Svikt i elektronikken ; '84 Saab 99
Moderator: Moderatorer
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Svikt i elektronikken ; '84 Saab 99
Har en åttifiremodell Saab 99 som har problemer med elektronikken.
Det elektriske (vindusviskere, alt av målere utenom fartsmåler) har tatt kvelden. Blinklys, varmevifte og lys funker fortsatt fint.
Jeg har en uggen mistanke om at det skjedde når jeg starta bilen og vindusviskerne sto påslått mens det var masse tung og jævlig snø på ruta.
Noen tips? Kontaktfeil? Har ikke poppa hooden enda for å kikke etter noe da jeg er helt ræva når det gjelder motor, og veit knapt forskjell på oljemåler og tennplugger.
Bilen starter og går uten problemer. Choken funker fint, men det gule lyset mangler.
mvh
Eirik
Det elektriske (vindusviskere, alt av målere utenom fartsmåler) har tatt kvelden. Blinklys, varmevifte og lys funker fortsatt fint.
Jeg har en uggen mistanke om at det skjedde når jeg starta bilen og vindusviskerne sto påslått mens det var masse tung og jævlig snø på ruta.
Noen tips? Kontaktfeil? Har ikke poppa hooden enda for å kikke etter noe da jeg er helt ræva når det gjelder motor, og veit knapt forskjell på oljemåler og tennplugger.
Bilen starter og går uten problemer. Choken funker fint, men det gule lyset mangler.
mvh
Eirik
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
Re: Svikt i elektronikken ; '84 Saab 99
skjedde med meg en gang dette her...
vinduspussermotoren din har mest sansynlig brent... å da har den kortslutta hele systemet... men det er bare å ta en titt i sikrings boksen å ta en titt på sikringene... på 99'en min må gikk sikringen på allt som var av lys pluss varme apparatet å starter... men motoren gikk da... så han fikk nok tenning...
gjør følgene: bytt sikringer å se om du greier å så pusse ruta, vis han går sinnsykt tregt eller ikke virker i det hele tatt så er pussermotoren brent...
vinduspussermotoren din har mest sansynlig brent... å da har den kortslutta hele systemet... men det er bare å ta en titt i sikrings boksen å ta en titt på sikringene... på 99'en min må gikk sikringen på allt som var av lys pluss varme apparatet å starter... men motoren gikk da... så han fikk nok tenning...
gjør følgene: bytt sikringer å se om du greier å så pusse ruta, vis han går sinnsykt tregt eller ikke virker i det hele tatt så er pussermotoren brent...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Okei, det høres jo forsåvidt greit ut. Får stikke på høggern og se om jeg finner meg en vinduspussemotor. Hvor finner jeg sikringsboksen? Inne i bilen, under til venstre for rattet, eller?
Takk for svar, forresten
mvh
Eirik
Takk for svar, forresten

mvh
Eirik
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
den er på høyre side under panseret... ligger oppå skjermen...ulv skrev:Okei, det høres jo forsåvidt greit ut. Får stikke på høggern og se om jeg finner meg en vinduspussemotor. Hvor finner jeg sikringsboksen? Inne i bilen, under til venstre for rattet, eller?
Takk for svar, forresten
mvh
Eirik
vær obs på at vinduspussermotor kan være vankelig å få tak i å så koster den 450kr. kan sikkert skaffe deg en vis du får problemer..
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
:|
Jaja, da var bilen levert på AutoElektro. Den døde midt på veien, og det var absolutt ikke mulig å få liv i bilen. HELT tom for strøm. Lot den sto i 5-10 minutter i veikanten mens jeg forbannet den og slamret med døra (bør merkes at det var typ nordpolen ute). Etter de 10 minuttene prøvde jeg, og FIKK faktisk start på bilen uten problemer. Kjørte i godt håp mot skolen mens jeg seriøst ba høylytt inne i bilen.
Etter siste lyskryss merka jeg at den begynte å fuske, så da var det bare å klaske inn clutchen og rulle inn på parkeringsplassen, og da var den igjen like tom for strøm som tidligere. Etter de to timene på skolen fikk jeg igjen start på bilen uten problemer. Fikk kjørt den på Shell for å sjekke sikringene, men fant ikkeno out of the ordinary der. Han fyren på Shell foreslo AutoElektro nedi gata, og sjokkstarta motoren min. Fikk såvidt rulla den dit før den døde, og de antok sånn smått at det var dynamoen.
Og DA kommer spørsmålet mitt. Hvor dyrt er det for en dynamo på en høgger, og hvor mye arbeid er det å skifte en? Mannen på AutoElektro kunne ikke anslå en pris, men sa "kanskje sånn ca 1500".
Er det en grei pris for en ny dynamo + arbeid?
Og er det ikke veldig merkelig at den starta igjen etter den bare sto litt?
Jävlade bil!
mvh
Etter siste lyskryss merka jeg at den begynte å fuske, så da var det bare å klaske inn clutchen og rulle inn på parkeringsplassen, og da var den igjen like tom for strøm som tidligere. Etter de to timene på skolen fikk jeg igjen start på bilen uten problemer. Fikk kjørt den på Shell for å sjekke sikringene, men fant ikkeno out of the ordinary der. Han fyren på Shell foreslo AutoElektro nedi gata, og sjokkstarta motoren min. Fikk såvidt rulla den dit før den døde, og de antok sånn smått at det var dynamoen.
Og DA kommer spørsmålet mitt. Hvor dyrt er det for en dynamo på en høgger, og hvor mye arbeid er det å skifte en? Mannen på AutoElektro kunne ikke anslå en pris, men sa "kanskje sånn ca 1500".
Er det en grei pris for en ny dynamo + arbeid?
Og er det ikke veldig merkelig at den starta igjen etter den bare sto litt?

