Side 1 av 1
Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900 men starter ikke.->Update
Lagt inn: 24 feb 2014, 14:46
av fr@nk
Har en 96mod saab 900 2.0i cab som jeg har flyttet over komplett motor og gir fra en og9-3 98mod. 2.0t 154hk T5
Flyttet over ledningsnettet til motoren inkl ECU. Pluggen som går fra motorledningsnett til hovednettet var helt lik også, så jeg vridde om nøkkelen i god tro på det skulle gå. Var forbredt på at startsperra mulig ville slå inn, men den viser ikke tegn til liv, går kun rundt på starteren. Kommer heller ikke inn på motorstyringa med Tech2.
Er det noe jeg har glemt å flytte over? Eller noen andre tips?
På forhånd takk for svar!
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 15:01
av Paradigm N558
Har vel noe ala TWICE som må komme fra donorbilen også?
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 15:20
av Ove N
Paradigm N558 skrev:Har vel noe ala TWICE som må komme fra donorbilen også?
Starsperren er forskjellig fra 1996 NG900 og til 1998 OG9-3, vil tro at de to saker ikke snakker med hverandre..
900 har ikke "sonde" i nøkkelen mens 9-3 har, som sikkert også har en inngang på motorhjernen..
Altså så er det flere duppeditter og ledninger du må flytte over

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 15:42
av fr@nk
Ja delebilen har en boks under førersete som er merket med TWICE, og det har ikke 900'en. Får ta ut ledningsnettet til den og flytte over og prøve da.
Men hadde det vert enklere å tatt et motorledningsnett og ecu fra en 900 med turbo? Regner med at selve motoren er lik i 900 og 9-3 med T5 styring.
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 20:16
av fr@nk
Liten update:
Etter litt sjekking av ledningsnett, så fann jeg ut at stikket inn på den sorte pluggen som forbinder motorledningsnettet med bilen, det stikket som skal ha 12v når tenninga slåes på var på stikket vedsiden av på T5 led.nettet. Nårjeg byttet om på det så kom jeg i kontakt med styreenheten. Da startet bilen i 1sek og stoppet igjen, som forventet.
Så da er neste spm; Går det ann å kode bort startsperra i motor ECU'en, så jeg slipper alt bryet med å bygge om til TWICE? Har tilgang til Tech2.
Var et veldig innviklet ledningsnett som gikk både bakover og forrover. Pluss den ene bilen er en 5d og den andre en cab....
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 20:26
av Ingvar N629
Du kan programmere bort startsperra ja, men du må flashe om motorstyreboksen, går ikke med Tech2.
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 20:37
av fr@nk
Takk for svar!
Men hvem gjør slikt da? Kan man gjør det med T5suite?
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 24 feb 2014, 20:41
av Ingvar N629
Jepp
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke
Lagt inn: 26 feb 2014, 21:46
av fr@nk
Har bestilt ny ECU fra BSR som skal vere uten VSS (starsperre) og med stg 1 software. Vil tro dette må vere løsningen. Noen som støtter meg i den tanken?
Skal komme tilbake med info når jeg har fått den nye hjerna. Men var litt leveringstid tror jeg (ca 14dager)
Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900 men starter ikke.->Up
Lagt inn: 01 mar 2014, 00:29
av fr@nk
Fikk lånt ei hjerne fra en 9000 uten startsperre, og da starta bilen ENDELIG
Så da er det bare å vente på ny hjerne.
Så konklusjonen fra ombyggingen er at det er ganske plug and play og bygge om fra Motronic til Trionic om man får ei hjerne uten startsperre.