Saab 9000, Tikking under panser
Moderator: Moderatorer
Saab 9000, Tikking under panser
Hei, når jeg først var i gang med spørsmålene mine så kom jeg på et annet lite problem jeg har.
Når det er kaldt ute ( dvs. året rundt i kjære Tromsø), så er det en slags tikking under panseret helt til bilen blir varm.. aner ikke hva dette kan være, men vil tro at det ikke hadde gått bort hvis det var registeret, så har ikke lagt så veldig mye vekt på det. Hørte noen sa at det kunne være et resultat av dårlig olje, men aner ikke. Noen forslag?
Når det er kaldt ute ( dvs. året rundt i kjære Tromsø), så er det en slags tikking under panseret helt til bilen blir varm.. aner ikke hva dette kan være, men vil tro at det ikke hadde gått bort hvis det var registeret, så har ikke lagt så veldig mye vekt på det. Hørte noen sa at det kunne være et resultat av dårlig olje, men aner ikke. Noen forslag?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Vil anta ventilløftere. Hvilken olje har du på bilen?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 16 okt 2012, 21:11
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Har samme lyden på min 9000 og mye tyder på ventilløftere.
Skal kjøre full motorrens med påfølgende olje- og filterskift.
Er i hvertfall et forsøk verdt.
Skal kjøre full motorrens med påfølgende olje- og filterskift.
Er i hvertfall et forsøk verdt.
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Er faktisk ikke helt sikker på hvilken olje som er brukt, kjøpte den "nylig" og har ikke kjørt så mye etter den ble kjøpt. Men skal forsøke motorrens og oljebytte! er base så ufyselig kaldt at jeg har drøyd det litt. Du får gi tilbakemelding etter fullført motorrens! hvordan gjør du det? kjører du bare ny olje igjennom motoren og nytt filter, for å så bytte på nytt, eller?
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 16 okt 2012, 21:11
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Finnes jo forskjellige fabrikanter av tilsetningsstoffer men Omega og QMI er de mest kjente.
Effekten kan sikkert diskuteres men på en motor som har gått en del så pleier det å komme ut litt grums.
Jeg gjør det litt omstendelig med oljeskift og filterskift først.
Fyller så på tilsetningsmiddel og følger anvisningen på boksen.
Skifter olje og filter igjen.
Når det gjelder olje på 9000 Turbo så anbefaler i hvertfall Castrol 0W-30 eller 5W-30.
Går vel greit med delsyntetisk på biler som er noen år gamle.
Effekten kan sikkert diskuteres men på en motor som har gått en del så pleier det å komme ut litt grums.
Jeg gjør det litt omstendelig med oljeskift og filterskift først.
Fyller så på tilsetningsmiddel og følger anvisningen på boksen.
Skifter olje og filter igjen.
Når det gjelder olje på 9000 Turbo så anbefaler i hvertfall Castrol 0W-30 eller 5W-30.
Går vel greit med delsyntetisk på biler som er noen år gamle.
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Ikke turbo faktisk, men skal sjekke det opp litt! Så da drainer jeg bare all oljen og bytte filteret og fyller på med tilsettningsstoff?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Er vel ingen som bruker delsyntetisk lenger? Uansett så står det vel at du skal bruke helsyntetisk i manualen.
For rens har du også muligheten diesel rens, jeg gjorde det på den gamle og900'en og da fikk jeg ut mye rart
For rens har du også muligheten diesel rens, jeg gjorde det på den gamle og900'en og da fikk jeg ut mye rart
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Men hvorfor blir da lyden borte hvis det er ventilløfterne? Og hvilken effekt vil oljeskift ha med dette å gjøre? Trodde ikke oljen var involvert der.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Varm olje flyter bedre en kald olje, og fyller derfor ventilløfterene raskere. Løfterene kan også inneholde gammel tykk olje som har "satt" seg fast, derfor kan en rens hjelpe
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 16 okt 2012, 21:11
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Det er da mange som fortsatt bruker delsyntetisk olje men du ( Ottar N398) har kanskje en teknisk forklaring på hvorfor man skal bruke helsyntetisk olje?
Og da mener jeg en godkjent teknisk forklaring.
Sjøl bruker jeg delsyntetisk olje og har gjort det i mange år.
Ikke fordi jeg vet at det er best men fordi jeg synes det fungerer best.
Det som står i manualen er viskositet 10W/30, 10W/40, 5W/30 eller 5W/40, Ikke noe om del-eller helsyntetisk.
Og så skal oljen oppfylle krav til API service SG og CCMC G4 eller G5.
Og da mener jeg en godkjent teknisk forklaring.
Sjøl bruker jeg delsyntetisk olje og har gjort det i mange år.
Ikke fordi jeg vet at det er best men fordi jeg synes det fungerer best.
Det som står i manualen er viskositet 10W/30, 10W/40, 5W/30 eller 5W/40, Ikke noe om del-eller helsyntetisk.
Og så skal oljen oppfylle krav til API service SG og CCMC G4 eller G5.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Teknisk nok?Ingvar N629 skrev:Mineral- og syntetolje
De syntetiske oljene som finnes i butikken er stort sett raffinerte mineraloljer, de er "syntetisert" til å få ønskede egenskaper. Men forskjellen er likevel stor! Gjennom prosessen blir oljen renere og inneholder mindre koksende og tjæredannende emner, oljen tåler da også høyere temperatur. Noe å tenke på i en turbomotor! En mineralolje inneholder karbonkjeder av varierende lengde, men den mest holdbare oljefilmen av en gitt tykkelse, er den som dannes av olje med lange karbonkjeder! Disse fletter seg sammen og danner en solid matte; oljefilmen. En raffinert mineralolje som vi kaller syntet, er raffinert til den har lange karbonkjeder av lik lengde. Karbonkjedene i disse oljene er 6-10 ganger lenger enn kjedene i en mineralolje! Når oljen utsettes for trykk og slitasje så vil kjedene klippes opp i kortere lengder, til oljefilmen til slutt bærer dårlig. En mineralolje har derfor kortere levetid enn en "syntetisert" olje, teoretisk sett 6-10 ganger! At oljen er svart betyr altså ikke at den må byttes, det betyr bare at oljen gjør sin jobb med å holde skiten flytende (det finnes selvsagt en metningsgrense). Tenk på girolje! Den blir aldri svart, men den males istykker av de høye trykkene mellom tannhjulene. Girolja kan altså være helt utslitt, uten at det synes.
