Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av nippon81 » 21 mai 2014, 22:58

Jeg har fått innvilget søknad om å bytte motor i min 1997mod 9000. Jeg skal bytte fra 2.0t (B204E) - 2.3t(B234L) og hører og ser flere hindringer ang girkassen (manuel) og dens svakhet. Er det noen som er kjent på dette omerådet? Hvordan får jeg dette motorbytte suksessfult? :?
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2014, 13:29

Problemet var...? Disse bilene ble da solgt nye med samme kasse (dog med annen utveksling) også på 2,3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av henrik » 24 mai 2014, 18:35

Jeg kjører med 2l kassen på min bil med over snittet med ompf i. Faktisk etter mitt skjønn en mer behagelig girkasse til bykjøring enn de litt lengre lave girene til 2.3 literen

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av nippon81 » 24 mai 2014, 21:09

Ok! Jeg har bare en fornemmelse om at girkassene på 2.0t er svakere enn de på 2.3t og aero. Jeg har en plan om å tune opp motor'n til ca 300hk
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2014, 21:44

300 hk er ikke noe problem dersom kassa er i god stand, men pass på momentet i mellomregisteret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av Tor N12 » 24 mai 2014, 22:40

nippon81 skrev:Ok! Jeg har bare en fornemmelse om at girkassene på 2.0t er svakere enn de på 2.3t og aero. Jeg har en plan om å tune opp motor'n til ca 300hk
Kassene er identiske bortsett fra utvekslingen :wink: Med andre ord så har nesten ei 2.0t-kasse lettere for å overleve ved sterke krefter rett og slett fordi det stort sett er moment som knekker dem.
Holder med Henrik, 2.0t-kassene er de som passer best, i allefall om man ikke skal ligge på autobahn hver dag.
Skal du gjøre noe som virkelig hjelper så skal du montere Quaife-diff!! Er en utrolig forskjell å gå over fra enhjulstrekk til tohjulstrekk. Desuten så holder også kassa bedre med en slik montert ettersom du ikke får like mye vridninger i girkassehuset.
Send en PM til Tomay (Tommy Dørmænnen) og hør om ikke han kan hjelpe deg med montering av diff, han er dyktig!!!
Du kan også med fordel montere medbringere (indre drivknuter) fra 2.3t eller 2.0t automat da de er sterkere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av nippon81 » 24 mai 2014, 23:08

Her kom det mange gode svar og tips. Tusen takk alle sammen. Jeg skal se hva lommeboken sier til montering av diff, men jeg skjønner hva du mener Tor og jeg er enig med dine synspunter. :rofl:
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av Tor N12 » 24 mai 2014, 23:45

En annen ting er jo spørsmålet om hvorfor du vil bytte motor....

En 2.0t med 300+ er også utrolig morsomt og ikke minst driftsikkert ;)
Jeg ville heller brukt pengene på diff/trim, bremser og understell 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av nippon81 » 25 mai 2014, 00:00

Godt spørsmål. Jo det var da jeg prøvde bilen til min svoger (1997 9000 A.50 B234L) da jeg ble imponert over hva disse bilene kunne gjøre med tanke på moment og hk. Jeg bestemte meg da for å gå til annskaffelse av en slik bil. Men kom over en meget pen og rimelig m97 A.50 2.0t manuel og testet den godt før jeg bestemte meg for å bytte motor. Siden har dialogen gått mellom meg, Orio og Trondheim trafikkstasjon. Men det er ingen skam å snu hvis du kan overbevise meg Tor. hehe :wink:
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av henrik » 25 mai 2014, 01:09

Uten å gå i detaljer så er det mye av de samme byttene du må gjøre på diverse komponenter for å hente ut 300 hk om du har 2 literen eller 2.3. 2 literen tåler fint 300 gamp dersom det er gjort skikkelig og bilen mappet bra. Fordelen med 2.3 er litt mer momentsterk, men så var det girkassen da;) nei hold deg til 2 literen du. Om den bare er i godt skikk så er det ikke noen tabbe det. Legg som sies ovenfor pengene i deler og diff du;)

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: Bytte motor fra 2.0t-2.3t

Legg inn av nippon81 » 25 mai 2014, 10:02

Tor N12 skrev:En annen ting er jo spørsmålet om hvorfor du vil bytte motor....

En 2.0t med 300+ er også utrolig morsomt og ikke minst driftsikkert ;)
Jeg ville heller brukt pengene på diff/trim, bremser og understell 8)

Det er en ting som ikke kommer fram i denne diskusjonen. Jeg har allerede skaffet meg en delebil med B234L motor original. Jeg kommer nok til å fullføre bytte, men ta det over tid og gjøre en overhaling før bytte finner sted.
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Svar