Side 1 av 2
Varm felg
Lagt inn: 11 jan 2005, 13:52
av 9000 Geir N371
Sliter litt med en varm felg for tiden...
Lager mer og mer lyder...
Tror det kan være hjullagrene som er gåent. (Fremme på venstre hjul.) Lager litt ekstra lyd når jeg kjører seint og bremser.
Men eg lurer på om det kan være noe annet, og spør derfor om noen har noe erfaringer med dette. Bilen har jo gått 260000 no og tviler på at lagrene er byttet.
Bør eg ta begge i samme slengen hvis det er disse?
Kan det være noe annet?
Drivknuten ser ut som den svetter litt (byttet av en i fjord). Kan den ha gått tørr?
Noe må jo lage litt varme der. Tror ikke bremsene vi lage en så ujevn lyd som dette.... Så derfor tviler jeg på at det er de.
Hilsen en som snart bestiller deler og er klar for en økt i garasjen.
Lagt inn: 11 jan 2005, 13:59
av Jørgen N237
Sjekk hjullagrene ved å jekke opp bilen, dra "rugg" i hjulet.. Er det slark er hjullageret dårlig.. Men hjullager høres mest når du kjører fortere.. Skift ett om gangen,kjøp på biltema... Billigere og samme kvalitet... Men kansje bremseskive? Har mest tro på bremser jeg..
Re: Varm felg
Lagt inn: 11 jan 2005, 17:38
av 2r-e-rik
er det alu felg du har???
da kan det være friksjon mellom spinnern å felgen...
prøv å ta av felgen å smør på kobberpasta eller no sånt...
Lagt inn: 11 jan 2005, 18:52
av Tor N12
Ser bremseskiva normal ut?? Hvis bremsene ligger på over tid så går skiva fort så varm at du får kast/spor i den.
Hvis den ser ok ut så er det nesten helt sikkert hjullageret, jeg holder en knapp på det...
Lagt inn: 12 jan 2005, 09:11
av 9000 Geir N371
Alufelger ja. Aero92 som eg kjøpte brukt i fjord høst.
Tenkte å skru løs kalipperen når eg kommer heim i dag. Går hjulet treigt då og må det vel være lageret....?
Hadde julet av i går for å bare se over i full fart. Greide ikke å dra rundt skiven uten hjulet på....
Lagt inn: 12 jan 2005, 09:26
av Øyvind
Går skiva tregt er det på tide å polere og smøre opp glidepinnene med kobberpasta. Gjorde dette på min 9k sist jeg byttet klosser og det funket supert. Av en eller annen merkelig grunn smører ikke verksetdene opp glidepinnene når de skifter klosser.
Lagt inn: 12 jan 2005, 10:26
av Tor N12
Øyvind skrev:Av en eller annen merkelig grunn smører ikke verksetdene opp glidepinnene når de skifter klosser.
Stort sett er det en fordel å smøre disse men da bør de rengjøres med jevne mellomrom... Funker ikke noe særlig hvis kobberpastaen blir full av støv..
Lagt inn: 12 jan 2005, 10:31
av Christian N076
Hadde samme problemet på min OG900 Areo. Viste seg at dette var senterbolten på (fram)hjulet som var løsnet. Strammet denne, og det gikk like fint (til det var på tide å stramme igjen). Prov dette. Symptomene er nøyaktis som for slitte lagre.
Lagt inn: 12 jan 2005, 16:28
av Jon Magnus N251
Christian N076 skrev:Hadde samme problemet på min OG900 Areo. Viste seg at dette var senterbolten på (fram)hjulet som var løsnet. Strammet denne, og det gikk like fint (til det var på tide å stramme igjen). Prov dette. Symptomene er nøyaktis som for slitte lagre.
dersom senterbolten bruker å skru seg opp tenker jeg det er best du kjøper deg en ny, skrur den fast og slår inn en del av den i "hakket" innenfor, du ser det dersom du sjekker, for senterbolten slal menlig festes slik at den ikke KAN skru seg opp selv...
Lagt inn: 12 jan 2005, 21:45
av Jørgen N237
Nvabolten på 9000 skrur seg selv litt ut igjen,da det var snakk om hjullager på min bil fikk jeg spørsmål om jeg hadde gjort det.. I mitt tilfelle var det hjullager... Dette ble jeg spurt om på Scan Auto i bergen... Der fikk jeg også beskjeden om å kjøpe på biltema,samme fabrikk som på saab, men 1500 billigere..
Lagt inn: 14 jan 2005, 13:34
av 9000 Geir N371
Navet satt god fast det...
Har begynt å skru nå...
Hjulet gikk mye letteret uten kalipper. Bremseklossene var spist opp...
MEN...kom til å tenke på at eg var en liten forsiktig tur utenfor veien med det samme hjulet for en stund siden. Kan bærearmen ha slått seg litt skeiv? Kune ikke se noe sår, men skal ut å sjekke litt ekstra no...
Eller kan stempelet til kalipperen ha rustet fast så bremsene henger?
Kan det fremdeles være lageret da?
Hilsen hobbymekkis som tar imot tips med stor takk...

Lagt inn: 14 jan 2005, 14:13
av Tor N12
Det kan være en god ide og overhale kaliperen, koster bare noen få kr for nye pakninger til den. Hvis du har slurvet med å bytte bremseveske så er det ikke uvanlig at stemplet i kaliperen ruster og går tregt.
Lagt inn: 14 jan 2005, 14:30
av 9000 Geir N371
Slik det ser ut nå er det ikke noe skade på bærearmen.
Pakningen på stempelet til kalipperen hadde sluppet halve veien rundt.
Så det blit overhalte kalippere. (Har allerede pakninger fra biltema.)
Bestiller nye skiver fra speedparts, var en del stripet opp på på ene siden.
(Biltema måtte jo bestille mine

, så eg venter heller på speedparts enn biltema.)
Har klosser fra biltema...men var det noen som sa disse var dårlige?
Men skal jeg la lageret være da?
Mulig at det er i orden med tanke på kalipperens stand. Et dårlig lager ville vel ikke spist opp bremseklossene på begge sider...?
Hører ikke noe mystisk når jeg drar skiven rundt.
Lagt inn: 14 jan 2005, 15:52
av Jørgen N237
Biltema har jeg også kjørt på.. Grei nok til normaol bruk, men holder bare halvparten av tiden skikkelige gjør....
Lagt inn: 14 jan 2005, 16:34
av Dag_N353
Og biltema deler er vel av samme dimensjoner og mål, men er vel en grunn til at de delene havner hos bib bib billigkjeden biltema.
Kan det være kvalitetskrav som fabrikkene har, og at deler som ikke holder kravene blir solgt billig til dem som vil kjøpe og bytte deler ofte ??
Spørsmålet da er: blir det billigere ved å kjøpe for eksempel bærekuler annet hvert år, med skruing og alt som hører med, mot å betale litt mer, skru en gang og at det da holder kansje dobbelt så lenge ??
Bare et lite tankespill..