En syntetisk olje er mer viskositetsstabil ved forskjellige temperaturer, den vil altså være mer lettflytende når det er kaldt, mens den beholder nødvendig tykkelse når det blir varmt. Mineralolje har ikke disse egenskapene i like stor grad, så derfor inneholder mineralolje mer VI-improvers, som det heter. Dette er "tråder" som kveiles og retter seg ut avhengig av temperatur (nå snakker vi ångstrøm, ikke centimeter, så glem trådene i mors syskrin ). VI-improvers brytes ned etterhvert, spesielt ved høy temperatur og belastning, og mineraloljen vil dermed få dårligere viskositetsstabilitet. Nok en grunn til å velge syntet.
En delsyntet er en mineralolje iblandet en dæsj syntetolje. Hvor mye, er det helt umulig å vite, men det varierer vanligvis mellom 30-70 %. Verdt prisen i forhold til syntet? Neppe.
Viskositet
Hva bør man velge? Jo, viskositeten er alt bestemt av produsenten. Hva som passer motoren kommer an på oljepumpe, klaringer i lager osv. Noen påstår at de må ha en xW50 istedenfor en xW40 (når det er angitt xW40 for motoren) for at olja skal være tykkere ved varm motor, eller enda verre, en xW60. Dette er tull. Har man problemer med for varm motor, så er uansett tykkere olje å angripe problemet fra feil ende.
Når det gjelder det første tallet, som angir oljens viskositet når den er kald, så er det mer å velge i, men følg produsentens anvisninger. Generelt kan man si at en 0Wxx gjerne lages av en base av høyere kvalitet enn en 5Wxx eller 10Wxx, rett og slett fordi det er vanskeligere å fremstille en 0Wxx.
Eksempel: Man kan gjerne bruke 0Wxx i f eks en B2X5-motor, men IKKE en xW50 eller høyere.
Oljetilsetning
Glem det, totalt unødvendig. Oljen man heller i motoren har allerede en rekke tilsetninger, faktisk opptil 25 %! Ekstra tilsetninger er stort sett tull, da de aldri er i bruk! Unntaket er disse tilsetningene som inneholder de samme tilsetningene som olja gjør, og som skal forlenge livet til en gammel olje ved å erstatte forbrukte tilsetninger, men vil man virkelig bruke det istedenfor å bytte olje? Neppe.
Teflontilsetninger sies å redusere motorens indre friksjon, men friksjon mellom hva? Lager og oljefilm? Nei, det kommer ikke til nytte før oljefilmen er brutt, og da kan det utsette skjæring av lageret med flere millisekunder. Verdt det?
Gamle myter
Bør man bruke mineralolje i en gammel motor for å unngå lekkasje?
Med forbehold om at viskositetsgradene er de samme, så er dette tull, med mindre oljens overflatespenning ikke er lavere for en syntet. Med tanke på karbonkjedenes lengde så holder jeg det for usannsynlig. Syntetolja vil heller ikke fjerne gammel skit som holder pakningene tette (som noen hevder) mer enn en mineral ville ha gjort. ALLE oljer inneholder detergenter (rensemiddel), samt tilsetninger som holder skiten flytende (dispergenter). Det har de gjort siden 50-tallet. Kvaliteten på rensemidlene har blitt bedre med årene, så en moderne olje vil rense bedre. Men dårlige oljer kokser, og mineralolje inneholder mer koksdannende emner og tåler høy temperatur dårligere.
Er en syntetolje tynnere enn en mineralolje, og gjør dette at motoren vil lekke?
Tykkelsen (viskositeten) står på flaska, f eks 5W30. En mineral og en syntet av samme viskositetsgrad vil være like tykke ved like temperaturer!
Bør man bytte olje før vinterlagring?
Ja! Oljen samler opp syrer som dannes fra NOx som dannes under forbrenningen. Kjører man på E85 så kan det dannes eddiksyre fra rester av forbrenningen. Disses kokepunkt der så høyt at de vil forbi i olja. Det finnes tilsetninger i olja som skal nøytralisere syre, men de forbrukes. Resultatet er at oljen blir sur (lav pH), og dette vil man ikke ha stående over vinteren. Av samme grunn er det en god regel å bytte olje minst en gang pr år, uansett hvor kort kjørelengde man har.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 68
- Registrert: 16 okt 2012, 21:11
- Navn: Harald Falck Løken
- Bil: 9000 CSE A50
- Sted: Ronglan
Re: Saab 9000, Tikking under panser
Ja dette har jeg da lest før.
Men fortsatt så er det nok viktigere å bytte olje og filter ofte enn å kjøre laaaaaangt på syntetisk olje mellom oljeskift.
Ganske artig å diskutere motorolje forresten da det vel ikke finnes særlig mye forskning på området.
Men synsing er det mye av.
Men fortsatt så er det nok viktigere å bytte olje og filter ofte enn å kjøre laaaaaangt på syntetisk olje mellom oljeskift.
Ganske artig å diskutere motorolje forresten da det vel ikke finnes særlig mye forskning på området.
Men synsing er det mye av.