Side 1 av 2
tikking i motorn..
Lagt inn: 06 jan 2005, 18:52
av hotti N373
hjælp.....var å kjørte i sted (bilen er en saab 9000T) å når jeg stoppet og lot bilen stå på tomgang hørte jeg en ganske høy tikking fra motoren...

den har ikke vært der før,hva kan det være???

bilen virker som normalt ellers,starter lett og går som den skal...
Lagt inn: 06 jan 2005, 19:08
av Surbotaab N369
er antakelegvis en ventil-løfter som har takka for seg da... hør ved toppdekslet om det kommer derfra... forholdsvis greit å bytte... ikke hør på hva de sier hos saab... du kan kjenne forskjell på den venti- løfteren som er gåen... (den skiller seg ut fra de andre for å si d sånn...)
Lagt inn: 06 jan 2005, 19:15
av Børre N17
Lenge siden sist du bytta olje? Kan føre til bra høy tikking det også.
Lagt inn: 06 jan 2005, 19:42
av hotti N373
Børre N17 skrev:Lenge siden sist du bytta olje? Kan føre til bra høy tikking det også.
jeg har ikke skifta olje på den siden jeg kjøpte den i november,men den bruker jo litt,kansje jeg skulle skiftet filter og olje..
ska dra opp i garasjen å sjekke litt med ventil løfterene..

Lagt inn: 06 jan 2005, 19:45
av Surbotaab N369
for å sjekke de så er d bare å ta av topp "dekselet" å presse ned på løftererne.... du kjenner fort om noen skiller seg ut... Men ikke la bilen stå for lenge før du gjør dette... bare kjør bilen inn å begynn med en gang.. burde ihvertfall ikke la bilen stå over natta feks....
Lagt inn: 06 jan 2005, 19:48
av hotti N373
ka du mene nu? hva sjer om den står sånn til imårgen?

kan jeg kjøre me den sånn,evt hva kan sje?
Lagt inn: 06 jan 2005, 19:51
av Surbotaab N369
bare det at ojetrykket "lekker" ut av de andre løfterene å da blir d vanskligere å kjenne... du skal kjenne etter en som er "unaturlig"slapp eller en med unormalt stort spill\klaring...
Lagt inn: 06 jan 2005, 19:55
av hotti N373
oki...kan man justere noe dær eller må den byttes? pris? mye arbeid..?
Lagt inn: 06 jan 2005, 20:25
av Surbotaab N369
ingenting å stille på nei... koster 250 kr pr løfter kosta d sist jeg kjøpte.... arbeide hos ett verksted tørr jeg ikke tippe på hvor mye vil koste men... de burde ikke bruke mer enn en time på jobben ihvertfall...
men har du gamle toppen med oljerør så burde du bytte de plast "niplene i samme slengen....
Lagt inn: 06 jan 2005, 20:30
av hotti N373
har sikkert det gamle,e jo en 85 mod..man trenger vel bare å skifte den som er gåen? eller bør man ta alle?

Lagt inn: 06 jan 2005, 20:48
av Surbotaab N369
da har du nok med løseoljerør ja... kan bytte en og en av de ja...
Lagt inn: 06 jan 2005, 21:09
av hotti N373
e det farlig for motorn å bruke bilen til æ får ny?

Lagt inn: 06 jan 2005, 21:12
av Surbotaab N369
det er ikke direkte farlig... men det går jo utover kammen etterhvert da...
men nå skal jeg ikke si det sikkert at det er en løfter da... kan godt hende d er no annet oxo... men ofte så er d en løfter som ikke liker livet lengre.....
Lagt inn: 06 jan 2005, 21:13
av Surbotaab N369
Lagt inn: 07 jan 2005, 09:22
av Øyvind
Gamle turboer tikker når det er litt lite olje, og når den er skitten. Tikking fra ventiltrykkere høres ut som diselmotor. Hvis ikke det funker med oljebytte, vil jeg anbefale deg å ta av toppdekslet og rengjøre overliggende oljerør og boltene til kamlagrene med oljekanaler i. Husk å kjøp nye plastklips til oljerørene, disse sprekker når du tar dem av. ( og er kansje sprukket allerede)