Automat 2,3t og 2,0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av Trope » 10 nov 2014, 23:04

Er det noen forskjell på automatkassa på 9,5 2,0t og 2,3t
Skal bytte fra 2,0t 150hk til 2,3t 185hk i en 9-5 2,0t 150hk fra 2000
Bilen er en 2,0t fra 2000 med 4 trinns automat. Gått 245000km.
Har også en delebil med 2,3t motor og 4trinns automat gått 270000km.
Begge kassene girer mykt og fint.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av Helge » 11 nov 2014, 01:09

Litt høyere utveksling på 2,3 kassen. Har jeg hørt.
Men det går helt fint å kjøre med 2,0 kasse.

Skal du bytte kasse kan det være greit å bytte hjernen til kassen også.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av little_e » 11 nov 2014, 23:50

AW50-42LE-kassen som sitter i 9-5 98-01 tåler i alle utgaver 310 nm (iflg WIS).
Forskjellene kan ligge i - som tidligere nevnt - utveksling.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av Trope » 13 nov 2014, 00:07

Ser i beldelsbasen.se at kassene til både b235e og b205e modeller fra modeller 2000 har betegnelsen AW50-42LE
Er det da samme kasse og eventuelt utveksling. Er det eventuelt forskjeller på momentomformeren.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av little_e » 13 nov 2014, 00:37

Både B205E, B235E, B235R og B308E bruker AW50-42LE i årene 98-01.
Girkassene har dog ulike delenummer i EPC, men som nevnt tidligere sier WIS at alle tåler 310 nm.
Tar du en girkasse fra en B235R og skal bruke i din B205E hadde jeg nok fått med meg fra samme bil.
Forskjeller kan ligge i converter og utveksling. Uten at jeg vet det, kan det være at B308E har annet boltmønster.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av Trope » 13 nov 2014, 20:01

Anbefales det å benytte kassen fra 2,3 bilen eller betyr det lite å benytte kassa fra 2,0 bilen jeg skal bytte motor i
Kommer til å kjøre med 185hk på den fabrikknye motoren jeg skal sette inn.

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av john n04 » 13 nov 2014, 20:04

Etter det jeg husker så er den eneste forskjellen momentomformeren. Dette gir forskjellig stall speed, altså der turtallet blir liggende når du speeder og holder bremsen inne.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av Trope » 15 nov 2014, 22:09

Er det noen som hvet ved hvilket turtall omformeren til 2,3 og 2,0 motorene overfører kraften til hjulene?
Vil da tro at 2,3 omformeren overfører kraften ved lavere turtall og at med 2,0 omformeren overfører kraften ved litt høyere turtal og at belastningen på kassa da blir høyere. Er dette riktig og har det stor betydning?

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Automat 2,3t og 2,0t

Legg inn av john n04 » 16 nov 2014, 10:49

Hmmm.... Når jeg finleser dokumentasjonen så er stall speed lik på alle, men converter, planethjul,diff og oljepåfylingsrør har forskjellige delenr. Det står ikke noe spesifikk om utveksling annet enn en kodetabell. Det skilles også mellom 205 235 308 og 235r.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar