Check engine lampen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Check engine lampen

Legg inn av arny » 02 sep 2014, 17:23

goddis skrev:Vil montering av slikt gjøre andre ting med motoren? Slik som reduksjon av effekt eller problemer under eu-kontroll etc..?
EGR er en teknisk løsning for å redusere tomgangsutslipp, ventilen stenger når du tråkker på gassen. All den negative sotproblematikken som EGR systemet forårsaker er bivirkninger av denne lille gevinsten, så en reduksjon eller fjerning av systemet er bare positivt for motor og avgassystem.
Tror heller ikke det er vanlig med avgasskontroll på pkk, jeg har ihvertfall aldri opplevd det.

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Check engine lampen

Legg inn av arny » 02 sep 2014, 17:32

Er det forresten noen her som vet hvordan det norske regelverket er i henhold til partikkelfilter på nyerer dieselbiler? Er det et påbud i Norge?

Har lest om mange i England som bytter ut filter med 'raka rør' og programmerer bort renbrenningsrutinen, da dette visstnok ikke er påbudt i utgangspunktet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Sv: Check engine lampen

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2014, 21:20

Kristian N2215 skrev:
Ingvar N629 skrev: Hvis verkstedet har skiftet stabstag to ganger på 160 000 km så har de enten løyet for deg, eller så kjører du seriøst off-road. Dette skal aldri gå i stykker.
Han mener sikkert kyllingbeina :) de er jo ikke evigvarende akkurat :P
Ja, de koster jo flere hundrelapper, så om man må skifte dem hvert tredje år så er det jo problematisk. Partsforsaabs selger en heavy duty versjon, de holder lenger og er billigere enn å kjøpe nye hos forhandler.

Blendeplata kommer ferdig med hull, kan også kjøpes på e-bay. Enkelt å montere selv, ingen problemer med kontroll. Det eneste som skjer er at motoren vil slippe ut litt mer NOx og produsere mindre sot.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Trondgr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 26 feb 2005, 01:00
Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
Sted: Mo I Rana

Re: Check engine lampen

Legg inn av Trondgr » 02 sep 2014, 22:47

Edit.

Bilen er nå annonsert til salgs.
Sist redigert av Trondgr den 09 sep 2014, 08:33, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 04 sep 2014, 09:33

[quote="Ingvar N629"]Hiv inn blokkeringsplate til EGR-ventil, da soter motoren mye mindre og du vil sannsynligvis ikke få tett filter. Dersom EGR blokkeres helt får du feilkode, men dersom den blokkeres med en plate med et lite hull i går dette bra. Fiat bruker samme motor og selger slike blendeplater over disk.

Fiat forhandler selger ikke dette over disk. Ikke hadde de hørt om dette heller (Autosalg AS).

Kjøpte noe stoff som virket bedre enn Tunap for tanken. I følge de ihvertfall.

Har også snakket med Scanauto. De vil ha bilen opp for en lengre periode hvis feilen kommer opp igjen.
da vil de kjøre litt med bilen over tid med instrument, for å lese av "snapshot" når bilen regenererer. For å se hva som skjer, og om bilen i det hele tatt prøver å regenerere.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Check engine lampen

Legg inn av Ingvar N629 » 04 sep 2014, 12:20

Tar meg den frihet å sitere fra en annen tråd:
skognils skrev:hei
jeg var innom en fiat forhandler å kjøpte en "Fiat ERG restrictor plate" som ser slik ut
Bilde

jeg har ikke rukket å få montert den ennå(har hatt en komplisert runde etter et akillesbrudd hvor det gikk infeksjon i såret så jeg er på krykker for tiden), men ifølge gutta på Fiat forhandleren hadde de montert mange slike og det fungerer!.....

Pakningen jeg henviser til er for 120hk (8ventileren) men det finnes slike pakninger til 150hk versjonen også.
kostet under 100,-

skader mao ikke å demontere, gjøre rent og montere pakningen.

slik jeg forstår det så skal pakningen monteres mellom erg ventilen og eksosen. den skal fungere slik at luften har høyere hastighet gjennom ergventilen slik at det ikke legger seg dritt der(med kun 3 små hull vil luftstrømmen bli større enn ved et stort hull).

på min bil har jeg kjørt meg en tur hvor jeg har fått motoren god og varm og lagt meg på 3000 rpm i 15min hver gang jeg har kjent antydninger til at bilen har vært "død" under 2000rpm(symptom på at ERG fusker). ved å kjøre en stund på høyt turtall vil luftstrømmen gjennom ERG har høyere hastighet enn når en kjører på 1600rpm på tungt gir. med høy hastighet på luften gjennom ERG vil en "spyle" den litt.

om du prøver pakningen så gi tilbakemelding på hvordan det går
Hvis du søker på forumet, så finner du flere som har montert slike på bilene sine.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 05 sep 2014, 15:08

Noen som vet om nettbutikk eller fysisk butikk i norge som selger restrictor platen?
Fiat forhandler i Bergen kjente ikke til dette. Men så visste ikke de heller at det er samme motoren som sitter i noen Fiater heller så.. :?

Ser også på noen innlegg at noen har hatt defekt trykksensor i selve partikkelfilteret..
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Check engine lampen

Legg inn av Kristian N2215 » 05 sep 2014, 15:33

Det er fort gjort å lage seg en sånn plate også!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 30 sep 2014, 21:08

Etter en stund nå så kom check engine lampen på igjen.
Så da er det inn og få den regenerert igjen :(

Har kjøpt meg restrictor platen på ebay, men har ikke fått montert den enda.

Scanauto er lysten på å beholde bilen for en lengre periode denne gangen, for å ta et "snapshot" av feilen når den skjer.
Hva sier dere? Noe som bør gjøres, eller bør jeg heller få den regenerert og montere platen asap?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Check engine lampen

Legg inn av Kato » 05 okt 2014, 23:47

goddis skrev:Der var feilen tilbake.

P1901 leser jeg fra måleren som er kjøpt på biltema.

Litt googling sier meg at dette er partikkelfilteret igjen.

Forrige gang tok de en forced regenerering på verkstedet.
Holder det at jeg nå bare resetter koden, og ser om bilen klarer å hente seg inn selv?

Når jeg kjøpte bilen var det ikke lenge siden partikkelfilteret var byttet.
Kan det være sensor eller noe som er gåent?

Saab 9-5 TDI 2006 modell
P1901: "Exhaust Particle Filter Pressure Sensor, Front Hose Loose or Blocked." Dette er jo en sjelden presis beskrivelse til Saab å være, når det gjelder en feilkodes betydning. Jeg går ut ifra at verkstedet har kontrollert noe så banalt som dette?

Som du selv skriver i en annen post, så har du funnet at noen har skiftet trykkgiveren til filteret. Den er jo å betrakte som en differensialsensor, slik at dersom den feiler i seg selv (eller har slangeproblemer), så vil jo ikke EDC 16 "få melding" om at sotmengden er så stor at det skal utføres regenerering. For trykksensoren er det oppgitt utspenning som kan måles ved hhv. 0 - og 100 kPa, så her kan det jo faktisk måles også. Det er derimot ikke oppgitt måleverdier for temperatursensoren, som ikke vil melde høy nok temperatur til EDC dersom den svikter, og således vil kunne forårsake manglende regenerering.

Så har jeg lest meg litt opp på dette med Saab og regenerering (9-5 MY2006), og ser at forhold som kan forårsake manglende regenerering bl.a. er: Luftlekkasjer på innsugningssiden, treg EGR (som du har fått skiftet), feil på dysene, tregt luftspjeld - og trimming. Dette siste gjør at sotmengden øker, (kanskje) uten at det i EDC 16 programmessig er endret terskel for dette.

Hva gjelder manuell regenerering, utført som styrt av Tech2, så kan det være greit å merke seg at den tar ned sotnivået bare til 70%.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 06 okt 2014, 21:18

Da har jeg demontert egr og tatt en titt.
Mye sot synes jeg, men sikkert ikke unormalt mye.

Monterte restrictor plate nå, så får vi se hvordan det går.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 10 okt 2014, 08:47

Legger ved noen bilder jeg :)

Bilde

Bilde

Bilde
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 18 jul 2015, 12:13

Da var det på an igjen.

Bilen har fungert helt fint frem til nå. Altså litt i underkant av ett år.

Nå kommer bilen i P1901 koden igjen.

Demonterte EGR ventilen for å titte litt på hvordan tilstanden var, og den var skinnende ren med fullt funksjonabel solinoid.

https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... hoto%2cjpg

Jeg tolker dette som at det går minimalt med sot ned til partikkelfilteret nå.
Kan det være at bilen rett og slett ikke har en fungerende regenerering som gjør at koden kommer nå?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Åge
Innlegg: 28
Registrert: 22 feb 2015, 22:12

Re: Check engine lampen

Legg inn av Åge » 18 jul 2015, 23:31

Er det ikke feil på virvelspjeldene i innsugsmanifold din da?
Og sjekk slangen ned fra trykksensoren til partikkelfilteret, evt. rens trykksensoren.
Sjekket trykk og vakum slanger også.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Check engine lampen

Legg inn av goddis » 19 jul 2015, 08:14

Har du noen bilder eller beskrivelser av hvor/hvordan jeg sjekker disse elementene?
Bilen har være flere ganger inne til service ifm denne feilen, så jeg hadde håpet at slike ting var gått gjennom, men vet ikke.

Er dette elementer som sjekker fra motor siden, eller må jeg under bilen (ref. trykksensor)?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Svar