Hjelp - lekkasje fra oljerør turbo 9-3 2003

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
hepstars
Bil: 9-3 1.8T 2003
Sted: Nesodden
Kontakt:

Hjelp - lekkasje fra oljerør turbo 9-3 2003

Legg inn av hepstars » 20 jul 2014, 22:17

Hei.

Jeg har en Saab 9-3 1.8T fra 2003. Dette er vel den første modellen av det nye karosseriet. Uansett - det spruter olje fra et rør som jeg har blitt fortalt er fra turboen. De hadde ikke tid, men estimerte også at dette var vanskelig og kunne ta en 8 timer - ergo blir det veldig dyrt.

Skrur en del sjøl så tenkte jeg skulle prøve selv. Er det noen her som kan fortelle meg noe om denne operasjonen?? tips? skremmende fakta? alt hjelper her - har ikke engang Haynes manualen så dette blir prøve å feile.

Som sagt - alle tips mottass med stoooor takk.

Henning.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hjelp - lekkasje fra oljerør turbo 9-3 2003

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 jul 2014, 23:21

Både trykkrøret eller returrøret er ganske greit å bytte på desse når en har tilgong på lyft som du har, det skal knappast ta 8t arbeid, snarare 1t ifrå en startar til en er ferdig. Men Ikkje godt å seie når en ikkje veit kva rør det er snakk om. Me trykkrøret og returrøret er i prinsipp å heise bilen, ta vekk trykkrøret til turboen, då har en tilgong på tilkoplingane på sjølve turboen. Er det trykkrøret må varmeplata på turboen også løysast, slik at du kan skrue ut banjokoplinga oppe på turboen. Ellers er det jo berre å følge røret og løyse det i andre enden :P
En mann av ditt kaliber løyser nok dette galant, sjølv om det kanskje ikkje er like kjekt å skru på bruksbilen som på prosjekta ;)

Brukeravatar
hepstars
Kontakt:

Legg inn av hepstars » 21 jul 2014, 07:28

Skal love deg at dette ikke er like morro som 92 eller 93 prosjektet :? men bil av nyere sort må man jo ha. Men du fikkd ette til å høres lett ut Hjelle - er det samma motorene du sikter til, her sitter turboen i bakkant av motoren, turboen ser jeg jo lett fra toppen, men rørene forvinner jo helt unnenifra..... :x

Hvilke rør det er snakk om vet jeg ikke helt enda.

H

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 jul 2014, 09:23

Ja er turbofiraren (B207) eg har tatt utgongspunkt i. Du ser vel røra betre når du tek vekk nemnte trykkrør har eg for meg? No har eg ikkje rota so mykje med desse bilane, men synes huske det var slik det var...

Brukeravatar
hepstars
Kontakt:

Legg inn av hepstars » 25 jul 2014, 19:17

Ja da var problemet løst ..... ETTER MYE KNOT!!!!! :evil: :evil: Ikke la meg sitte i det samme rommet som han som planla hvor det oljerøret skulle gå.... Jævla lettvint sikkert når motoren er ute av bilen men grusomt for oss som har motor faktisk inni bilen, dvs i motorommet.

Måtte pelle ifrahverandre en hel haug, fiske opp røret med hyssing og bruke halve vertøyskapet mitt med forlengere.

Nå gleder jeg meg til neste feil - kjenner jeg denne biler rett kommer feilen sikkert kjempesnart - og blir nok også en knotete jobb.

God fredag. Takk for hjelpen Hjelle:)

H

Bilde

Svar