Side 1 av 1
Problemer med og900 T8
Lagt inn: 09 jan 2005, 18:51
av Supersaab
Hei!
Har en 900 T8 87 mod som jeg har problemer med.(den er ikke trimmet)
Den rykker og fjusker når jeg kjører, som oftest kommer dette når bilen har turtall på over 2000. Det ryker svart ut av eksosrøret når den fjusker, så den får sikkert for mye bensin! Men jeg skjønner ikke helt hva det kan være, har skiftet mye deler i de siste to mnd men bilen blir fortsatt ikke iorden; plugger (ngk bp7evx), pluggkabler, fordelerlokk, rotor, vakumregulator, tilleggsluft. I tilllegg har jeg justert tending og co på saabverksted. Jeg har prøvd å koble ut kaldstartventilen, men ingen forandring. Faktisk så starta bilen like godt når den var kald, med kaldstartventilen koblet av!
Er det mulig at denne kaldstartventilen kan henge seg, slik at den står åpen hele tiden??
Håper noen kan hjelpe meg med noen tips!

problemer med og900 T8
Lagt inn: 10 jan 2005, 22:32
av videotom

Kan tyde po at den for for mye drivstoff ved start.dysene blir slitt med aara og ifolge Jonas po honefoss lekker dysene etter at du stoppet motoren.Har selv slitt mye med startproblemer og gammrn paa Trikonor skrudde av lyset i garasjen for aa se om det gnistra noe sted.Coilen gnistra der...
Lagt inn: 11 jan 2005, 00:40
av Supersaab
ok...men har egentlig ikke hatt noen problemer med å starte bilen, det er når jeg kjører problemet oppstår. Dersom jeg kjører helt rolig uten å aksellerere går den greit, men med en gang jeg tråkker på litt, så begynner den å fjuske pga for mye bensin tror jeg...
Har også en mistanke om at termostaten ikke funker lenger, for motoren blir ikke skikkelig varm lenger, temperaturnålen ligger nesten helt på bunn hele tiden. Kan det virke inn slik at motoren får for mye bensin, siden motoren aldri blir skikkelig varm?

feil
Lagt inn: 11 jan 2005, 07:13
av Petter 900 T
Det er klart at motortemp innvirker, kald motor skal ha mer bensin enn varm!
Men det kan hende at giveren er irret, eller at det er dårlig kontakt et sted. sjekk reell temp først.
ellers så kan kaldstartdysen henge, kobl vekk strømmen og sjekk om det endrer seg
Petter
Lagt inn: 11 jan 2005, 12:24
av Supersaab
Har prøvd å koble ut strømmen på kaldstartdysa, men det hjalp ikke.
Men det kan hende at giveren er irret, eller at det er dårlig kontakt et sted. sjekk reell temp først.
Hmm...hvordan sjekker jeg reell temp? Og hva er "giveren", og hvor sitter den?
Lagt inn: 11 jan 2005, 12:36
av Surbotaab N369
Supersaab skrev:Har prøvd å koble ut strømmen på kaldstartdysa, men det hjalp ikke.
Men det kan hende at giveren er irret, eller at det er dårlig kontakt et sted. sjekk reell temp først.
Hmm...hvordan sjekker jeg reell temp? Og hva er "giveren", og hvor sitter den?
det skal være en slaks giver sammens med thermostaten til motoren..
den har noe md bensintrykket å gjøre vistnok...
den inni bilen har ingenting med styringa til inspruten.... men har du ikke rett temp så vil jo ingenting stemme....
Lagt inn: 12 jan 2005, 14:44
av Supersaab
Takk for tips!!
Da skal jeg sjekke termostaten og denne "givern" når jeg kommer hjem....
Lagt inn: 18 jan 2005, 22:38
av Supersaab
Nå har jeg bytta termostaten, den gamle var visst defekt, så nå får jeg riktig temp på motoren igjen
Men har samme problem fortsatt med at bilen fjusker. Når jeg starter bilen når den er kald, så fjusker den når jeg kjører på 3,4 og 5 gir, når jeg aksellererer rolig, virker også som at turboen kommer for tidlig(?). Viss jeg gir full gass så går den greit, fjusker ikke noe særlig da...
Men....dersom jeg stopper motoren når den er varm og lar den stå et par minutter, og så starter den igjen (mens motoren fortsatt er varm), så går den helt fint.....Noen som vet hva som kan være galt??
Lagt inn: 25 okt 2005, 14:17
av Supersaab
Tenkte bare jeg skulle legge til hva som var feilen på 900'n min i fjor vinter, i tilfelle noen andre skulle få samme feilen en gang

Fant det ut selv i Mars eller noe sånt, var selvsagt bare en liten bagatell, det var oppvarmingsregulatorn som ikke fikk strøm (ene ledninga inne i kontakta der hadde falt av) Til og med et saabverksted greide å overse den feilen
Etter det har bilen funket supert
