Side 1 av 1

9-5 kamkjede bytte

Lagt inn: 06 jul 2014, 21:07
av syros
Hei

Pga ulyder fra motor har jeg fått anbefaling om bytte av kamkjede på min 2003 modell 9-5 2.3t.
Bilen har gått 160 000, har ny vannpumpe og reg.rem samt ruller, ny bensinpumpe og turbo, og er ellers god. Så jeg hadde håpet at bilen skulle ha noen år til på veien.
Men jeg er redd for at jobben havner på feil side av 20 000 for å ta ut motor og bytte kjedet, strammere, drev, balanseakseldrev/kjede, o-ringer osv.

Om lydene: Fra drivrem siden: "kvitring" i mangel av et bedre ord. Samt "rasling".
Lenger mot batteriet (vanskelig å plassere) kommer en ulyd i form av "rumling" (som et slitt hjullager). Følger turtallet. Varierer litt i intensitet, men lyden blir aldri borte. (har ikke med varm/kald å gjøre). Kan det være dynamo?

Etter litt googling ser jeg at enkelte bytter kun kamkjedet, som en enklere, i verste fall veldig kortvarig løsning.
Hvis utgangspunktet mitt er at bilen har 50000 km igjen, hva anbefaler dere?
Ser dere helt andre ting jeg kunne undersøke?

Vennlig hilsen
Øyvind, Oslo

Re: 9-5 kamkjede bytte

Lagt inn: 07 jul 2014, 06:27
av Ottar N398
Det å skjekke slitasjen på registerkjede på en 9-5 er ganske enkelt.
Lokaliser hullet til kjedestrammeren litt til høyre for reg. rem strammeren. Skru ut 12mm bolt på fjær, skru deretter ut selve strammeren (27mm). Mål hvor mange mm den har gått ut. Er det mer en 15(?)mm skal kjede byttes.
Jeg sliter også med en rumlelyd som følger turtallet, så om du finner ut hva som er galt så gi beskjed :)

Re: 9-5 kamkjede bytte

Lagt inn: 07 jul 2014, 16:37
av syros
Rumlelyden var dynamo.
Startet hurtig uten drivrem, og ulydene var borte såvidt jeg kunne høre. Får ta en ny diagnose når dynamo er byttet:-)
Kamkjedestrammeren var ute 17,7 mm inkludert "hode". Da var det mindre enn 15mm og godkjent i følge AutoElite.

Re: 9-5 kamkjede bytte

Lagt inn: 11 jul 2014, 12:34
av syros
Dynamo var synderen bak alle ulydene.