Side 1 av 2

saab 9000 2.3 Turbo??

Lagt inn: 12 jan 2005, 18:16
av Aleksander N239
Hva er forskjellen på saab 9000 med 170 hk og den med 200hk..begger er jo 2.3 litere..??

Hva er det man bør være obs på ved kjøp av denne type bil??

Lagt inn: 12 jan 2005, 19:39
av olewa
Jeg hadde 200 gamper´n, og den var det alt mulig utstyr på (untatt takluke)Hvordan utstyret på 170´n er, er jeg ikke sikker på..
Hvis du er i ferd med å kjøpe en av de to typene, hadde jeg nok valgt 200´n. For maken til kjøreglede skal du lete lenge etter ! (Særlig etter steg 2 trimming..)
Kanskje er det bare motorstyringa som er forskjellig ?
Sikkert noen leksikon her på forumet som kan gi deg bedre svar :razz:

Lagt inn: 12 jan 2005, 21:43
av Jørgen N237
170 hk er lettrykksturbo, 200 hk er fulltrykkturbo.. Er lett å trimme 170 hesteren.. Lyst på en slik selv... Billigere forsikring også har jeg for meg...

Lagt inn: 12 jan 2005, 22:19
av Gunnar N326
Jeg har 2.3 lettrykksturbo (t). Forskjellen på denne og fulltrykksutgaven(T) er at 2.3T har 30hk mere, og et betydelig bedre dreimoment, 30 eller 40Nm, alt etter hva du leser. Tror min er 260Nm, men den er noen steder oppgitt til 270Nm. 300Nm i 2.3T :shock: Det er en betydelig forskjell. Teknisk har T en elektronisk styrt ventil, kalt solenoidventil eller magnetventil. Denne regulerer ladetrykket kontinuerlig. Denne ventilen mangler på t- utgaven. Den går kun på grunnladetrykket som er fast innstilt med ei "klokke" som begrenser trykket til 0.4 bar, tror jeg. For å fullt trykk på en motor med lettrykksturbo trenger man kun en magnetventil og en styresentral for 200hk- utgaven (dette er det ikke bare du som kan tenke deg.. :wink: ) Det er tilkobling for ventilen i motorrommet og alt, bare å montere. Når det er sagt, så må jeg få legge til at 170- hesteren er fin den og , men den har ikke 300Nm før 2000rpm... 260Nm er bra, men det kommer ikke fullt før rundt 3000rpm. Men det er lettere å finne en 170-hester, de har kanskje mindre slitasje i drivverket(?), og et steg 1 koster jo ikke allverden. Med steg 1 blir begge like sterke :) . Ang. utstyret så er vel det avhengig av om du finner en CS eller CSE. Min CSE har klima, cruise, org alarm, største computeren, the works. Takluke anbefaler jeg ikke, bråker i fart, gir lite ventilasjon bak med mindre du åpner helt, og står du stille(kø )så får du ingen kjøling, og går du fra dritten åpen så kommer enten regn eller tjuvpakk seg lett inn... Åpen luke, ingen erstatning :cry: .Men jeg skulle gjerne hatt skinnsetene fra Aero :) .

Lagt inn: 12 jan 2005, 22:56
av ArntR N315
kjører selv en kraftig modifisert 2,3t..

du får pm'e for saabskryt da.. :D

Lagt inn: 12 jan 2005, 23:15
av Jørgen N237
Takluke ruster vel også lettere.. eller egentlig et sted mer å ruste..

Lagt inn: 13 jan 2005, 01:23
av Tor N12
Ikke glem at 2.3LTT har mindre clutch....

Skal man friske opp den ordentlig må man montere clutch fra 200-hester'n.

Lagt inn: 17 jan 2005, 22:04
av Gunnar N326
TT skrev:Ikke glem at 2.3LTT har mindre clutch....

Skal man friske opp den ordentlig må man montere svinghjul og clutch fra 200-hester'n.
Det visste jeg ikke :shock: Man lærer så lenge man har lever :absolute:

clutch

Lagt inn: 17 jan 2005, 22:31
av Petter 900 T
GunR N326 skrev:
TT skrev:Ikke glem at 2.3LTT har mindre clutch....

