Kun grunnladetrykk og fjusking.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Krinyt1
Innlegg: 8
Registrert: 30 des 2013, 10:09

Kun grunnladetrykk og fjusking.

Legg inn av Krinyt1 » 10 feb 2014, 17:54

Hei. Etter turbobytte og service går bilen kun på grunnladetrykk (0,4bar).før hadde jeg 1 bar på maks. Når jeg holder full gass stopper akselerasjonen helt opp når jeg oppnår 0,4bar!(bensinkutt?) men jeg har 0,4 bar selv om den ikke akselererer. Har sjekket alle slanger og finner ingen feil. Bilen er en 9-3 2,0t 2001mod. 150hk med bsr chip steg 1. Noen som har peiling på hva det kan være?. Takker for svar :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kun grunnladetrykk og fjusking.

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2014, 11:46

Er slangene til magnetventilen koblet rett? Er klemma mellom kompressorhusets innløp og alurøret korrekt montert, og er det brukt o-ring på flensen? Har du trykksatt innsugssystemet og sjekket for lekkasjer? Kontrollert EVAP-ventilene?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Krinyt1
Innlegg: 8
Registrert: 30 des 2013, 10:09

Re: Kun grunnladetrykk og fjusking.

Legg inn av Krinyt1 » 11 feb 2014, 11:54

Har koblet r slangen på alurøret, w på wastegate og c inn på kompressorhus og dette skal være rett. klemma er montert rett med ny oring. har ikke trykksatt systemet, hvordan gjør jeg det? hvordan sjekker jeg evap ventilene?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kun grunnladetrykk og fjusking.

Legg inn av Ingvar N629 » 13 feb 2014, 08:50

EVAP: http://mgmotor.no/mekketips-9-3-02/enve ... -evap.aspx

Trykktest gjør du ved å ta ut luftmassemåleren, blokkere hullet den satt i i retning turboen, og trykksette med trykkluft på f eks en av vakuumslangene på spjeldhus eller innsugsmanifold. Påkoblingen for veivhusventilasjon på kobrarøret ned til turbo må blokkeres, dette kan du enklest gjøre ved å snu ene enveisventilen på slangen som er koblet til røret som går rundt venstre side av ventilkåpa når du står foran motoren.
Med trykkluft påkoblet vil du høre lekkasjer, for å lette lekkasjesøk kan du blande vann med Zalo på en sprayflaske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

jjrckd
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 23 sep 2011, 12:23
Bil: M02 9-3 B235R+
Sted: Stavanger

Re: Kun grunnladetrykk og fjusking.

Legg inn av jjrckd » 13 feb 2014, 10:00

Bilde

Svar