Side 1 av 2
Trimming
Lagt inn: 07 jan 2005, 23:43
av Sukisaab N395
Har ikke fått tilgang til Trim-forumet derfor kommer spm. her. Skal få opp farten på 2.0T 1998-mod 9-5. Har sjekka både hos Saab og Powerparts i Arendal (eller hva det nå heter), ca 8-9000 for 40-65 hester.
Hvor bør jeg kjøpe ? Hvem er best på pris og produkt ? Har ikke ment å skru meg ihjel så det blir kun steg 1.
Lagt inn: 07 jan 2005, 23:44
av Lars E. N378
Speedparts med stcn rabatt vil jeg tro!
de er på kjeller, rett vet GM/saab
Lagt inn: 08 jan 2005, 00:51
av LOH171
steg 1 hos Nordic er 7500 SEK
Der kan du trekke fra ca 10% pga valuta forskjell, samt 10% for klubbrabatt.
Programmet er nydelig å kjøre med.
MVH
LO
Lagt inn: 10 jan 2005, 03:10
av Ole-P-N154
Sukisaab,
Mitt forslag til deg vil være å kontakte Speedparts (se leverandørsidene). Det er en klar fordel å ha leverandøren i nærheten/Norge.
Jeg vet om noen! som har Speedparts steg 2, steg 3 og steg 4. Og som i likhet med deg ikke vil/kan skru hele tiden. Men hvorfor skal du skru? Det er jo derfor vi har Ole på Speedparts. Og det å sette inn f.eks steg 3 fører ikke til mer skruing enn om bilen er orginal (har jeg hørt!).
Knekke motor ?
Lagt inn: 07 feb 2005, 20:56
av Sukisaab N395
Hei igjen !
Er nå en lykkelig eier av en 9-5 1998-mod etter at Speedparts putta inn chip til 215 hk.
Lykkelig til jeg fikk høre (av en Saab-mekaniker) at de iblant hadde fått inn 98/99-modeller med motorras etter slik trimming. Han anbefalte orig. Saab-chip ?? Hva er i så fall bedre med den ?
Noen som har erfaring rundt dette så er jeg spent å høre noe, har jo ikke lyst til å skifte motor om en stund.. (bilen min har gått 90.000 nå)
Steinar
Lagt inn: 07 feb 2005, 21:02
av Henrik N380
Bytter man olje regelmessig ville jeg tro det skulle gå bra!
Trim
Lagt inn: 07 feb 2005, 21:09
av Bent N208
Heisan, hyggelig at du ble fornøyd med bilen etter oppgradering. Når det gjelder SAAB og kvalitet, har vi bare positive erfaringer.
Forskjellen på SAAB originaltrim 192 hk og trim som selges ifra andre leverandører er 22-24 hk og litt NM. Når det gjelder denne SAAB mekanikerens utsagn om at uoriginaltrim er farlig kontra originaltrim, er etter min mening litt tullete. Selvsagt kan vi ikke gi deg noen garanti, men hvis du bruker bilen med omhu samt husker olje + filter hver 10.000 - 98 blyfri og får bygd om din veivhusventilasjon til ny type skulle det ikke forundre meg at denne SAAB mekanikeren aldri får rett !!

Lagt inn: 07 feb 2005, 21:20
av Henrik N380
Må man tanke med 98okt!!

De er nærmest umulig å få taki pluss at det koster mye mere enn 95okt. Men all morro skal koste!

98 Blyfri
Lagt inn: 07 feb 2005, 21:30
av Bent N208
Den dagen 98 blyfri ikke er å få tak i, la oss håpe den dagen aldri kommer. Er det heldigvis noe som heter octanboster, kosten ved å bruke dette med 95 blyfri er ikke mye mer en hva 98 blyfri koster.
Så uansett hva Belona og andre forvridde miljøaktivister setter istand

, finnes det løsninger for oss som fokuserer på andre ting enn bagageplass og små miljømotorer

Lagt inn: 07 feb 2005, 21:40
av Henrik N380
Ja, vi må jo ta vare på miljøet! Og med SÅ store 2,0l som Saab leverer og med alle de sylinderene kan det bli et alvorlig miljøproblem i fremtiden!
Men blir det bare tenningsbank og sorg ved å tanke 95okt. uten booster?
Jepp
Lagt inn: 07 feb 2005, 21:52
av Bent N208
SAAB anbefaler 95 blyfri på standard modeller 150 hk, når du trimmer anbefaler SAAB også 98 blyfri.
Fikk forøvrig gleden av å prøve Shell V- power racing 100 oktan i sommer, det var 30-35 grader i skyggen og bilen gikk som på en fuktig vårkveld med 13 grader....Partiet som får denne bensinen til Norge har min stemme for all femtid
Det er oktangraden som avgjør tenningsbank osv.
Lagt inn: 07 feb 2005, 22:11
av Dag_N353
Funker faktisk kurrant med 98 okt på org også. gjør da det på min. Går litt lengre på en tank faktisk, og det er jeg jo lei meg for. Vil ikke det da si at bilen vil forurense mindre, ergo burde den være billigere

hehe
Lagt inn: 07 feb 2005, 22:44
av Øystein Strøm N141
Hirsch og Nordic tar over garantien helt uten ekstra kostnader, hvis jeg ikke husker feil?
Lagt inn: 08 feb 2005, 08:04
av Jørgen N237
Jeg kjører org. bil med 98 Oktan, forbruket har gått ned, kjører nå 50 km ekstra på en tank i forhold til 95 oktan...
Lagt inn: 08 feb 2005, 13:01
av Sukisaab N395
"og får bygd om din veivhusventilasjon til ny type "
Hva trengs for å få gjort dette ? Vanskelig ? Kan gjøres selv ?
Kostnader ?
Steinar