Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 29 aug 2014, 12:23

Har nettopp fått meg en Saab 9-3 2,0i 2000. Det er et par ting som må fikses før den kan få på skiltene igjen, den har stått avskiltet i to år.

Den trenger nye bremse rør hele veien, skiver og nye klosser.

Bakre eksos.

Abs lampen lyser er ikke helt sikker på hva som er galt.

Tenkte å bytte olje og filter.

Det er en olje lekkasje, men fikk høre at det var filter som var ødelagt.

Det jeg lurte på var om det er mye jobb og gjøre det selv, å hvor jeg kan finne billige deler. Eventuelt andre ting jeg burde se etter.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av TiaZzz » 29 aug 2014, 13:46

Bremserør er litt stress, men det går å gjøre selv med skruplass og lit teft. Skiver og klosser er fin-fin jobb. Eksos skal ikke være så vanskelig, men her kan det være rust i skjøter som er ekle. Bolter er ofte ødelagte. ABS må du nesten få avlest koder for. Lekkasjen burde du se om kom fra ødelagt filter. Oljebytte med filter er en lett jobb.

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 29 aug 2014, 13:52

Takk for svar.

Har skrudd litt før, byttet skiver og klosser en gang.

Har noen en side å anbefale å bestille deler fra?
Sitter på speedparts.se nå, og lurer på om det lønner seg. har funnet noe av det jeg trenger. Men er litt usikker på hvor mye toll blir.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av TiaZzz » 29 aug 2014, 14:10

Ingen toll hos Speedparts da de får delene tilsendt fra Sverige til norsk butikk. Kostnadene blir da norsk pris lik det som står som svensk i nettbutikken, pluss evt. frakt i Norge (hvis du ikke henter i butikk). Speedparts, https://www.maptunparts.no/ http://www.neobrothers.co.uk/index.php og http://partsforsaabs.com/ er ofte brukte butikker. Vær obs på at de siste tre sender varene direkte til deg fra utlandet så du må regne med moms og fortollingsgebyr på prisen i nettbutikken (registrer deg som norsk så trekker de av hhv. VAT og svensk moms).

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 26 sep 2014, 16:59

Har nå byttet bremser og eksos. Venter bare på en bremseslange, så kan jeg fylle opp og lufte systemet i morgen.
Man har nå funnet mer å gjøre med den, AC enheten slår seg ikke på.Og det er null luft som kommer ut av anlegge.
Og skjermen på info displayet begynner å bli gåent, antenna vil ikke gå opp.Men kan høre motoren går.
Det er forresten auto ac eller hva det heter, ikke manuell.
Skal se hva som er galt med abs'n på mandag.
Trenger litt råd siden jeg ikke har skrud på Saab før og er ikke mekaniker. :)

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av arny » 26 sep 2014, 19:14

Sid displayet får pixelfeil pga dårlig kontakt, siden ledningen inn på lcd bare er limt fast og løsner med tiden. Du kan lime ledningen på nytt med strykejern, men feilen vil trolig komme tilbake om noen måneder. Hør med displayspesialisten.no for en permanent løsning.

Antenna setter seg vanligvis fast pga støv og møkk mellom leddene. Det er mulig å rense med wd40 e.l. (mange ganger) og så dra den opp med en tang når den begynner å løsne, men det kan være en laang prosess å få den nogenlunde bra igjen.

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 26 sep 2014, 22:48

Skal prøve å få løs antenn i morgen. Så får jeg se hva jeg gjør med sid'n. En permanent løsning er det beste. Hvis noen har opplevd det samme med ac'n, må dere bare komme med råd. Takk for svar.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av TiaZzz » 27 sep 2014, 00:38

Antennen har en streng med tenner som et tannhjul bruker for å heve/senke den. Disse tennene slites. Jeg skiftet på min 9-3 og det var en liten kosejobb egentlig. Finner guider på nett for jobben.

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 27 sep 2014, 16:18

Tror jeg får fiksa antennen, men har et spørsmål til.
Har nå prøvd å fylle på bremse veske, og lufte systemet. Har brukt 1L til nå, og får ikke veldig mye trykk. Når jeg pumper på bremsen får jeg trykke opp, men det forsvinner etter 10 sec når jeg har sluppet å prøver igjen. Har tenkt til å prøve mer men har gått tom for bremseveske. Kan det være noe feil eller må jeg bare holde på litt mer?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av TiaZzz » 27 sep 2014, 18:38

Hvis du ikke mister væske noe sted så må du fylle på mer. Jeg har vært plaget med verktøy som lager undertrykk fra caliper, og har måttet ty til hjelp fra kompiser for å helle lage overtrykk ved å trykke på pedalen. Flere skryter av disse hjelpelufterne som setter trykk på reservoaret.

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 27 sep 2014, 21:09

Skal prøve igjen på mandag, tror jeg gjore det litt feil i starten. Får jeg fikk litt mer trykk på slutten. Hadde håpt å få den på veien idag, men får vente et par dager.

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av arny » 27 sep 2014, 22:58

Jeg måtte gravitasjons-lufte etter skift av bremserør i sommer, da jeg ikke hadde lufteverktøy eller tråkkehjelp tilgjengelig. Borret 2 hull i korken på en halvlitersflaske (ett stort hull til slange og ett lite til luft) og tredde igjennom en slange med 5mm innerdiameter, tror jeg kjøpte en billig pvc slange i båtavdelingen på biltema. Måtte til slutt lage en løkke på slangen så bremseveska steg over caliper før den rant ned i flaska for å få ut de siste boblene (http://i58.tinypic.com/33l32tf.png). Tar jo litt tid siden det bare drypper, men er en billig og enkel løsning.

Er det selve kontrollpanelet til acc som ikke slår seg på, eller er det vifte/kompressor som ikke starter?

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 27 sep 2014, 23:16

På acc så er det ingen ting som funker tror jeg. Skjermen er svart å det skjer ingen ting når jeg trykker. Skal se litt nærmere på det i morgen. Kommer ikke luft fra den heller.

Helmut-Olsen
Innlegg: 8
Registrert: 29 aug 2014, 11:30
Navn: Jonas
Bil: Seat Inca 98 Saab 9-3 2000

Re: Saab 9-3 Spørsmål fra en ny Saab eier.

Legg inn av Helmut-Olsen » 16 okt 2014, 22:50

Trenger råd om acc. Det er ikke lys i displaye, har prøvd to forskjellige, så den er ikke ødelagt. Har gått over alle sikringene å.

Svar