Skifte caliper bak Saab 9-3 1.8t 2005

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
trs

Skifte caliper bak Saab 9-3 1.8t 2005

Legg inn av trs » 06 aug 2014, 23:52

Er rimelig grønn på mekking av bil, men håper på litt hjelp.

For en stund tilbake skiftet jeg bremseklosser og bremseskiver på begge sider. Registrerte i denne sammenheng at høyre caliper bak var veldig hard å presse tilbake. Nå, etter en sommer på veien, er klossene på høyre side bak helt slitt bort, og på motsatt side er klossene omtrent ikke slitt. Antok derfor at det må være noe med caliperen, den som ikke lot seg presse tilbake. Mine antagelser er at den ikke sklir fritt på gliderne (styrepinnene) eller at stempelet står ute permanent og presser bremseklossene mot skiven.

Gikk til innkjøp av et kaliper-reperasjonssett som inkluderer bla. nye pakninger og startet å løsne på ting i dag. Det endte med en del utfordringer:

1. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få løsnet caliperen fra vaieren til brekket. Må jeg av med midtkonsollen, løsne kabelen der og trekke den ut av caliperen?
2. Fikk åpnet og renset caliperen så godt jeg kunne (selv om den fortsatt var festet til brekkvaieren). Men dette hjalp lite når den ble satt sammen igjen. Må bruke ekstremt mye kraft for å skru og presse den tilbake - og det kiler seg.
3. Fikk problemer med lekkasjer da jeg skrudde bremsevæsketilkoblingen (mutteren) tilbake. Det var to metallringer på skruen, men ble litt usikker på om det skulle være en på hver side av bremsevæsketilkoblingen eller 2 på yttersiden?
3. Skal sylinderen til caliperen smøres- i så fall med hva slags smøring?

Gitt at jeg opplever så mye motstand i caliperen - bør jeg heller kjøpe en ny caliper?

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: Skifte caliper bak Saab 9-3 1.8t 2005

Legg inn av odin1899 » 07 aug 2014, 07:43

Bruke bare (ATE) bremsefett, fett levert med settet (ofte rød i en liten pose) eller vanlig bremsevæske for å smøre sylinderen.

Hvordan ser sylinderen ut? Rust? Kjøp da ny sylinder også om du ikke har det allerede.

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 07 aug 2014, 12:52

Du må nesten plukke caliper av bilen og demontere for å finne synderen. Ofte er det gravrust som faller av i flak og kiler seg fast som gjør at caliperen ikke fungerer. Glidepinnene kan være helt tørre som du skriver. Jeg har overhalt og pusset opp noen calipere, men har ennå ikke skiftet pakninger på noen av dem. De har vært rimelig friske selv på calipere som har gått i tørt og vått i over ti år. Derimot er det rust nesten over alt.

Nå kjenner ikke jeg NG9-3 calipere, men hva med å handle deg et sett bruke som du pusser opp? Demontering, pussing (evt. sandblåsing om du har mulighet), Owatrol og en god lakk ala Brunox og så montere. Jeg spanderer kun blødepiplene på mine når resten ser bra ut. http://www.maptunparts.se/bromssystem/b ... solid.html

trs

Legg inn av trs » 07 aug 2014, 20:53

Fikk tilslutt løsnet caliperen fra brekkvaieren. Den var rustet fast der den går gjennom et hull på caliperen. Før jeg skjønte hvordan ting hang sammen (og at dette faktisk var en gjennomgående hull i caliperen) hadde jeg allerede demontert midtkonsollen for å løsne brekkvaieren (noe som altså ikke var nødvendig, men jeg lærte vel litt av det).

Åpnet caliperen og det var en del drit inne i stempelhuset. Prøvde å rense opp og remontere, men stempelet gikk veldig tregt fortsatt. Endte dermed med å kjøpe et par NG-9-3 calipere på biltema. Fikk montert greit og luftet bremsene.

Eneste jeg er litt bekymret for er at bremsevæske nivået på et tidspunkt lå nære eller litt lavere enn minimum nivået for beholderen. Da kan jeg muligens ha introdusert luft i begge bremsekretsene, og strengt tatt burde jeg vel ha luftet alle bremsene i en bestemt rekkefølge. Jeg valgte å la tvilen komme meg selv til gode og luftet kun bremsen på høyre bak, og det så bra ut. Jeg smørte heller ikke glidepinnene til caliperen da jeg leste et sted at dette ikke skulle gjøres på saab sine glidepinner?

Takk for tips og svar på denne tråden. Glad jeg gjennomførte uten å ende på verksted og jeg føler meg litt mer komfortabel med å gjøre dette en annen gang :)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg inn av TiaZzz » 07 aug 2014, 23:26

Hvor sto det at pinnene ikke skulle smøres?

Svar