Skal man friske opp den ordentlig må man montere svinghjul og clutch fra 200-hester'n.
Det visste jeg ikke :shock: Man lærer så lenge man har lever :absolute:
Eller 228 fra Sachs, lettere (mindre roterende masse) bedre for syncro-ringene......

Petter

Lagt inn: 31 jan 2005, 10:56
av Walle
Med 200 hk kommer det brede smilet allerede ved 2000 rpm og 330 nm. Trenger ikke gire for å få det til å gå. Råsterk helt fra bånn. Jeg har hatt mange biler, men dette er helt spesielt!
Prøv selv!

Lagt inn: 31 jan 2005, 12:34
av Trond N47
200 hesteren har 323 Nm og den lille har 260. Kjøper du lettrykksturbo så får du ofte en bil som er kjørt snillere. Clutchen på 2,3t er den samme som på 3,0 V6, tipper den tåler litt trim den også.

Ellers er forskjellen at ltt mangler magnetventil, denne må monteres før trim (derav prisforskjell på trimpakkene). Med steg 1 montert er det ikke forskjell på ytelsen på 170 og 200 hesteren (235 hk / 401 Nm hos Speedparts)

Lagt inn: 31 jan 2005, 13:33
av ArntR N315
magnetventil er bare tull...
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja... noen mener "trenger ikke"... og noen mener det er et must... jeg hører til "trenger ikke" kategorien...

Og til clutchen... Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch.. så slipper du flere dikkedarier ang. hvilken clutch som virker hvor..
Bilen min har kjørt 65 000 km, på steg 3 uten noen som helst av problemer.. hverken clutch eller annet tull.. kun bytta olje 4 ganger i året + annet småfiks som kan kalles "service".


mvh

Arnt R.

Lagt inn: 31 jan 2005, 14:06
av Tor N12
ArntR N315 skrev:magnetventil er bare tull...
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja...
Hmm... det er vel derfor alle de seriøse trim firmaene sier at du SKAL bruke magnetventil... Ser du har Nordic i signaturen, jeg har aldri sett at de anbefaler å ikke bruke magnetventilen.

Jeg har akkurat solgt en motor til en som kuttet ut mv, han angrer kraftig... Stemplet kom ut igjennom blokka :oops:

Man skal i allefall ha god kunnskap om hva man holder på med for å fjerne mv og jeg vil ikke anbefale noen med normal trim å gjøre det.
ArntR N315 skrev: Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch..
Både hovedsylinderen og slavesylinderen til clutchen er like på alle 9k fra og med ca 90(det kan jeg sjekke).
Clutchen er også den samme på alle 2.3 fulltrykkere (mao ingen spesiell aero-clutch)

Lagt inn: 31 jan 2005, 16:59
av ArntR N315
ArntR N315 skrev: Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch..
Både hovedsylinderen og slavesylinderen til clutchen er like på alle 9k fra og med ca 90(det kan jeg sjekke).
Clutchen er også den samme på alle 2.3 fulltrykkere (mao ingen spesiell aero-clutch)[/quote]

Jepp... har du en 2,3 ltt (letttrykker) som meg, så bytter du clutchpumpe i gearkassa pluss en større clutch (aero)

mvh

Arnt R.

Lagt inn: 31 jan 2005, 17:05
av ArntR N315
TT skrev:
ArntR N315 skrev:magnetventil er bare tull...
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja...
Hmm... det er vel derfor alle de seriøse trim firmaene sier at du SKAL bruke magnetventil... Ser du har Nordic i signaturen, jeg har aldri sett at de anbefaler å ikke bruke magnetventilen.

Jeg har akkurat solgt en motor til en som kuttet ut mv, han angrer kraftig... Stemplet kom ut igjennom blokka :oops:

Man skal i allefall ha god kunnskap om hva man holder på med for å fjerne mv og jeg vil ikke anbefale noen med normal trim å gjøre det.


Ja.... sånn kan det gå.. men.. interessant at stemplet kom ut av blokka.. hvordan går det seg til???

Tja og tjo.. kanskje vi får opp en debatt på hvorfor man bør ha magnetventil og ikke..??
Hvor mange kjører med eller uten magnetventil??

Vel.. nordic har kun levert chippen... Resten er home-made :)

mvh

ArntR.