Jävlade bil!
mvh
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Hehe, ja, jeg må nok være den eneste på forumet som leverer inn bilen for å få sikringene skifta. 
Om han fyren på Shell bare hadde titta på sikringene, så hadde jeg nok spart litt penger, tho...
mvh

Om han fyren på Shell bare hadde titta på sikringene, så hadde jeg nok spart litt penger, tho...

mvh
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe. Man lærer så lenge man lever. Hvis det skjer igjen sjekker du kanskje sikringene selv og sparer de pengene.ulv skrev:Hehe, ja, jeg må nok være den eneste på forumet som leverer inn bilen for å få sikringene skifta.
Om han fyren på Shell bare hadde titta på sikringene, så hadde jeg nok spart litt penger, tho...
mvh
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
så flott at det bare var så enkelt da... 99'en min har en tendens til å slå seg skikkelig vrang når noe først skjer... etter at vinduspussermotoren min brant så fiksa jeg det. så slutta dynamoen å lade etter at jeg starta den... å det likte ikke batteriet så da måtte jeg skifte det... å når alt detta funka så brant vinduspussermotoren igjenn.......ulv skrev:Hehe, ja, jeg må nok være den eneste på forumet som leverer inn bilen for å få sikringene skifta.
Om han fyren på Shell bare hadde titta på sikringene, så hadde jeg nok spart litt penger, tho...
mvh
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash
å F***... så glemte jeg jo nesten det at tennings modulen ikke orka mer etter at systemet kortslutta for andre gang, å så virka ikke innslagsrele'et på startern pluss at jeg måtte bytte det som fantes av reler... men det værste er at den bilen er så sinnsykt sær... har bytta 3 tennings moduler det siste året...
jeg kunne sikkert skrevet bok om alt jeg har måtte fikse på den jævla 99'en....
jeg kunne sikkert skrevet bok om alt jeg har måtte fikse på den jævla 99'en....
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
hmm... du kan da legge opp et nytt ledningsnett til tenninga da... så eliminerer du ihvertfall d......... bare å legge opp et rele direkte til tenninga d...2r-e-rik skrev:å F***... så glemte jeg jo nesten det at tennings modulen ikke orka mer etter at systemet kortslutta for andre gang, å så virka ikke innslagsrele'et på startern pluss at jeg måtte bytte det som fantes av reler... men det værste er at den bilen er så sinnsykt sær... har bytta 3 tennings moduler det siste året...
jeg kunne sikkert skrevet bok om alt jeg har måtte fikse på den jævla 99'en....
NEI!!!!!!!!!! orker ikke mer... jeg får snart psykiske problemer av alle feila på den 99'en..........ralle skrev:hmm... du kan da legge opp et nytt ledningsnett til tenninga da... så eliminerer du ihvertfall d......... bare å legge opp et rele direkte til tenninga d...2r-e-rik skrev:å F***... så glemte jeg jo nesten det at tennings modulen ikke orka mer etter at systemet kortslutta for andre gang, å så virka ikke innslagsrele'et på startern pluss at jeg måtte bytte det som fantes av reler... men det værste er at den bilen er så sinnsykt sær... har bytta 3 tennings moduler det siste året...
jeg kunne sikkert skrevet bok om alt jeg har måtte fikse på den jævla 99'en....
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Hehe, ja, har hatt litt problemer sjæl med min i det siste. Har et skrujern stående nedi tenninga for å starte den, og førerdøra må jeg åpne utenfra. Det betyr at jeg må rulle ned vinduet opptil flere ganger hver dag.
Varmeviftemotoren bråker óg no sinnsykt, og om jeg bruker den i lengre perioder enn to minutter om gangen, så lukter det svidd varmeviftemotor. ;-P
Måtte btw betale ~500 kroner for å få skifta ei sikring... :/
Man lærer så lenge man lever, som det ble påpekt tidligere i tråden her.
mvh

Varmeviftemotoren bråker óg no sinnsykt, og om jeg bruker den i lengre perioder enn to minutter om gangen, så lukter det svidd varmeviftemotor. ;-P
Måtte btw betale ~500 kroner for å få skifta ei sikring... :/
Man lærer så lenge man lever, som det ble påpekt tidligere i tråden her.
mvh
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed