Side 1 av 2
					
				'87 T16 med Bosch fusker i fuktig vær
				Lagt inn: 05 jan 2005, 18:31
				av Christian N076
				Noen som har opplevd og fikset dette? Den fusker av og til ved start i rått og fuktig vær, og dersom jeg kjører langt i regn og snø. Mister kraft, men stopper ikke. Har byttet fordelerlokk, samt luftfilter, men det hjelper ikke. Pluggledninger og plugger har ca ett år (15k km) bak seg. Etter tørking i garasje er den like fin. Har også hørbar summing fra bensinpumpe. Kan dette bidra? Hører gjerne fra andre som har hatt samme erfaring, og kan komme med tips. Christian.
			 
			
					
				
				Lagt inn: 05 jan 2005, 18:39
				av Kongpetrus
				15K. Bila våre er jo veldig glade i tennplugger da.
Ville anbefale deg å bytte tennigsdelene, men det har du jo gjort.
Hva med rotoren da?
Ville først skiftet pluggene i alle tilfeller.
			 
			
					
				
				Lagt inn: 05 jan 2005, 20:08
				av Christian N076
				Får nok prøve rotor og tennplugger, ja. Ville forhøre meg først.... Tar gjerne andre tips òg. Har bekymret meg litt over støy fra bensinpumpen i tanken, tenkt at den kanskje ikke leverer nok.
			 
			
					
				
				Lagt inn: 05 jan 2005, 22:11
				av Henrik N380
				Hva med fordeleren da? 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 05 jan 2005, 23:15
				av Christian N076
				Kan selvsagt alltid være noe, særlig på en bil som har rundet 400k med god margin.... Hva bør jeg se etter? Det er en liten oljelekkasje ved fordelerakselen, men selve fordeleren virker tørr på innsiden. Lokket er byttet, og rotoren står for tur. Hva bør jeg videre se etter?
			 
			
					
				
				Lagt inn: 05 jan 2005, 23:27
				av Henrik N380
				Ta av fordeleren og se efter sot.
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 00:33
				av alex_ander3@hotmail.com
				Christian N076 skrev:Får nok prøve rotor og tennplugger, ja. Ville forhøre meg først.... Tar gjerne andre tips òg. Har bekymret meg litt over støy fra bensinpumpen i tanken, tenkt at den kanskje ikke leverer nok.
bensinpumpa skal ikke ha noe med denne saken å gjøre vil jeg tr. ville satset på fordelerlokket jeg. har du forresten sett om det er noe fuktighet rundt pluggene?
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 08:10
				av Christian N076
				Angry_Saab skrev:Ta av fordeleren og se efter sot.
Sot som i brent olje?
Trekker jeg fordeleren av akselen og tar den ut?
Hva er eventuelt sot en indikasjon på?
Skal bytte pluggene. Er nok modne for utskifting.
Det går kun på NGK, ikke sant. Tror jeg trenge ganske varme plugger.
Noen anbefalinger her?
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 08:29
				av Kongpetrus
				Dytta inn Viggen plugger nå i jula.
Det virker kjempebra.  Var dyre da.....
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 08:46
				av Christian N076
				Kongpetrus skrev:Dytta inn Viggen plugger nå i jula.
Det virker kjempebra.  Var dyre da.....
Viggen-plugger? Har de en typebetegnelse?
Lurer på om det er de jeg kjøpte på Aeroauto sist.
De kostet 750,- men skulle holde opp mot 40k...
Tenkte dersom jeg husket typenummer, kunne jeg kjøpe samme på 
Mekonomen/Torshov Bilrekv.
Torshov Bilrekv. får ikke tatt inn rotor!
Da må jeg til Aeroauto....
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 09:45
				av Surbotaab N369
				hei..
hvis bilen din kun fjusker når det er fuktig ute så er det nok ikke pluggene dine det er noe gæli med...   
tror jeg ville begynt å sjekka alle kontaktene rundt-omkring som er til tenninga.....   kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren..   se etter eiring....  det kan jo oxo være dårlig kontakt til dysene eller no fra innspruten...   ta ifra alle kontaktene du finner og sjekk etter eiring og bruk en box md WD-40 eller lignendes...
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 10:02
				av Christian N076
				ralle skrev:  kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren..   se etter eiring....  
Tennpulsforsterker.... Er det det samme som coil?
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 10:08
				av Surbotaab N369
				Christian N076 skrev:ralle skrev:  kontakten på fordeleren og den på tennpulsforsterkeren..   se etter eiring....  
Tennpulsforsterker.... Er det det samme som coil?
 
Tennpulsforsterkeren er ikke det samme som coilen...   d blir vel litt feil å kalle den tennpulsforsterker, men det er den "dingsebomsen" som sitter i innerskjermen på førersiden...
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 10:15
				av Christian N076
				OK! JEg har klokketro på WD-40!
Men det virker som om den kun fusker ved stor belastning, så jeg tenker også i retning lite bensin eller lite luft. Filter er byttet, men det hjalp ikke........ Kanskje en generell motorvask med etterfølgende WD-40-dusj?
			 
			
					
				
				Lagt inn: 06 jan 2005, 10:21
				av Surbotaab N369
				hmm...  det kan a være pluggene din alikkavel da...    hvis den fjusker ved høy belastning og luftfuktighet...   da vil du få en helt annen "atmosfære" inne i syl som kan være vanskligere å få "tent"...   sjekk åpningen på pluggene dine oxo og gå litt ned på opningen hvis den virker litt stor...