1980 99 Turbo innsprøyting

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 04 jan 2014, 20:17

Hei!

Fikk luftet bilen en liten tur i dag etter at alt er skrudd på etter lakkering, og alt av lyspærer er byttet og nå virker.
Bilen gikk bra uten fusking el.l. og ble kjørt inn i garasjen. Fylte på 15 liter bensin. Så vil den ikke starte...
Starteren går, det er gnist på pluggene, bensin kommer til insprøytinga men ingenting kommer ut av den!
Trenger hjelp av kloke hoder for å finne ut hvor jeg skal feilsøke. Er det dyser / filtre inni der som kan gå tett spontant?
Er det noen form for styringsenhet som kan ha slått seg vrang? Ser ikke at det går no elektrisk til innsprøytinga så da er vel det utelukket?

Innspill mottas med takk!

mvh
Tom

targus200
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 okt 2009, 16:50
Medlemsnummer: N1945
Navn: Kjetil
Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
Sted: Sandefjord

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av targus200 » 05 jan 2014, 15:40

Hei Tom

Det er et filter inni dysa, men det er vel lite trolig at alle har tettet seg.
Kommer det bensin ut av "fordeleren" før dysene?
Hva med kaldstartdysa?
Klarer bensinpumpa å gi riktig trykk?
Beveger armen til bensin fordeleren (den over luft filteret) seg fritt?
Hvis du ikke finner ut av det så ville jeg prøvd på FB https://www.facebook.com/groups/The99Tu ... p_activity
eller Jörgen Trued på https://www.facebook.com/groups/saab99turbo/
eller Svenske Saabforum.


Lykke til!
NB: Nå må vi snart få se noen bilder bilen.
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 05 jan 2014, 22:38

Takk skal du ha!

Finner ikke ut hvordan jeg kan legge inn bilder #-o men den er jo ellers skremmende lik din så du har jo litt peiling :D

mvh
Tom

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 jan 2014, 23:05

Det store spørsmålet no er jo om du har same problem når motoren er kald igjen, eller om det berre er eit problem ved varm motor?
Ellers har en jo en styretrykkventil som ofte kan være en syndar i tilegg til det targus200 skriv.

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 07 jan 2014, 00:35

Mannen som prøver å finne og løse problemet sier:

Hallo
satte isammen delen (innsprøytingen) igjen. bilen startet , fusket litt. stoppet.luftet hver dyse .Kom bensin opp av alle.
prøvde å starte igjen .helt død. det er gnist på pluggene.prøver igjen i morgen.

Vi krysser vel fingrene....

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av little_e » 07 jan 2014, 10:14

Har du målt styretrykk, systemtrykk og holdetrykk?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 07 jan 2014, 11:12

little_e skrev:Har du målt styretrykk, systemtrykk og holdetrykk?
Øøøhh, tror jeg trygt jeg kan svare nei på!

Vet ikke hva det er eller hvordan det måles... Hvordan kan det bli feil helt plutselig, og hvordan påvirker feil verdier på dette bilens evne til å starte og kjøre?

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av little_e » 07 jan 2014, 12:05

Jeg går ut fra at denne bilen har enkel K-Jetronic uten lambdastyring.

Isåfall blir systemtrykket sjelden feil, da det settes med shims i mengdefordeleren.

Holdetrykket kan bli feil enten pga lekkasje (utvendig eller innvendig), med det mener jeg at det rett og slett lekker bensin fra bensinrør eller annen enhet mellom mengdefordeler og pumpe (utvendig), eller at bensinakkumulatoren ikke klarer å holde på trykket i den korrekte tiden for å motvirke bensindamp (innvendig lekkasje).

Om styretrykket (justeres av oppvarmingsregulatoren) er feil kan bilen bli vanskelig å starte varm og/eller kald. Styretrykk skal stort sett ligge på 0,5 bar kald og 3,6 bar (+/- 0,2 bar) ved varm motor, men sjekk for din motor da avvik forekommer. Ved for høyt styretrykk ved kald motor vil motoren få for lite bensin og den vil bli tungstartet. Ved for lavt styretrykk ved varm motor vil motoren bruke enorme mengder bensin, da målespjeldet bil løfte seg for høyt i forhold til mengden luft som trekkes inn i motoren.

Sjekk også termotidsbryteren. Dersom den er defekt og alltid tror at motoren er kald, eller er av 80-graderstypen, blir motoren vanskelig å starte når bilen er varm. 80-graderstypen ble fjernet av Bosch ganske tidlig til fordel for en 35-graderstype.

For å måle trykkene må du ha et spesialverktøy for K-Jetronic. Om du bor i Oslo-området har jeg et :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 09 jan 2014, 18:34

Beklager sein respons var på jobb (i Oslo...) og sjekket ikke ditt svar.

