Kjøpe ng900/og9-3 cab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av rolfi » 08 jun 2014, 12:12

Hei, nå er tiden inne for og kjøpe en bil nr2. Siden det er jeg som blir hovedbruker, og ikke skal kjøre barna til og fra bhg. Så falt valget på 900cab vil helst ha 185hk utgaven, men er litt usikker etter og ha lest litt om tilfeller av sprukket torpedovegg. Er dette noe som er veldig vanlig?

Er det mye jobb og fikse? (om jeg finner en med problemet. Prutegrunn)
Hvor pleier dem isåfall og sprekke?
Er det noen enkel måte og forsterke for og hindre dette?
Er det andre typiske feil jeg må lete etter på disse?

Ble litt spørsmål her siden akkuratt ng900karroseriet aldri har tiltalt meg før, så har heller ikke lest noe om det.
Men mange her inne sitter på verdifull kunnskap, så setter stor pris på hjelp :)


Planen er og holde det orginalt.
Bilen vil bli brukt daglig sommer som vinter.
Pris på bil vil bli under 50.000

Mvh Rolf Martin
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Utenfor ditt spørsmål

Legg inn av Ove N » 08 jun 2014, 14:44

Rolfi skrev:...Siden det er jeg som blir hovedbruker, og ikke skal kjøre barna til og fra bhg.....
Mitt valg er :
Bilde
Bilde
Rolfi skrev:Bilen vil bli brukt daglig sommer som vinter.
Bilde
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av rolfi » 08 jun 2014, 15:17

Akkuratt det kom ikke som ei bombe ove ;)

Men skal være fireseter da jeg vil ha muligheten til og trø begge kidsa og frue inni på pene sommerdager og cruise etter is ;)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Zoom Zoom

Legg inn av Ove N » 08 jun 2014, 15:23

Rolfi skrev:Akkuratt det kom ikke som ei bombe ove ;)
:shock:

Rolfi skrev:Men skal være fireseter da jeg vil ha muligheten til og trø begge kidsa og frue inni på pene sommerdager og cruise etter is ;)
DET nevnte du ikke i første tråd, du skulle være hovedbruker og ikke til/fra bhg, derfor passer en toseters svært godt, sommer/vinteren...

Men bare se videre etter Saab du, er vel det det er best likt her på dette forum =D>
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av haarstad » 08 jun 2014, 16:34

Har selv 9-3 cab. Flott bil å cruise rundt med sålenge man bare er 2stk og har vindskjerm. Tar man bort skjermen for å plassere folk baki der, bør det være skikkelig knallvær og ligge under 50kmt :)
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2014, 17:55

Skal du ha cab, bør det være og900 eller ng9-3. Skal du likevel på død og liv ha den imellom så unngå årgangene med elmotorer til takmanøvreringa. Det gjelder vel ng900, tror alle og9-3 har hydraulikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av rolfi » 08 jun 2014, 19:15

Kan godt være sprelle nytt, men prisen kommer og tar meg bakfra, har ikke tenkt og bruke mer enn max 50k på bilen. Og900cab hadde vært fint, men jeg har ikke samvittighet til og kjøre en så rå bil året rundt. Spesiellt her på vestlandet hvor dem finner frem saltet om det er meldt 1grad på langtidsvarselet :)

Men takker for inspill om kalesjemotor :) flere ting?
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av rolfi » 08 jun 2014, 19:21

Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Automat cab

Legg inn av Ove N » 08 jun 2014, 19:23

Rolfi skrev:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Ser jo ikke alt for værst ut..
Er jo automat hvis du ikke har sett det :wink:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av rolfi » 08 jun 2014, 20:38

Har girt nok i min langtransportkarriære ;)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2014, 21:42

Det står at det er etterfylt olje til tak-hydraulikken, da lekker det nok en plass. Trenger ikke være verdens undergang, men sylindrene er dyre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av HugoC » 08 jun 2014, 22:48

Ingvar; kjenner du til måter å tette lekkasje fra hydraulikkpumpene? For eks tilsette stoff for hydraulikktetting?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2014, 23:34

Har lest om de som har brukt det med godt resultat, men har aldri prøvd det selv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av rolfi » 09 jun 2014, 08:19

Hmmm, er det standard innfestning på sylinderen så bør det jo gå ann og få tak i nye uten at det blir alt for dyrt.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Kjøpe ng900/og9-3 cab

Legg inn av HugoC » 27 jul 2014, 22:53

Det er enkelt å skifte disse sylinderne, men sjekk to andre parallelle saker her.
mvh
Hugo Christensen

Svar