MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 10 jan 2014, 17:05

Hei Som dere ser har jeg en MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun som har begynt å fjuske ved på drag. Ved vanlig rolig kjøring merker jeg ikke noe men trykker jeg gassen ned og nålen passerer 2000 omdr fjusker og napper den noe for så å fungere noe igjen. Jeg får ikke samme feilen ved å trykke roligere på gassen ved samme omdr. Det et høres ut for meg at den ikke tenner skikkelig så jeg byttet plugger (Riktige) uten at det hjelpte noe. Ikke er det noe feilkoder heller. Er det noen der ute som har en ide på hva hvor og hvordan jeg kan løse dette ?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jan 2014, 17:27

Å seie noko utan å sjå på bilen eller å ha feilkoder/data er som du sikkert skjønar berre "synsing", men du kan sjekke luftlekasjer/evt defekt LMM, eit anna alternativ er at en av tendspolane er i ferd med å ta kveld.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 10 jan 2014, 17:38

Er det noen måter jeg kan sjekke at LMM og tennspolene fungerer slik det skal da ?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 jan 2014, 17:53

Avlesning av verdiar med Tech2, eller reint av å kryssbytte komponentar med nokon.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 10 jan 2014, 21:12

Hmm Da tror jeg at jeg bare tar meg en tur til Saab City først som sist.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 13 jan 2014, 15:42

Saab City kunne ikke finne noe spesielt som var galt selv om også de kjente at bilen nappet og rykket litt ved hard på drag. De gav meg derfor en boks med dyse rens som jeg skulle prøve og sa at jeg skulle prøve å tune bilen tilbake til org for å se om det var noe bugs i programvaren. Så da får man vel bare ta det der ifra.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jan 2014, 16:47

Sjekket de da misfire på hver enkelt sylinder ved pådrag? Dersom en coil fusker er det eneste måten å se det på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 13 jan 2014, 18:56

Jeg regner da med at de må ha tech 2 tilkoblet til for å sjekke det ?... Jeg prøvde ihvertfall å insistere på at de skulle ha den tilkoblet når vi var ute å testet den for at de skulle kunne lese av verdiene ved på drag.... men det var ikke mekanikeren enig i :-/

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2014, 19:17

Ja, du må ha techen tilkopla under køyring for å lese ut det.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 13 jan 2014, 19:38

Prøvde å si det til dem etter tips her på forumet men det var ikke gehør :-( Litt kjedelig at de ikke gjør denne jobben med en gang så kan man ihvertfall utelukke en feil. Slik det er nå har jeg hatt et verksted besøk der det ikke kom noe ut av samtidig som de solgte meg et produkt som KANSKJE virker. Så nå blir det en tid med unødvendig usikkerhet om bilen plutselig stopper midt i rushen på E18.... :?

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av 99Turbo » 14 jan 2014, 02:40

Kjøp en ny coil, start på syl 1 med bytte og prøv, fortsetter problemt, flytt den til syl 2 osv. Før det lagres feilkode på feiltenning så skal det være veldig ille, og hvis de nekter å kjøre tec2 innkoblet for å lese av under kjøring er det ingen annen måte å finne ut av det på. Jeg hadde samme problemet, og en ny coil på nr 3 senere så gikk bilen som en drøm igjen. Det er slett ikke en uvanlig feil, fordelen er at en og en kan byttes, mot hele tennkassetten før. Jeg bestillte fra PFS, kostet noe under halvparten av prisen på Saab.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 15 jan 2014, 11:58

Takk for tipset 99Turbo. Jeg satte bilen tilbake med org. software og resatte styreenheten og da kan jeg ikke mere noen fjusking etter 50km kjøring. Kan feilen fortsatt være der og den bare forsterkes ved tuningen eller kan det rett å slett være en buge i maptun sin software ? men burde jeg da kjent feilen når jeg tunet den første gangen ?? hmmm :wink:

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av TiaZzz » 15 jan 2014, 13:26

Slitasje og feil fremprovosert ved høyere belastning kan helt klart "forsvinne" med originalt map. Selv fikk jeg erfare tett bensinfilter og senere sliten bensinpumpe som jeg ikke merket noe til med originalt map.

Brukeravatar
Finn40
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 04 mai 2010, 21:52

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av Finn40 » 15 jan 2014, 16:03

Hadde du fjusking på et bestemt turtall da ? for jeg har fjusking mellom 2000-3000 omdr for så å forsvinne...men det er bare når jeg drar på litt ekstra og feilen er bare når jeg kjører med Maptun software #-o

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?

Legg inn av TiaZzz » 15 jan 2014, 16:09

Nei, jeg hadde det ved stor belastning. Verst var det egentlig ved relativt lave turtall i femtegir, da jeg trampa gassen i dørken så kjente jeg nøkkingen. Dette gav seg temporært etter et bensinfilterskifte, men kom gradvis tilbake. Nå hadde jeg nylig pumpehavari og nøkkingen er igjen borte.

Dette er jo kun en teori fra min side. For alt jeg vet så kuttet motorstyringen av andre grunner (mistet OpenSID ved flashing), men jeg tror det er relatert. Som sagt så var alt fin-fint ved fullt pådrag før nytt map.

Svar