Side 1 av 1

Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 18 apr 2014, 21:34
av Lerengern
hei! ny på forumet, og ny bil :)

MEN, har et lite irriterende problem med den.. etter hvert girskift, så stiger turtallet på en måte. hvis noen skjønner? lurer egentlig på hva som er problemet. er ikke noe nøkking eller noe fusking ellers. det eneste jeg har merka er, at når bilen er kald (før motoren har nådd norm. temp), så oppfører'n seg nesten helt normalt. men når den er varm, så ruser'n seg på en måte på turtall etter giring.. forferdelig irriterende :( også når jeg ruser'n litt på tomgang, så holder'n seg på ca 2000omdr i et par sekunder før'n detter ned på normalt turtall igjen.. har tenkt litt på om det kanskje kan væra kaldstartsdyre som ikke vil slutte å gi bensin? om det i det heletatt er kaldstartsdyse på dissa motora da..

håper på kjapt svar!

MVH Stian!

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 18 apr 2014, 22:24
av Kristian N2215
Mener å huske at dette er noe som med vilje et lagt inn i software for å holde oljetrykket oppe med tanke på turboen. Har lært meg til å leve med det, men det er ganske irriterende innimellom :P

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 18 apr 2014, 22:49
av Vegars
Er blitt fortalt at dette kan omprogrameres slik at "problemet" blir litt mindre, men hovedgrunnen er vel det tunge svinghjulet visstnok.
Gjør kanskje at kjøringen blir mer smooth ved at det er sånn :D

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 18 apr 2014, 22:57
av Lerengern
hmm, syns ikke at det går noe smooth i det heletatt faktisk... :P si jeg ligger på 2500 omdr. i det jeg trykker inn clutchen og slipper gassen samtidig, så går turtallet opp 250 omdr, før det synker saaaakte mot tomgang.. så må væra noe falskluft noen plasser?? men bilen går som ei kule ellers! ikke noe nøkking eller fusking på noe sett.. er forresten en manuell!

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 18 apr 2014, 23:02
av Lerengern
Kan legge ved noen videosnutter i morra en gang, så får dere se! :) kanskje det blir litt lettere å diagnostisere.. en kamerat av meg sjekka t7 med tech2 og fant ikke noen feilkoder noen plasser.. er litt rart, men hvertfall.. ordner noen videosnutter i morra!

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 19 apr 2014, 07:19
av Kristian N2215
Lerengern skrev:hmm, syns ikke at det går noe smooth i det heletatt faktisk... :P si jeg ligger på 2500 omdr. i det jeg trykker inn clutchen og slipper gassen samtidig, så går turtallet opp 250 omdr, før det synker saaaakte mot tomgang.. så må væra noe falskluft noen plasser?? men bilen går som ei kule ellers! ikke noe nøkking eller fusking på noe sett.. er forresten en manuell!
Nei det hørtes litt i overkant ut egentlig. Min går ikke opp i turtall, men den går sakte ned. Hvis jeg er litt kjapp med giringa, blir det litt rykking, særlig i lave gir.

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 19 apr 2014, 08:23
av Ingvar N629
Sjekk falskluft og LMM! Hvis du har tilgang på Tech 2, gå inn på Total bränslekorreksjon, summen bør ligge innenfor +/-4% og avvikelse målt/beregnet luftmasse skal være 0-1% ved stabil last og turtall. 0% på tomgang.

Re: Saab 9-5 2.0t henger etter girskift

Lagt inn: 22 apr 2014, 21:07
av barenstaden
Dette irriterte meg og! Siden jeg også sliter med rykking under pådrag gikk jeg på slangejakt med pusteproblemer og fant et par dårlige. Etter å ha byttet en dårlig vakuumslange virker det ut som om problemet med at motor ruser seg opp ble minimalt. Om ikke helt borte.