starter ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

starter ikke

Legg inn av 2r-e-rik » 16 jan 2005, 20:35

den jævla dritten starter ikke på kald motor... pluggen stinker bensin å det er blå fin gnist... men den må dyttes eller dras i gang så lenge motoren er kald... å når da motoren er varm så er det ikke no stress å starte eller stoppe...
hva skjer a????
nå er F*** meg begret fult okså... vis det ikke er noen som vil ha den så sprenger jeg den til H******!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 16 jan 2005, 20:46

Tipper du har et forgasserproblem, men så var det dette med å passe språket sitt littegrann da du.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 16 jan 2005, 22:29

Rune N35 skrev:Tipper du har et forgasserproblem, men så var det dette med å passe språket sitt littegrann da du.
sorry... hva i gasser'n tror du er problemet da??
nå hadde bilen stått en time med motorvarmer å da starta den på første...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 16 jan 2005, 22:39

vel.. nå vet ikke jeg hva for en bil du har...
men.. samme problem hadde jeg med min -84 99 GL..

Når den stod med motorvarmern, så kunne jeg start n go uten problemer.
Gnist og bensin nok i plugga..

Etter litt tid med plagsomme verkstedbesøk (yepp.. akutt innleggelse i varm hall, med null problemer dagen etter...) måtte jeg grundigere til verks..

Problemet lå i at choke-wiren var fliset i enden, slik at bilen kjørte med choken ute.. ikke helt.. men halvt... dertil meget stort startproblem.. kald, som halvvarm... men; ikke når motorvarmern hadde stått i... fordi da var bensinen dampa bort?? who knows...

Bytta chokewiren, og bilen ble som gull!! :lol:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 16 jan 2005, 22:58

ArntR N315 skrev:vel.. nå vet ikke jeg hva for en bil du har...
men.. samme problem hadde jeg med min -84 99 GL..

Når den stod med motorvarmern, så kunne jeg start n go uten problemer.
Gnist og bensin nok i plugga..

Etter litt tid med plagsomme verkstedbesøk (yepp.. akutt innleggelse i varm hall, med null problemer dagen etter...) måtte jeg grundigere til verks..

Problemet lå i at choke-wiren var fliset i enden, slik at bilen kjørte med choken ute.. ikke helt.. men halvt... dertil meget stort startproblem.. kald, som halvvarm... men; ikke når motorvarmern hadde stått i... fordi da var bensinen dampa bort?? who knows...

Bytta chokewiren, og bilen ble som gull!! :lol:
det er desverre en -84 99 jeg har... har skjekka det... å det er ikke choke wiren for den kan jeg dra manuelt... så det har jeg prøvd ut...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 jan 2005, 09:27

Bygg om til injection eller bytt gasser da. Forgasserne begynner å bli bra slitne når de passerer 400 000 km. Hvis du får fete plugger tyder det vel på for mye choke? Prøv med litt mindre choke (begynn uten og prøv deg fram med mere etterhvert), bytt luftfilter og plugger (NGK).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 17 jan 2005, 10:15


ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 17 jan 2005, 12:33

2r-e-rik skrev:
ArntR N315 skrev:vel.. nå vet ikke jeg hva for en bil du har...
men.. samme problem hadde jeg med min -84 99 GL..

Når den stod med motorvarmern, så kunne jeg start n go uten problemer.
Gnist og bensin nok i plugga..

Etter litt tid med plagsomme verkstedbesøk (yepp.. akutt innleggelse i varm hall, med null problemer dagen etter...) måtte jeg grundigere til verks..

Problemet lå i at choke-wiren var fliset i enden, slik at bilen kjørte med choken ute.. ikke helt.. men halvt... dertil meget stort startproblem.. kald, som halvvarm... men; ikke når motorvarmern hadde stått i... fordi da var bensinen dampa bort?? who knows...

Bytta chokewiren, og bilen ble som gull!! :lol:
det er desverre en -84 99 jeg har... har skjekka det... å det er ikke choke wiren for den kan jeg dra manuelt... så det har jeg prøvd ut...
Vel... jeg kunne også trykke og dra choken manuelt.... men tok en titt under panseret og prøvde å trykke choken helt inn, det var da jeg oppdaga at choken i dashbordet, og chokewiren levde hvert sitt liv...... hvis den er helt inne, når choke-hendelen er inne, så er det vel ikke choke-problem....

Lykke til ihvertfall...
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 17 jan 2005, 16:07

jeg tror jeg skal bytte gassen for jeg mistenker den for å være ganske så løen... jeg får starta om jeg bare bruker halv choke å så drar den helt ut når bilen tenner... men jeg har noen andre symptomer til dere... den bruker jo en del bensin ca 1.3 på mila. å så av og til når jeg gir på så kan det komme et par nykk før bilen begynner å akselerere.
EDIT: å så er det en ting til... ettertenning......

men akkorat nå så er jeg dritt lei... å tar bare bremsene på høyre side også... svarte f*** orker snart ikke mer...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

2r-e-rik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 04 jul 2004, 01:00
Sted: spikkestad

Legg inn av 2r-e-rik » 19 jan 2005, 08:15

det var en dings som styrer benina i forfhold til temperaturen som var gåen... den står på høyre sida av gassern... srudde den ut bare for å prøve å i den lille ventilen der så lå det noe sand... etter å ha rensa den så blei det jævlig bra...
eneste vi stoler på er GUD... resten betaler cash

Svar