Vibrasjoner ved akselerasjon

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Vibrasjoner ved akselerasjon

Legg inn av Timon » 28 apr 2014, 12:25

Er en del vibrasjoner i rattet og bilen ellers, spesielt merkbart ved akselerasjon. Er mest på førersiden. Hadde bilen oppe på bukk, starta opp og satt i gir og så at øverst på høyre fremhjul gikk det litt opp og ned, som om hjulet skulle vært litt ovalt. Bytta om framhjula og bakhjula, ingen forandring. Har vært noen turer i sandfella på bane, og har stort sett vært i sving med ratt utslag så antar at noe har fått en liten trøkk. Tipper enten hjullager/spindel eller aksling/drivledd. Ingen risting i bremsepedalen ved bremsing.

Hva tror dere jeg bør bytte?

Kan nevne at girkasse, mellomaksling, tripod og motor har vært bytta mens ristinga har vært uendra/blitt verre.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vibrasjoner ved akselerasjon

Legg inn av Ingvar N629 » 28 apr 2014, 13:16

Sjekk drivknutene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Vibrasjoner ved akselerasjon

Legg inn av Tor N12 » 01 mai 2014, 22:05

Utslitte medbringere.... Typisk problem på 9000 som har rullet litt og så senere fått montert senk ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Vibrasjoner ved akselerasjon

Legg inn av henrik » 01 mai 2014, 22:33

Holder fingeren på Tor sitt tips

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Vibrasjoner ved akselerasjon

Legg inn av Timon » 02 mai 2014, 12:52

Medbringere, er det de som tripoden står i? De har vært bytta til å passe større tripod. Er det noe tilsvarende i drivleddet? Drivledd er ikke bytta på den siden ristinga er. Hjullager er heller ikke bytta på den siden.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Svar