Side 1 av 4
Dump ventil
Lagt inn: 04 jan 2005, 13:11
av mknestang
Halla
Jeg har en Saab 900 -87 mod. T8. Å jeg skulle gjerne ha satt på dump ventil på den + at jeg skulle gjerne ha skrudd opp trykket på den, men....
For det første har jeg hørt at det ikke er mulig å sette på dump på en T8! stemmer dette? hvor skal jeg sette den? (bilder)
Å hvor er det jeg skrur opp turbo trykket? Jeg har blitt vist det av han jeg kjøpte bilen av men det er så lenge siden at jeg husker ikke.
Er rimelig grønn når det gjelder motor og slike ting.
Takk for hjelpa!
Lagt inn: 04 jan 2005, 13:40
av Surbotaab N369
hei.
du kan godt montere såkalt "dumpventil" på en T8... denne skal monteres på trykkrøret mellom turboen og innsug\gasspjeld... ellers så er det rimelig plankekjøring...
(Men personlig syntes jeg at dt er litt vel "HARRY" og slitsomt å høre på den j....phssss lyden hver gang du slipper gassen.... så kjøp en som du kan justere!!! (så den går av på 0,7bar eller noe))
justering av ladetrykk gjør du på apc boxen som sitter i innerskjermen på førersiden eller under baksetet....hvis dene r intakt vel å merke.. P=trykk K=bankefølsomhet IKKE RØR DENNE, å den siste som jeg ikke husker hva heter er hvor fort trykket skal "stige".... med org APC boks får du stilt ladetrykket opp til ca 1,2bar...
Lagt inn: 04 jan 2005, 14:03
av mknestang
Så jeg skal sette dumpen på røret det står Turbo Intercooler på da eller?
ok.. men kan jeg kjøre den på 1,2 bar uten å gjøre noe mer med bilen? eller går den til h****?
Lagt inn: 04 jan 2005, 14:17
av Surbotaab N369
du kan sette den på det røret ja... tror det blir andbefalt å sette den nærmest mulig innsuget... men har oxo hørt motsatt....
ville nok ikke kjørt med 1,2 uten noen form for tillegs-sprut nei... spørs litt på hvilken turbo du har oxo...(om den leverer nok mengde luft...)
ville nok ikke gått noe høyere en 1 bar jeg... men ikke ta det jeg sier her for seriøst... jeg gir ingen garantier.... for å hente ut mer en en 25-30hk ekstra ville jeg begynt å vurdert å oppgradert eksos,turbo og insprutsystem.... bare så det er sagt.... sjekk ut speedparts og se på de "trimmsatsene" de har det..
http://www.speedpartsnorway.no
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:05
av mknestang
hvor mange bar kan jeg ha den på da, uten at jeg trenger å gjøre noe med den?
trykk
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:12
av Petter 900 T
Alt over 1 bar er farlig, da går motoren for magert...
Bygg om til Lh-injection,(jeg har Lh-2.2 på min 8V i gatebilen) eller bytt til T 16.
Petter
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:28
av mknestang
jeg tror den går på orginalt trykk nå, anelse på hva det er?
trykk
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:37
av Petter 900 T
hvis bilen lader som den skal, ligger trykket på 0.9 orginalt.
dette bør sjekkes med et nøyaktig instrument, kjøp gjerne en måler fra Speedparts.
Petter
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:39
av mknestang
Ligger det på 0.9 på en T8 Orginalt?
trykk
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:48
av Petter 900 T
Det er riktig.
Petter
Lagt inn: 05 jan 2005, 09:53
av mknestang
hmm.. da tror jeg ikke min går på orginalt trykk.. han jeg kjøpte den av sa det var skrudd OPP til 0,85 fra 0,6 eller noe slikt!?
Lagt inn: 05 jan 2005, 10:03
av Øyvind
Det er mulig at tidligere eier har endret grunnladetrykket fra 0.6 til 0.85. Dette endrer man ved å skru på WG staget på turboen.
Lagt inn: 05 jan 2005, 10:14
av mknestang
ok.. ja det er mulig det..
men hvor er WG staget?
Lagt inn: 05 jan 2005, 10:22
av Surbotaab N369
WG staget ligger under tuboen og går fra ei "klokke" til en "arm"..... hvis du har apc skal du ikke stille på dette.... men hvis du ikke har apc kan du stille...
men har du en helt org 8V så ville jeg ikke ha gjordt noe... pga at motoren ikke får riktig bensin-luft forhold med den inspruten...
stag
Lagt inn: 05 jan 2005, 10:24
av Petter 900 T
På undersiden av turboen, grunn-trykket bør være o,4 (max 0.5)
Dette sjekker du ved å gi gass samtidig som du bremser, hvis du har APC i innerskjermen.
Har du den under setet, kobl ifra magnetventilen, da har du kun grunntrykk.
Petter