MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Moderator: Moderatorer
MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Hei Som dere ser har jeg en MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun som har begynt å fjuske ved på drag. Ved vanlig rolig kjøring merker jeg ikke noe men trykker jeg gassen ned og nålen passerer 2000 omdr fjusker og napper den noe for så å fungere noe igjen. Jeg får ikke samme feilen ved å trykke roligere på gassen ved samme omdr. Det et høres ut for meg at den ikke tenner skikkelig så jeg byttet plugger (Riktige) uten at det hjelpte noe. Ikke er det noe feilkoder heller. Er det noen der ute som har en ide på hva hvor og hvordan jeg kan løse dette ?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Å seie noko utan å sjå på bilen eller å ha feilkoder/data er som du sikkert skjønar berre "synsing", men du kan sjekke luftlekasjer/evt defekt LMM, eit anna alternativ er at en av tendspolane er i ferd med å ta kveld.
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Er det noen måter jeg kan sjekke at LMM og tennspolene fungerer slik det skal da ?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Avlesning av verdiar med Tech2, eller reint av å kryssbytte komponentar med nokon.
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Hmm Da tror jeg at jeg bare tar meg en tur til Saab City først som sist.
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Saab City kunne ikke finne noe spesielt som var galt selv om også de kjente at bilen nappet og rykket litt ved hard på drag. De gav meg derfor en boks med dyse rens som jeg skulle prøve og sa at jeg skulle prøve å tune bilen tilbake til org for å se om det var noe bugs i programvaren. Så da får man vel bare ta det der ifra.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Sjekket de da misfire på hver enkelt sylinder ved pådrag? Dersom en coil fusker er det eneste måten å se det på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Jeg regner da med at de må ha tech 2 tilkoblet til for å sjekke det ?... Jeg prøvde ihvertfall å insistere på at de skulle ha den tilkoblet når vi var ute å testet den for at de skulle kunne lese av verdiene ved på drag.... men det var ikke mekanikeren enig i :-/
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Ja, du må ha techen tilkopla under køyring for å lese ut det.
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Prøvde å si det til dem etter tips her på forumet men det var ikke gehør Litt kjedelig at de ikke gjør denne jobben med en gang så kan man ihvertfall utelukke en feil. Slik det er nå har jeg hatt et verksted besøk der det ikke kom noe ut av samtidig som de solgte meg et produkt som KANSKJE virker. Så nå blir det en tid med unødvendig usikkerhet om bilen plutselig stopper midt i rushen på E18....
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Kjøp en ny coil, start på syl 1 med bytte og prøv, fortsetter problemt, flytt den til syl 2 osv. Før det lagres feilkode på feiltenning så skal det være veldig ille, og hvis de nekter å kjøre tec2 innkoblet for å lese av under kjøring er det ingen annen måte å finne ut av det på. Jeg hadde samme problemet, og en ny coil på nr 3 senere så gikk bilen som en drøm igjen. Det er slett ikke en uvanlig feil, fordelen er at en og en kan byttes, mot hele tennkassetten før. Jeg bestillte fra PFS, kostet noe under halvparten av prisen på Saab.
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Takk for tipset 99Turbo. Jeg satte bilen tilbake med org. software og resatte styreenheten og da kan jeg ikke mere noen fjusking etter 50km kjøring. Kan feilen fortsatt være der og den bare forsterkes ved tuningen eller kan det rett å slett være en buge i maptun sin software ? men burde jeg da kjent feilen når jeg tunet den første gangen ?? hmmm
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Slitasje og feil fremprovosert ved høyere belastning kan helt klart "forsvinne" med originalt map. Selv fikk jeg erfare tett bensinfilter og senere sliten bensinpumpe som jeg ikke merket noe til med originalt map.
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Hadde du fjusking på et bestemt turtall da ? for jeg har fjusking mellom 2000-3000 omdr for så å forsvinne...men det er bare når jeg drar på litt ekstra og feilen er bare når jeg kjører med Maptun software
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: MY04 saab 9-3 1,8T Cab m/Maptun fjusker ?
Nei, jeg hadde det ved stor belastning. Verst var det egentlig ved relativt lave turtall i femtegir, da jeg trampa gassen i dørken så kjente jeg nøkkingen. Dette gav seg temporært etter et bensinfilterskifte, men kom gradvis tilbake. Nå hadde jeg nylig pumpehavari og nøkkingen er igjen borte.
Dette er jo kun en teori fra min side. For alt jeg vet så kuttet motorstyringen av andre grunner (mistet OpenSID ved flashing), men jeg tror det er relatert. Som sagt så var alt fin-fint ved fullt pådrag før nytt map.
Dette er jo kun en teori fra min side. For alt jeg vet så kuttet motorstyringen av andre grunner (mistet OpenSID ved flashing), men jeg tror det er relatert. Som sagt så var alt fin-fint ved fullt pådrag før nytt map.