten på at det vel ligger en faq på kassene i ng900/og9-3 ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: 9-3 girkasse fra Speedparts
Hvis du tenker å overhale girkassen så håper jeg du har gjort sånt før og vet hva du driver med, ellers har du laget deg mye godt arbeid. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nå har ikke jeg mye erfaring med sånt, men å satse på motorbytte OG kasseoverhaling på én helg høres veldig optimistisk ut med mindre du er en over gjennomsnittet erfaren bilmekaniker.
Hvis kassen din fungerer fint vil jeg for øvrig kalle det bortkastet energi å stresse med overhaling.
Kasse fra B204i passer rent fysisk, men innmaten er overhodet ikke identisk. Som 99Turbo sier så er det en helt annen utveksling på en kasse til en 2.0i kontra din bil.
Den vil fungere for så vidt, men pga. utvekslingen vil det ikke bli noe behagelig å kjøre med. Det vil føre til mye hjulspinn og høyt turtall vs. hastighet.
Burde for øvrig ikke være noe problem å skaffe en pent brukt kasse til bilen din, sjekk http://www.finndel.no og http://www.nbfbildeler.no.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nå har ikke jeg mye erfaring med sånt, men å satse på motorbytte OG kasseoverhaling på én helg høres veldig optimistisk ut med mindre du er en over gjennomsnittet erfaren bilmekaniker.
Hvis kassen din fungerer fint vil jeg for øvrig kalle det bortkastet energi å stresse med overhaling.
Kasse fra B204i passer rent fysisk, men innmaten er overhodet ikke identisk. Som 99Turbo sier så er det en helt annen utveksling på en kasse til en 2.0i kontra din bil.
Den vil fungere for så vidt, men pga. utvekslingen vil det ikke bli noe behagelig å kjøre med. Det vil føre til mye hjulspinn og høyt turtall vs. hastighet.
Burde for øvrig ikke være noe problem å skaffe en pent brukt kasse til bilen din, sjekk http://www.finndel.no og http://www.nbfbildeler.no.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: 9-3 girkasse fra Speedparts
Utvekslingen ja... Slo meg ikke at det var forskjellig utveksling for de forskjellige motorene
Den gamle girkassa er helt grei men ikke bra. I og med at jeg setter inn en helt ny motor, ny clutch og ny forstilling så er det dumt å ikke overhala girkassa når den først er ute. Bilen er (var) en original 185hk så ut fra hva som skrives om utveksling er jo dette et greit utgangspunkt for en motor med litt mer effekt/moment. Har ennå til gode å bruke femtegiret i lovlige hastigheter i Norge da bilen ikke hadde nok å gi på så lavt turtall.
Er ikke noen motormann men er en helt decent mekaniker. Er så heldig å ha en kollega som er tidligere Saab mekaniker og som har noen hundre motorer ut/inn på samvittigheten. Han skal være med å veilede ved selve motorbyttet + girkasseoverhalingen. Dessverre er han i følge han selv ferdig med å skru bil så dette må jeg stå for selv.
Har et over gjennomsnittlig godt utstyrt maskineringsverksted med løftebukk til rådighet så totalt sett burde dette være mulig på en helg, men ja, det er optimistisk.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Den gamle girkassa er helt grei men ikke bra. I og med at jeg setter inn en helt ny motor, ny clutch og ny forstilling så er det dumt å ikke overhala girkassa når den først er ute. Bilen er (var) en original 185hk så ut fra hva som skrives om utveksling er jo dette et greit utgangspunkt for en motor med litt mer effekt/moment. Har ennå til gode å bruke femtegiret i lovlige hastigheter i Norge da bilen ikke hadde nok å gi på så lavt turtall.
Er ikke noen motormann men er en helt decent mekaniker. Er så heldig å ha en kollega som er tidligere Saab mekaniker og som har noen hundre motorer ut/inn på samvittigheten. Han skal være med å veilede ved selve motorbyttet + girkasseoverhalingen. Dessverre er han i følge han selv ferdig med å skru bil så dette må jeg stå for selv.
Har et over gjennomsnittlig godt utstyrt maskineringsverksted med løftebukk til rådighet så totalt sett burde dette være mulig på en helg, men ja, det er optimistisk.