Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Chrisbe
Innlegg: 9
Registrert: 06 apr 2014, 20:07

Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Chrisbe » 06 apr 2014, 20:19

Hei! Ny med Saab og ny på forumet her :)
SAABen min er en 2005 9-5 2.0t, orginal.

Trenger litt hjelp med noen problemer den har:
Når den startes kald så går den og fusker litt og gir man gass med en gang så stopper den, må liksom få litt lunk før man kan gi gass.
Når den førstes blir varm så går den greit på lave turtall og normal kjøring, men når man gir full gass så lugger den liksom litt på høye turtall. Verre i oppoverbakker en nedover.

Den var verre med lmm koblet til en uten, så fikk tak i en brukt men er så og si det same med den. Kutter mer når den er tilkoblet.
Har også prøvd og bytte coil kassetten, plugger, tempføler, spjeldhus og gått over vacum.

Med den gamle lmm så begynte motorlampa og blinke ved pådrag. det gjør den ikke nå selv om den fortsatt lugger litt.
Fikk også da bare feilkoder på random missfire.

Håper det er noen luringer inne her som kan hjelpe meg:)

Mvh
Chris

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12431
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2014, 22:08

Regner med du bruker korrekte plugger. Tipper da falskluftlekkasje (evt gjennom bremsekraftforsterker) eller så må du ha en NY LMM.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Chrisbe
Innlegg: 9
Registrert: 06 apr 2014, 20:07

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Chrisbe » 07 apr 2014, 19:40

Ja, er ngk plugger. er bilene veldig kresne på det?
Har ikke fått sjekket så mye etter lekkasjer, kanskje jeg burde prøve det?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12431
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 07 apr 2014, 21:17

Disse bilene er særs kresne på plugger, bl a fordi pluggene i tillegg til å lage gnist også brukes av styresystemet til å analysere forbrenningsforløpet vha ionestrømsmåling.
LMM bør du forøvrig strengt tatt ikke kjøpe brukt, at bilen nå går bedre med "ny" LMM kan være fordi to feil delvis oppveier hverandre. For å vite om en LMM er i orden eller ikke, må det benyttes diagnoseinstrument av en som vet hvordan dette brukes. Slett ikke alle mekanikere på merkeverksted er i stand til dette.

For å kontrollere for falskluft er det beste å bruke trykkluft, men du kommer ofte i mål uten ved å benytte denne guiden:
http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Zenta9-5
Innlegg: 1
Registrert: 26 apr 2014, 22:13

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Zenta9-5 » 26 apr 2014, 22:16

Hei
Fant du ut hva som var årsak?
Har akkurat samme symtomer på samme biltype....
:(

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av vestleif » 25 okt 2014, 16:08

Hentet min 9-5 2,0 med Hirsh trim fra service i går, og ba om å få lest ut feikoder pga nykking ved gasspådrag og motorlampe som blinker. Riktig nok ved bruk av 95 oktan. Verkstedet fant ingen feilkoder eller forklaring.

Kan det være feil plugger? Noen som vet hvilke til denne type trim?

Tennkasett var ok i følge verksted.

Eller er det slik at en her må bruke 98 oktan uansett.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 662
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av little_e » 25 okt 2014, 16:18

NGK bpr7es-11 er vel pluggene man bør bruke på alle trimmede T7-motorer.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1712
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Sandvika, Hvittingfoss, Eidsvoll

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Kristian N2215 » 25 okt 2014, 16:33

Min nykker og går litt dårlig når det er 30 garder uten på 95 oktan, men på denne delen av året kan du fint bruke 95 oktan. Har du sjekket for falskluft? Morkne vakuumslanger er en gjenganger.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12431
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 25 okt 2014, 17:48

vestleif skrev:Hentet min 9-5 2,0 med Hirsh trim fra service i går, og ba om å få lest ut feikoder pga nykking ved gasspådrag og motorlampe som blinker. Riktig nok ved bruk av 95 oktan. Verkstedet fant ingen feilkoder eller forklaring.

Kan det være feil plugger? Noen som vet hvilke til denne type trim?

Tennkasett var ok i følge verksted.

Eller er det slik at en her må bruke 98 oktan uansett.
Blinkende lampe betyr misfire, feil blandingsforhold (falskluft eller dårlig LMM) eller dårlige plugger er sannsynlige årsaker. Dette skal føre til at feilkode lagres. Verkstedet du bruker burde klare å diagnostisere slike symptomer, jeg hadde byttes verksted. Det er ikke bra for verken motor eller katalysator å kjøre med dette, særlig siden bilen er trimmet bør du få dette i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av vestleif » 25 okt 2014, 21:16

Dette var på et autorisert og annerkjent verksted i Sverige, uten at dette selvsagt er noen garanti.

Det som er litt merkelig er at den har gått fint og uten problemer så lenge jeg kjører på 98 oktan.

Tenker jeg vil prøve å bytte plugger først, så får jeg se etter andre feil/lekkasjer også.
Ny LMM skade vel heller ikke.
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

Thmoberg
Innlegg: 2
Registrert: 22 aug 2018, 08:40
Navn: THORBJORN MOBERG

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Thmoberg » 22 aug 2018, 09:06

Min Saab 9-5 fusket i motoren . Fant at jordforbindelse til coil-enheten over den lille kontakt-pluggen var for dårlig. Når jeg ruklet litt på kontakt-pluggen gikk den bedre for en stund. La opp en skikkelig jordledning fra en skrue på motorblokka til en av festeskruene på coilbrettet. Motoren har gått som en klokke
uten fusk et år nå

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Jenskp » 17 okt 2018, 08:24

Thmoberg skrev:
22 aug 2018, 09:06
Min Saab 9-5 fusket i motoren . Fant at jordforbindelse til coil-enheten over den lille kontakt-pluggen var for dårlig. Når jeg ruklet litt på kontakt-pluggen gikk den bedre for en stund. La opp en skikkelig jordledning fra en skrue på motorblokka til en av festeskruene på coilbrettet. Motoren har gått som en klokke
uten fusk et år nå
Hvordan går du frem når du feilsøker etter jordfeil? Slik som i tilfellet du nevner ovenfor?
M00 Saab 9-5 2.0t stv

arvmadla N2945
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 216
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av arvmadla N2945 » 17 okt 2018, 19:30

For å finne ut om jordforbindelsen er OK, kan du måle med ohm på multimeter mellom minus pol på batteri og den tilkoblingen du mistenker har dårlig jordforbindelse. Verdien skal være tilnærmet 0 Ohm. Har du 1 Ohm eller høyere er forbindelsen for dårlig. Du kan også måle spenningsfallet mellom 2 jordforbindelser. Da skal du ha tilnærmet 0V. Har du 1 Volt eller mer er forbindelsen for dårlig. Ofte kan dårlig forbindelse komme av at kontaktpunktet har irret/rustet, eller at ledningen er skadet.
PS- husk å ta høyde for resistansen i ledningen/snellen du benytter til måleledning mellom målepunkt og multimeter.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Hjelp: Saab 9-5 Fusker

Legg inn av Jenskp » 18 okt 2018, 06:33

Dette var veldig forklarende Arvid. Takk for grundig introduksjon i hvordan feilsøke på jordfeil. Jeg har mistanke til noe slik selv på min 9-5.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Svar