9-3 2.2 TiD 2003 stoppet under kjøring - feilkodehjelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Totningen
Innlegg: 2
Registrert: 27 feb 2014, 01:20

9-3 2.2 TiD 2003 stoppet under kjøring - feilkodehjelp

Legg inn av Totningen » 27 feb 2014, 01:50

Min 9-3 diesel har gått nesten 200 000 km og stoppet under kjøring nå. Motorfeillampa begynte å lyse, kraften forsvant og bilen stoppet helt. Prøvde å starte igjen, det var antydning til tenning, men startet ikke.

Verkstedet har lest av følgende feilkoder:

PSG16 P0017 FA ujevn, pumperotasjon,slitt kjede
P1149 5A insprøyting for sen.
P1627 F7 ESP moment ugyldig
P0342 2D turtallsgiver dieselpumpe intern feil
P0106 FA absolutt tryks giver feil mot atmosfære trykk.

Verkstedet sier det ikke er antydning til tenning nå. (De har også brukt startbooster.)
Verkstedet mistenker slitt registerkjede/feil timing/ def motorstyre enhet(diesel pumpe).

Jeg hadde lignende problemer i fjor også, på vårparten. Skiftet da veivakselsensor, tror jeg det var. Det hjalp ikke, men etter å ha tauet bilen til nytt verksted, startet den plutselig, uten at de hadde gjort noe...

Noen tips? Jeg har ikke lyst til å skifte regkjede eller dieselpumpe, da regninga kommer på ca 50 000 kr, som bilen kanskje er verdt hvis den funker....

Aage

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 2.2 TiD 2003 stoppet under kjøring - feilkodehjelp

Legg inn av Kato » 02 mar 2014, 23:34

Ettersom du har hatt bilen på verksted føler jeg meg på syltynn is når jeg i det hele tatt bryr meg her.

I beskrivelsen av mange feilkoder står det også ofte en tekst "diagnosehjelp", som forteller hva feilkilde(r) kan være. I ditt tilfelle peker kode P0342 2D på at registerkjede enten er veldig slitt eller av, og P0017 FA at
det er slitt, så det er jo forståelig at verkstedet ser mot kjedet. Men ifm. denne siste koden pekes det også på mulghetene for luft i dieselpumpe og tett dieselfilter. Jeg regner med at verkstedet har sjekket dette, og at det ikke er problemer med dieseltilførsel - men nevner det likevel.

Om P1149 5A sier diagnosenhjelpen at koden kan settes dersom bilen kjøres med for lite drivstoff på tanken.

Det som fikk meg til å fundere litt er dette med at du har hatt stoppen tidligere, som så har blitt borte etter tauing. Under tauing vil selvfølgelig et slitent registerkjede kunne "skrangle på plass", men den vil jo også medføre "skvalping" i drivstoffsystemet også - så? (not even my to cents :lol: )
Sist redigert av Kato den 03 mar 2014, 00:30, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Totningen
Innlegg: 2
Registrert: 27 feb 2014, 01:20

Re: 9-3 2.2 TiD 2003 stoppet under kjøring - feilkodehjelp

Legg inn av Totningen » 03 mar 2014, 00:05

Takk for svar. Skal nevne dine tips til verksted. Skal også be dem sjekke sikringene, for det er nok ikke gjort enda. Er jo en enkel sjekk.
Jeg bor dessverre 1,5 time unna der bilen står nå, så får ikke tuklet med den selv...
Hvis jeg finner en løsning, skal jeg informere :-)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: 9-3 2.2 TiD 2003 stoppet under kjøring - feilkodehjelp

Legg inn av saab9000aero » 04 aug 2015, 16:18

Hva skjedde med denne bilen?

Har fått samme feil på min saab 9-5 med samme motor.
Altså P0017. Ujevn pumperotasjon, sliten kjede
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Jan R
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 61
Registrert: 27 nov 2013, 20:46
Sted: Bergen og Oslo (jobb)

Re: 9-3 2.2 TiD 2003 stoppet under kjøring - feilkodehjelp

Legg inn av Jan R » 05 aug 2015, 23:09

Feil nr 3 (P0342 2D turtallsgiver dieselpumpe intern feil) trigger sansynlig de 2 første feilene. Når kamakselgiver/ turtallsgiver i dieselpumpen fusker kan du få flere medfølgende feilmeldinger. Jeg har vært borti samme feil på en 2.2 tid motor, at rotasjonsgiver i dieselpumpen er defekt. Denne feilen ga også de 2 første feilene du har på listen din.Bilen startet og gikk, men var av og til svært vanskelig å starte. Det er mulig å skifte denne sensoren i pumpen, men det er ingen verksteder som gjør det meg bekjent. Om du har defekt rotasjonssensor i pumpen har du en defekt dieselpumpe. For å skifte sensoren må du demontere motorstyringen som sitter på toppen av pumpen. Da kommer du til sensoren som sitter med 2 skruer. For å få motorstyringen ut av bilen (uten å demontere dieselpumpen) må du klippe 4 ledninger til to regulator-ventiler. Du må deretter lodde sensoren på plass (forholdsvis ukomplisert om du kan lodde) og du må lodde -skjøte de 4 ledningene. For å komme til motorstyringen må du demontere virvelspjell-hus/ EGR ventil, dyserør og div slanger for kjøling. Selve sensoren selges ikke i Norge men finnes som originaldel på ebay til ca 700 NOK (Bosch) Det ligger noen linker på youtube om hvordan sensoren skiftes. Søk event etter Hall sensor Vauxhall 2.2 tid eller bare 2.2 tid og hall sensor, event vp44 hall sensor. vp44 psg16. Altså pumpen heter vp44 og styringen på toppen psg16 (psg5 på 2.2 før 2001) Hall sensor fra psg5 passer på psg16 styring.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.

Svar