Innsprøytinga har blitt tatt av og satt på igjen .Fra å ikke få bensin i det hele tatt får den nå alt for mye, altså den starter kald men begynner å fuske etterhvert for så å drukne helt.
Vi hadde en teori om bensinpumpa ga for høyt trykk, og om dette kunne justeres med en trykkregulator på bensinledningen fram til innsprøytinga.

Ka du tru :?:

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av little_e » 09 jan 2014, 18:49

Njaeh, det skal nok godt gjøres. En K-Jetronic-pumpe skal gi 5,5-8,5 bar (avhengig av hvilken pumpe), så det skal godt gjøres at den gir for høyt trykk :)

Dersom problemet ditt er som følger:
Starter kald, men får så for mye bensin slik at den "drukner" (problemet er altså at choken står på), vil jeg si at problemet ligger i oppvarmingsregulatoren. Den gir feil styretrykk.
Dette må vel og merke kontrolleres ved å sjekke trykkene jeg nevnte i forrige post mot spesifikasjonene fra fabrikant.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av na_X » 09 jan 2014, 23:22

Prøv å koble ut kaldstartdysen, se om det ordner seg da.. Har hendt i noen tilfeller til meg der den har druknet motoren etter den er varm. Ordnet seg etter man tok av kontakten på den. Startet fint uten den også. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 09 jan 2014, 23:49

Takker så mye for innspillene.

For å starte bilen må jeg koble fra bensinpumpa og kinne til overskuddsbensinen er brent opp. Da strter den og jeg kan holde liv i den med flittig bruk av gasspedal. Det putrer og smeller og bilen går stygt. Slipper jeg gassen avgår den med drukniongsdøden!

na_X - hvis kaldstartdysen er den lille klumpen foran oppå motoren nær røret med "turbo" på som det går slanger fra innsprøytning og elektriske ledninger til, så koblet vi fra den elektriske kontakten utan at det forandret noe.

little_e - tror du er inne på noe... For å avklare litt, når du sier trykk så mener du luft / vakum,trykk, ikke bensintrykk? Er oppvarmingsregulatoren det samme som kaldstartdyse? Har "normale" bilverksted utstyr til å måle trykkene du beskriver på K-jetronic? Kunne du sendt meg en sms til 90129999 hvis det er ok at mekanikeren som jobber på bilen kan ringe deg for diverse avklaringer?

Takk igjen!

Tom

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av na_X » 10 jan 2014, 00:34

Jepp, kaldstartdysen er den som står nærmest innsugsrøret det står turbo på ja. Til meg så freste den ut full skuv med bensin hele tiden bare den var tilkoblet..

Ryker det fælt fra bilen? Det kommer ikke noe falskluft/lekkasje imellom turbo og innsug (og evnt. interecooler om den har det)? Sjekk over om de gummipakningene der er hele, skrus gjerne av for dette og påse at de sitter ordentlig etterpå.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Cider
Innlegg: 17
Registrert: 16 jun 2013, 00:17
Navn: Tom Egil Seljås
Bil: 1980 Saab 99 Turbo sedan
Sted: Vennesla

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av Cider » 10 jan 2014, 08:51

Har funnet mye god (forhåpentligvis) informasjon om K-jetronic på nettet, bl.a. Bosch egen beskrivelse av systemet og nor på YouTube. Vi prøver...

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: 1980 99 Turbo innsprøyting

Legg inn av little_e » 10 jan 2014, 10:35

Kaldstartdysen styres ene og alene av termotidsbryteren, og denne (kaldstartdysen) har man så og si aldri bruk for på K-Jetronic. Dersom termotidsbryteren er defekt eller er av 80 C-typen vil man ofte få problemer med å starte bilen når den er varm. Det vil da bli lettere å starte bilen ved å holde gassen inne, da dette vil gi motoren mer luft og en magrere blanding. Dersom dysen lekker må den skiftes.

Å koble ut bensinpumpen for å få start kan jeg ikke se at har noen særlig funksjon for noe som helst. Det skal ikke være noen overskuddsbensin noe sted i det hele tatt.
Det kan komme hva du kaller "overskuddsbensin" ned i sylinderne om dysene lekker bensin, og da kan bilen bli vanskelig å starte, spesielt etter den har stått litt.

Når jeg snakker om trykk mener jeg alltid bensintrykk :)

Oppvarmingsregulator er ikke det samme som kaldstartdyse.
Kaldstartdyse er bare en elektrisk innsprøytningsdyse.
Oppvarmingsregulatoren er en enhet som regulerer et mottrykk oppå et stempel inni bensinmengdefordeleren - høyt mottrykk ved varm motor (mager blanding) og lavt mottrykk ved kald motor (fet blanding).

Jeg vet ikke om normale verksteder har verktøy til å måle disse trykkene, ikke at det er noe særlig hokus pokus, men de må vite hvor de skal koble seg på og slikt..
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar