Side 1 av 1
Slakke nakkestøtter..
Lagt inn: 09 jan 2005, 19:53
av Gunnar N326
Har fått fiksa litt småting i helga, som den ødelagte korsryggstøtta og varmen i førersetet, stolen virker dessuten mye bedre etter at jeg fikk festet alle de løse festene til trekket. MEN, HJELP:Begge nakkestøttene er håpløst slakke i fisken, de detter ned før du får sagt "intercooler"! Har prøvd å få de av for å se på sakene, men det skal de ha, de forsvinner ikke av seg selv

! Er det noen som har vært borti dette før eller er det bare min Bil? Er takknemlig for alle mulige løsninger, trenger kanskje ikke ta den av, dersom det går ann å "aktivere" låsingen med støtta på plass, noen gode ideer

, anyone?

Lagt inn: 09 jan 2005, 23:38
av hotti N373
hei... kan desverre ikke hjelpe deg med ditt spm. men hva gjorde du for og få varme i setene til og fungere?

mene virker ikke...

Lagt inn: 10 jan 2005, 01:35
av Gunnar N326
Heisann Hotti! Jo, nå ska du høre, Skru ut setet, det er bare 4 torkx skruer,pluss en 17mm på beltet. Vipp setet bakover og ta ut el-kontakten under setet, den står på gulvet. Ohm mellom svart og gul, det er ca 3ohm(give or take en del..) dersom setet ditt er helt. Når du har funnet ut at det er brudd i setet kan du ta det med inn..Det er seteputa du bør konsentrere deg om, ta av de hektene som er foran og bak på setetrekket.De to foran er litt ekle, men ta de av pent, så du kan bruke de igjen.Når de er av kan du lette trekket av skummet. Det går hekter gjennom seteputa og, hvis du vil ha trekket helt av må du løse alle disse. Se så etter små svimerker der den gule tynne ledningen går. Jeg lot ohmmeteret stå i kontakten mellom gul og svart mens jeg lette etter brudd. Når du finner et brudd må det loddes, for å få plass til å lodde må du forsiktig løsne noe av ledningen fra underlaget, jeg brukte en liten skarp kniv. pass på at du ikke skader termostaten, en liten svart klump. Det kan være mer enn ett brudd, men det ser du på ohmmeteret etterhvert som du jobber. I mitt sete var det tre brudd, to var på venstre lårstøtte, det siste var midt i setet og veldig vanskelig å se, ledningen var sikkert slitt av etter de to førtste bruddene. Legg ledningen på plass slik at den tåler bevegelse i setet,(ikke altfor snorrett, da slites den av)monter trekket i omvendt rekkefølge, sjekk at alle hekter og fester er på plass. Når jeg monterte setet løftet jeg det ca 5mm foran med skiver under setefestene, boltene er så lange at det bør gå fint. Ta plass, sett varmen på en og ta en tur, nå bør du kjenne en behagelig varme i korsryggen og rumpa/låra

Dersom det blir veldig varmt(på pos.1), bør du sjekke hvordan termostaten ligger

, dersom den ikke ligger mellom varmetrådene i setet blir det hett

Lykke til!
Lagt inn: 10 jan 2005, 13:31
av Trond N47
Nakkestøtta løsner du med å stikke inn et skrujern i underkant av framsiden på støtta når den står helt oppe. Press ned trekket på setet med en hånd inn fra siden. Midt foran sitter et slags klips som med litt lirking gjør det mulig å løfte av nakkestøtta. Hvordan du fikser sperra så den blir strammere er jeg ikke sikker på, har ikke kommet så langt ennå. Førstemann ferdig! Og som du skjønner er du ikke den eneste...
Lagt inn: 11 jan 2005, 22:49
av Gunnar N326
Trond, jeg er ferdig

. Tror jeg da... Kunne ikke få av nakkestøtta sånn som du sa, men litt lenger nede, under klipset sitter det en torx skrue. Tok ut den og da kom støtta med "skinne" i plast. Tok alt med inn og gjorde omtrent så: Det sitter et "spennblekk"(lås) imellom den skinna av plast og flatstålet i nakkestøtta, på begge mine seter hadde denne låsemekanismen løsnet og fulgte med opp og ned når jeg ville justere høyden. Tok blekket ut av sporet i nakkestøtta og satt det inn i plastskinna. Det er 2 hakk på toppen av blekket som skal sitte godt fast i skinna, måtte bøye blekket litt slik at det ble større "sprik" på toppen for å få dette til å sitte. Deretter må blekket taes ut av skinna igjen og settes inn i sporet i stålet på nakkestøtta, og så kan plastskinna tres på til blekket sitter i de 2 hakkene igjen. Nå skal blekket stå fast i plastskinna, og nakkestøtta låse hvert hakk. Bare å smette alt ned i hullet i setet og skru inn skruen. Ikke skru hardt, for då går skruen bare rundt i plasten... Ferdig

Lagt inn: 11 jan 2005, 22:57
av Jørgen N237
regner med dette kansje vil fungere på en 1993 modell 900 også? Er 9000 seter i 900 fra -91. Vet noen om det er annerldese på en bil med vipperygg? Min nakkestøtte faller et hakk ned en stund etter jeg har tatt den opp..
Lagt inn: 11 jan 2005, 23:21
av skilpaddaN287
Det er helt likt på `86 900aero