AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirsch).

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirsch).

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 02 mai 2014, 15:01

Hei,
Bilen er en Saab 9-3 2,0t Biopower 2008 som har godt ca. 75000 km.

Service har lyst en stund og jeg har ikke kvitert den ut enda. Har byttet olje, oljefilter og tennplugger. Har luftfilter og kupefilter liggende som skal byttes. Her om dagen sluttet AC og fungere som den skal. Når jeg starter bilen så starter AC i off mode og vifter osv. i manuell. Trykker AC til On og prøver trykke auto, men det går ikke. Har dette noe med service lampen som har lyst en stund og gjøre? Noen form for service som trengs og gjøres på AC som ikke er en del av service heftet?

Har også Hirsch og har hatt litt problemer med at bilen lugger litt ved gasspådrag (spesielt om bilen er kald og bilen har litt motstand fra en oppoverbakke). Noen dager er det ikke tema overhode. Var en tur på Opel som er den gamle Saab butikken i byen (Moss). De sa at det kanskje var andre tennplugger som skulle sitte der når bilen hadde Hirsch. De undersøkte saken og sa at det var NGK BCP5EVX jeg skulle ha. Originalt sitter det NGK BKR7ESC-11. Noen som kan noe om tennplugger og nye 9-3 som kan bekrefte dette eller har erfaringer og dele om tema?

MVH
Øystein
Sist redigert av Øystein Strøm N141 den 03 mai 2014, 02:03, redigert 2 ganger totalt.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Re: AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirs

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 02 mai 2014, 15:16

Kan bare legge til at jeg ikke har opplevd luggingen etter det tennplugg byttet til NGK BCP5EVX (enda), men det samme skjedd sist jeg byttet til de originale. Etter noen uker/måneder kom det tilbake sist gang med de originale pluggene som ble satt inn på service.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
nuth1986
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 30 jan 2012, 19:15
Navn: michael nuth
Bil: Saab 9-3 M03 SS
Sted: slemmestad

Re: AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirs

Legg inn av nuth1986 » 02 mai 2014, 17:10

kanskje du har "samme" problem som meg, det at det er en av coilledningene som har tatt kvelden, den eneste måten å finne ut dette på er å ta en avlesning av motoren mens du har tech2 apparatet innkoplet. Dette apparatet har de på verkstedet, noen verksteder som er til å anbefale er saab city og speedparts eller kjøpe en ny coil ledning via neobrothers og bytte en enkelt fra sylinder 1 - 4 for å se om du kan løse problemet selv:P

Hvis problemet skulle dukke opp igjen!

Men husk ikke utsett servicer på Saab!!! Ta vare på Saaben din, og Saaben vil ta vare på deg;)
Saab 9-3 B207L Maptun steg ? *prosjekt*
Saab 9-3 B205 BSR 209hk *solgt*

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirs

Legg inn av Kato » 02 mai 2014, 23:16

A/C / ACC-problematikken har nok ikke noe med varsel om service å gjøre. Det er Trionic som styrer ut reléet til A/C kompressor, basert på bl.a. bus-informasjon (fra ACC) og måling fra A/C trykksensor, så noe samspill er det i alle fall mellom Trionic og A/C / ACC. Her er det vel bare utlesing av ev. DTC(s) som kan gi det rette svaret. Men jeg er litt (en god del?) treig: er det bare "Auto" som ikke vil - eller er det A/C som i tillegg ikke blir stående i "On"?

Kontroll av selve A/C-systemet er ikke en del av regulært serviceprogram, men utføres som separat bestilling, der bl.a. kontroll med - og ev. etterfylling av medium, trykktesting etc. blir utført.

Den originale tennplugg er korrekt for din (etanol-) bil. I EPC er P/N listet som 55 564 215 og i NGK sin liste for konvertering av dette blir det BKR7ESC-11. Jeg stusser litt på at du er anbefalt BCP5EVX for din "hjort", idet denne pluggen har andre egenskaper, inklusive et høyere varmetall - dette siste vel motsatt vei å gå slik denne motoren nå er. Men "kaldstarten" kunne gå lettere. For å få kvalifisert informasjon om korrekt type plugg i ditt tilfelle så kunne det jo være en tanke å sende Hirsch et spørsmål (?).

Dette med at luggingen blir borte etter skifte av plugger for så å komme tilbake etter "uker/måneder" er jo litt merkelig ettersom selv for en E85 motor er jo intervallet for skifte av plugger så pass som 30.000 km.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Øystein Strøm N141
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 666
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 141
Navn: Øystein Strøm
Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
Sted: Råde

Re: AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirs

Legg inn av Øystein Strøm N141 » 03 mai 2014, 01:53

AC fungerte som den skulle igjen i dag. Så jeg skjønner ikke stort av den. Skjedde første gang Torsdag og nå er alt i orden :shock:

Takk for innspill og hjelpen. Jeg for ta kontakt med Hirsch og høre hva de sier.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AC problemer og tennplugger spørsmål Saab 9-3 2008 (Hirs

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mai 2014, 10:12

Feil plugg!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar